Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak správně odhadnout škodu při bouračce

aktualizováno 
Podívejte se na modelové případy havárií Škody Fabia a Octavia. Pomohou vám udělat si obrázek o tom, jak drahé jsou opravy a jak odhadnout hranici 100 000 korun pro zavolání police k nehodě.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Odhadnout výši škody u havarovaného vozu není vůbec jednoduché, o čemž se můžete přesvědčit na reálných fotografiích z dopravních nehod.

Zobecňovat škody pro různá auta není možné, proto jsme vybrali nejprodávanější vozy v Česku, Škodu Fabia a Octavia, a požádali automechaniky a pojišťováky o komentář.

Částka za opravu staršího vozu může přesáhnout jeho cenu
"U Škody Fabia jde u škody do 30 tisíc především o nárazníky, světlomety nebo zadní lampy. Může být odřený jeden z blatníků, další díly jsou jen na menší opravu. Podmínkou nízké škody je malá plocha pro lakování, nejčastěji se opravují boky," říká Marek Vích z Kooperativy.

U padesátitisícové škody se ke zmíněným dílům přidává ještě rám masky nebo zadní čelo, případně kapota nebo zadní dveře, to vše s lakováním většího rozsahu.

Pořád ještě do limitu 100 tisíc se vejdou i havárie s poškozením chladičů (vozy s klimatizací), ventilátorů nebo náprava (ramena, nápravnice, poloosy). Objevují se i vystřelené airbagy.

"Škody za 150 tisíc korun jsou už u starších vozidel totální – cena vozu přesáhne cenu opravy. K výše uvedeným poškozením se přidává zpravidla rozbitý motor nebo rozsáhlejší pomačkání karoserie či střechy. Karoserie se totiž musí rovnat na rámu," říká Vích.

U škody kolem 200 tisíc už jde zpravidla o "totálku". Zrádné jsou taky výrazné nárazy na spodek auta, kde oprava náprav a motoru může cenu vyhnat do závratné výše.

U většího auta počítejte s vyšší škodou
Pro Škodu Octavia lze použít výše uvedený návod s tím, že ceny náhradních dílů a opravy jsou poněkud vyšší.

Protože je auto dražší, u velkých škod nejde tak často o totální škody jako u fabie, ale i zde se jedná nejčastěji o poškození chladičů, náprav, airbagů a především motoru.
Pozor na drahé xenonové světlomety
Na výši škody při nehodě se také lze podívat z pohledu jejího vzniku. Ani tady se nedá jednoduše zobecňovat, ale zkušení automechanici přece jen dokážou odhadnout vážnost následků různých střetů.

"V zásadě se dá říct, že pokud například u fabie budete mít odřený nárazník, poničenou masku a rozbité jedno světlo, s opravou se dostanete přibližně do padesáti tisíc korun," říká Oto Janíček, šéf servisu rakovnické firmy Autostop, která se specializuje na prodej škodovek.

A co když vám někdo odře dveře na parkovišti před supermarketem? Pokud nejsou nějak výrazně promáčklé a je jen poškozený lak, vyjde oprava jedněch dveří přibližně na pět tisíc korun.

Jejich výměna u fabie stojí 15 tisíc. Uražené zpětné zrcátko u Škody Superb představuje investici do pěti tisíc; u fabie asi 3 500 korun.

Pozornější při odhadu škody by měli být majitelé vozů s xenonovými světly – jenom výměna jednoho xenonu na Škodu Superb totiž představuje náklady ve výši asi deseti tisíc korun. Pro zajímavost: u postaršího luxusního sedanu Nissan Maxima stojí xenonové světlo kolem třiceti tisíc.

Zvýšenou pozornost je také potřeba věnovat nehodě, při níž vám druhý vůz vrazí do blatníku a některého kola. "Zatímco na výměnu a lakování nárazníku by majiteli auta mělo stačit patnáct tisíc, při nárazu do kola hrozí, že se poškodí náprava. Tam už opravy šplhají do desetitisíců," varuje Janíček.

***

Fabia: škoda 30 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 30 tisíc

* Příčina nehody: vozidlo sjelo po střetu se zvěří mimo vozovku
* Poškození a oprava: přední nárazník, pravý přední světlomet, pravý přední blatník, oprava dveří, kapoty + lakování

Fabia: škoda 50 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 50 tisíc

* Příčina nehody: řidič dostal smyk na náledí a narazil do svodidel
* Poškození a oprava: přední nárazník, levý přední blatník, levý přední světlomet, podběh, oprava kapoty, dveří + lakování

Fabia: škoda 100 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 100 tisíc

* Příčina nehody: auto dostalo smyk na sněhu a narazilo do sloupu
* Poškození a oprava: přední kapota, čelo, světlomety, chladič motoru, rám masky, maska, nárazník, ventilátor, oprava blatníku + lakování

Fabia: škoda 150 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 150 tisíc

* Příčina nehody: střet s protijedoucím vozidlem
* Poškození a oprava: přední nárazník a světlomety, rám, výztuhy, kapota, přední blatníky, chladič, ventilátor, přední dveře; celková oprava přední části + lakování

Fabia: škoda 200 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 200 tisíc

* Příčina nehody: vůz po smyku narazil do stromu
* Poškození a oprava: přední nárazník, kapota, blatníky a podběhy, rám, chladič, přední světlomety, přední sklo, airbagy, částečně náprava + lakování

Octavia: škoda 30 tisíc korun

Škoda Octavia - škoda za 30 tisíc

* Příčina nehody: řidič vozidla narazil při couvání do sloupu
* Poškození a oprava: zadní nárazník, lišta, oprava boku + lakování

Octavia: škoda 50 tisíc korun

Škoda Octavia - škoda za 50 tisíc

* Příčina nehody: auto bylo poškozeno při parkování
* Poškození a oprava: zadní nárazník, zadní dveře, výztuha, boční sklo; oprava boku + lakování

Octavia: škoda 100 tisíc korun

Škoda Octavia - škoda za 100 tisíc

* Příčina nehody: řidič nedobrzdil a náraz s jiným autem odhodil jeho vůz na obrubník
* Poškození a oprava: přední nárazník, přední světlomety a kapota, rám masky, chladič, kondenzátor + lakování

Octavia: škoda 150 tisíc korun

Škoda Octavia- škoda za 150 tisíc

* Příčina nehody: auto po smyku narazilo do stromu
* Poškození a oprava: přední část (nárazník, světlomety...), kondenzátor, chladič, airbag, řídící jednotka airbagu, bezp. pásy, kapota, sání, podběhy + lakování

Octavia: škoda 200 tisíc korun

Škoda Octavia - škoda za 200 tisíc

* Příčina nehody: čelní střet s dalším vozidlem
* Poškození a oprava: přední část (nárazník, světlomety, rám, maska apod.), přední blatníky, kapota, čelní sklo, řídící jednotka, chladič, ventilátor + lakování

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.