Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak správně jezdit rychle? Instruktor vám nejprve vysvětlí, jak tragicky řídíte

aktualizováno 
Lidé si kupují silná sportovní auta, a neumějí je řídit. Není to pouhé tvrzení instruktora sportovní jízdy, ale skutečnost, kterou jsme si ověřili na mosteckém okruhu. Rozčarování z vlastních chyb se mísilo s dojmy z rychlé jízdy.

Ilustrační foto | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Svézt se na okruhu v hejnu takových sportovních vozů, jako je Porsche GT3 RS, Ford Mustang GT nebo třeba Nissan Z350, to je opravdu zážitek. Na mostecký okruh se superrychlé speciály sjely na sraz toho nejlepšího, co lze potkat na českých silnicích. Třešničkou na dortu bylo nejrychlejší, nejsilnější, nejdražší, nej-... sériové auto světa Bugatti Veyron s tisíci koňskými silami pod kapotou a zrychlením z nuly na 100 km/h za 2,7 vteřiny. ČTĚTE ZDE...

Jako spolujezdci už jsme okusili kdejaké drahé sportovní auto, ale jen se vozit a nemoci auto na okruhu řídit, to není ono.

Setkání sportovních aut na mosteckém okruhu (9.5.2006)

Na srazy sportovních vozů do Mostu se sjíždějí ty nejzajímavější značky aut. Není neobvyklé zde spatřit Ferrari F430, Lamborghini Galardo, Porsche Carrera GT nebo Maserati MC12.

Moje nová Octavia RS s 200 koňskými silami tu opravdu není žádnou perlou, ale vzhledem k tomu, že podle Škodovky patří mezi sportovní vozy a je vlastně nejrychlejším sériově vyráběným mladoboleslavským modelem všech dob, na trať jsem se s ní odvážil.

Ale abychom octavii nekřivdili, je třeba říci, že pokud by ji na okruhu dostal do ruky zkušený závodní řidič, leckterému konkurentovi s milionovým "bourákem", který umí za volantem spíše ohromovat okolí než jezdit, by brzy ukázal výfuk.

Učit se, učit se, učit se... je třeba za volantem stále, a tak jsem si nechal na okruhu radit klubovým instruktorem sportovní jízdy. Při jízdě mě upozorňoval na všechny mé "závodnické" nedostatky. A že jich nebylo málo! Možná, že v jejich výčtu poznáte vlastní chyby.

Setkání sportovních aut na mosteckém okruhu (9.5.2006)

Už po sednutí za volant je všechno špatně: nesprávné držení volantu (pouze jedna ruka nebo, ač obě, ve špatné poloze na volantu), špatný posez (pochopitelně příliš zakloněný), příliš velká vzdálenost od pedálů i volantu (ruce jsou na vrchní poloze volantu příliš propnuté a nedovolují volně otáčet volantem). A to jsem si myslel, jak blízko volantu a jak rovně nejsem zvyklý oproti ostatním řidičům sedět...

Následoval start na okruh v doprovodu dalších strojů. Zelená na semaforu, startér mi odmávl, šlapu na plyn a během pár vteřin se blížím k první zatáčce, kterou projíždím samozřejmě absolutně špatně - vlastně tak, jak bych ji projel na veřejné komunikaci v daleko nižší rychlosti.

Setkání sportovních aut na mosteckém okruhu (9.5.2006)

Na okruhu je ale všechno jinak. Platí zde pravidlo: vjet do zatáčky co nejefektivněji a co nejdříve a co největší rychlostí ji opustit. Je tedy třeba volit správnou stopu, před zatáčkou brzdit naplno, dotknout se jejího ohybu a ve správném místě a bleskurychle ji opustit. Tedy žádné hraní si s brzdou a plynem. Na okruhu buď naplno brzdím, nebo naplno šlapu na plyn. Teprve pak mám šanci dosáhnout zajímavých časů.

Pochopitelně se několikrát stalo, že jsem vjel do zatáčky příliš rychle, neprojel ji zrovna dokonale a namísto vyrovnaných kol se "oktávka" vyhrnula ven zatáčkou našikmo přes gumy, což na nich také po jízdách bylo vidět.

Sraz sportovních aut na mosteckém okruhu (28. září 2006)

Ruku v ruce se správným projížděním zatáček, brzdou a plynem jde samozřejmě další zádrhel mé jízdy  – řazení. Zlozvyk stále nechávat ruku na řadicí páce, popřípadě dlouho před změnou rychlostního stupně, je vlastní mnoha řidičům. Instruktor vysvětluje, že ač se to nezdá, právě díky tomu neřadíme dost rychle. Správně máme mít obě ruce na volantu, pak rychle zařadit a ruce opět rychle zpátky na volant.

Správná technika jízdy na okruhu se dá využít i v každodenní praxi. Na běžných silnicích samozřejmě nesmíme jet, co to dá. Správné držení volantu, řazení, větší přemýšlení nad jednotlivými zatáčkami jak je projet co nejlépe a vše ostatní, co by mělo být samozřejmé pro všechny řidiče, lze ale cvičit neustále.

Setkání sportovních aut na mosteckém okruhu (9.5.2006)

Správný řidič sportovního vozu musí pracovat na tom, aby jeho řidičské schopnosti rostly. Jinak ohrožuje nesprávnou jízdou ostatní i sebe. Lhostejno jestli na okruhu nebo na běžné silnici.

Autoři: ,






Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.