Jak správně jezdit rychle? Instruktor vám nejprve vysvětlí, jak tragicky řídíte

Lidé si kupují silná sportovní auta, a neumějí je řídit. Není to pouhé tvrzení instruktora sportovní jízdy, ale skutečnost, kterou jsme si ověřili na mosteckém okruhu. Rozčarování z vlastních chyb se mísilo s dojmy z rychlé jízdy.

Ilustrační foto | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Svézt se na okruhu v hejnu takových sportovních vozů, jako je Porsche GT3 RS, Ford Mustang GT nebo třeba Nissan Z350, to je opravdu zážitek. Na mostecký okruh se superrychlé speciály sjely na sraz toho nejlepšího, co lze potkat na českých silnicích. Třešničkou na dortu bylo nejrychlejší, nejsilnější, nejdražší, nej-... sériové auto světa Bugatti Veyron s tisíci koňskými silami pod kapotou a zrychlením z nuly na 100 km/h za 2,7 vteřiny. ČTĚTE ZDE...

Jako spolujezdci už jsme okusili kdejaké drahé sportovní auto, ale jen se vozit a nemoci auto na okruhu řídit, to není ono.

Setkání sportovních aut na mosteckém okruhu (9.5.2006)

Na srazy sportovních vozů do Mostu se sjíždějí ty nejzajímavější značky aut. Není neobvyklé zde spatřit Ferrari F430, Lamborghini Galardo, Porsche Carrera GT nebo Maserati MC12.

Moje nová Octavia RS s 200 koňskými silami tu opravdu není žádnou perlou, ale vzhledem k tomu, že podle Škodovky patří mezi sportovní vozy a je vlastně nejrychlejším sériově vyráběným mladoboleslavským modelem všech dob, na trať jsem se s ní odvážil.

Ale abychom octavii nekřivdili, je třeba říci, že pokud by ji na okruhu dostal do ruky zkušený závodní řidič, leckterému konkurentovi s milionovým "bourákem", který umí za volantem spíše ohromovat okolí než jezdit, by brzy ukázal výfuk.

Učit se, učit se, učit se... je třeba za volantem stále, a tak jsem si nechal na okruhu radit klubovým instruktorem sportovní jízdy. Při jízdě mě upozorňoval na všechny mé "závodnické" nedostatky. A že jich nebylo málo! Možná, že v jejich výčtu poznáte vlastní chyby.

Setkání sportovních aut na mosteckém okruhu (9.5.2006)

Už po sednutí za volant je všechno špatně: nesprávné držení volantu (pouze jedna ruka nebo, ač obě, ve špatné poloze na volantu), špatný posez (pochopitelně příliš zakloněný), příliš velká vzdálenost od pedálů i volantu (ruce jsou na vrchní poloze volantu příliš propnuté a nedovolují volně otáčet volantem). A to jsem si myslel, jak blízko volantu a jak rovně nejsem zvyklý oproti ostatním řidičům sedět...

Následoval start na okruh v doprovodu dalších strojů. Zelená na semaforu, startér mi odmávl, šlapu na plyn a během pár vteřin se blížím k první zatáčce, kterou projíždím samozřejmě absolutně špatně - vlastně tak, jak bych ji projel na veřejné komunikaci v daleko nižší rychlosti.

Setkání sportovních aut na mosteckém okruhu (9.5.2006)

Na okruhu je ale všechno jinak. Platí zde pravidlo: vjet do zatáčky co nejefektivněji a co nejdříve a co největší rychlostí ji opustit. Je tedy třeba volit správnou stopu, před zatáčkou brzdit naplno, dotknout se jejího ohybu a ve správném místě a bleskurychle ji opustit. Tedy žádné hraní si s brzdou a plynem. Na okruhu buď naplno brzdím, nebo naplno šlapu na plyn. Teprve pak mám šanci dosáhnout zajímavých časů.

Pochopitelně se několikrát stalo, že jsem vjel do zatáčky příliš rychle, neprojel ji zrovna dokonale a namísto vyrovnaných kol se "oktávka" vyhrnula ven zatáčkou našikmo přes gumy, což na nich také po jízdách bylo vidět.

Sraz sportovních aut na mosteckém okruhu (28. září 2006)

Ruku v ruce se správným projížděním zatáček, brzdou a plynem jde samozřejmě další zádrhel mé jízdy  – řazení. Zlozvyk stále nechávat ruku na řadicí páce, popřípadě dlouho před změnou rychlostního stupně, je vlastní mnoha řidičům. Instruktor vysvětluje, že ač se to nezdá, právě díky tomu neřadíme dost rychle. Správně máme mít obě ruce na volantu, pak rychle zařadit a ruce opět rychle zpátky na volant.

Správná technika jízdy na okruhu se dá využít i v každodenní praxi. Na běžných silnicích samozřejmě nesmíme jet, co to dá. Správné držení volantu, řazení, větší přemýšlení nad jednotlivými zatáčkami jak je projet co nejlépe a vše ostatní, co by mělo být samozřejmé pro všechny řidiče, lze ale cvičit neustále.

Setkání sportovních aut na mosteckém okruhu (9.5.2006)

Správný řidič sportovního vozu musí pracovat na tom, aby jeho řidičské schopnosti rostly. Jinak ohrožuje nesprávnou jízdou ostatní i sebe. Lhostejno jestli na okruhu nebo na běžné silnici.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...