Jak správně odhadnout škodu při bouračce

aktualizováno 
Podívejte se na modelové případy havárií Škody Fabia a Octavia. Pomohou vám udělat si obrázek o tom, jak drahé jsou opravy a jak odhadnout hranici 100 000 korun pro zavolání police k nehodě.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Odhadnout výši škody u havarovaného vozu není vůbec jednoduché, o čemž se můžete přesvědčit na reálných fotografiích z dopravních nehod.

Zobecňovat škody pro různá auta není možné, proto jsme vybrali nejprodávanější vozy v Česku, Škodu Fabia a Octavia, a požádali automechaniky a pojišťováky o komentář.

Částka za opravu staršího vozu může přesáhnout jeho cenu
"U Škody Fabia jde u škody do 30 tisíc především o nárazníky, světlomety nebo zadní lampy. Může být odřený jeden z blatníků, další díly jsou jen na menší opravu. Podmínkou nízké škody je malá plocha pro lakování, nejčastěji se opravují boky," říká Marek Vích z Kooperativy.

U padesátitisícové škody se ke zmíněným dílům přidává ještě rám masky nebo zadní čelo, případně kapota nebo zadní dveře, to vše s lakováním většího rozsahu.

Pořád ještě do limitu 100 tisíc se vejdou i havárie s poškozením chladičů (vozy s klimatizací), ventilátorů nebo náprava (ramena, nápravnice, poloosy). Objevují se i vystřelené airbagy.

"Škody za 150 tisíc korun jsou už u starších vozidel totální – cena vozu přesáhne cenu opravy. K výše uvedeným poškozením se přidává zpravidla rozbitý motor nebo rozsáhlejší pomačkání karoserie či střechy. Karoserie se totiž musí rovnat na rámu," říká Vích.

U škody kolem 200 tisíc už jde zpravidla o "totálku". Zrádné jsou taky výrazné nárazy na spodek auta, kde oprava náprav a motoru může cenu vyhnat do závratné výše.

U většího auta počítejte s vyšší škodou
Pro Škodu Octavia lze použít výše uvedený návod s tím, že ceny náhradních dílů a opravy jsou poněkud vyšší.

Protože je auto dražší, u velkých škod nejde tak často o totální škody jako u fabie, ale i zde se jedná nejčastěji o poškození chladičů, náprav, airbagů a především motoru.
Pozor na drahé xenonové světlomety
Na výši škody při nehodě se také lze podívat z pohledu jejího vzniku. Ani tady se nedá jednoduše zobecňovat, ale zkušení automechanici přece jen dokážou odhadnout vážnost následků různých střetů.

"V zásadě se dá říct, že pokud například u fabie budete mít odřený nárazník, poničenou masku a rozbité jedno světlo, s opravou se dostanete přibližně do padesáti tisíc korun," říká Oto Janíček, šéf servisu rakovnické firmy Autostop, která se specializuje na prodej škodovek.

A co když vám někdo odře dveře na parkovišti před supermarketem? Pokud nejsou nějak výrazně promáčklé a je jen poškozený lak, vyjde oprava jedněch dveří přibližně na pět tisíc korun.

Jejich výměna u fabie stojí 15 tisíc. Uražené zpětné zrcátko u Škody Superb představuje investici do pěti tisíc; u fabie asi 3 500 korun.

Pozornější při odhadu škody by měli být majitelé vozů s xenonovými světly – jenom výměna jednoho xenonu na Škodu Superb totiž představuje náklady ve výši asi deseti tisíc korun. Pro zajímavost: u postaršího luxusního sedanu Nissan Maxima stojí xenonové světlo kolem třiceti tisíc.

Zvýšenou pozornost je také potřeba věnovat nehodě, při níž vám druhý vůz vrazí do blatníku a některého kola. "Zatímco na výměnu a lakování nárazníku by majiteli auta mělo stačit patnáct tisíc, při nárazu do kola hrozí, že se poškodí náprava. Tam už opravy šplhají do desetitisíců," varuje Janíček.

***

Fabia: škoda 30 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 30 tisíc

* Příčina nehody: vozidlo sjelo po střetu se zvěří mimo vozovku
* Poškození a oprava: přední nárazník, pravý přední světlomet, pravý přední blatník, oprava dveří, kapoty + lakování

Fabia: škoda 50 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 50 tisíc

* Příčina nehody: řidič dostal smyk na náledí a narazil do svodidel
* Poškození a oprava: přední nárazník, levý přední blatník, levý přední světlomet, podběh, oprava kapoty, dveří + lakování

Fabia: škoda 100 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 100 tisíc

* Příčina nehody: auto dostalo smyk na sněhu a narazilo do sloupu
* Poškození a oprava: přední kapota, čelo, světlomety, chladič motoru, rám masky, maska, nárazník, ventilátor, oprava blatníku + lakování

Fabia: škoda 150 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 150 tisíc

* Příčina nehody: střet s protijedoucím vozidlem
* Poškození a oprava: přední nárazník a světlomety, rám, výztuhy, kapota, přední blatníky, chladič, ventilátor, přední dveře; celková oprava přední části + lakování

Fabia: škoda 200 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 200 tisíc

* Příčina nehody: vůz po smyku narazil do stromu
* Poškození a oprava: přední nárazník, kapota, blatníky a podběhy, rám, chladič, přední světlomety, přední sklo, airbagy, částečně náprava + lakování

Octavia: škoda 30 tisíc korun

Škoda Octavia - škoda za 30 tisíc

* Příčina nehody: řidič vozidla narazil při couvání do sloupu
* Poškození a oprava: zadní nárazník, lišta, oprava boku + lakování

Octavia: škoda 50 tisíc korun

Škoda Octavia - škoda za 50 tisíc

* Příčina nehody: auto bylo poškozeno při parkování
* Poškození a oprava: zadní nárazník, zadní dveře, výztuha, boční sklo; oprava boku + lakování

Octavia: škoda 100 tisíc korun

Škoda Octavia - škoda za 100 tisíc

* Příčina nehody: řidič nedobrzdil a náraz s jiným autem odhodil jeho vůz na obrubník
* Poškození a oprava: přední nárazník, přední světlomety a kapota, rám masky, chladič, kondenzátor + lakování

Octavia: škoda 150 tisíc korun

Škoda Octavia- škoda za 150 tisíc

* Příčina nehody: auto po smyku narazilo do stromu
* Poškození a oprava: přední část (nárazník, světlomety...), kondenzátor, chladič, airbag, řídící jednotka airbagu, bezp. pásy, kapota, sání, podběhy + lakování

Octavia: škoda 200 tisíc korun

Škoda Octavia - škoda za 200 tisíc

* Příčina nehody: čelní střet s dalším vozidlem
* Poškození a oprava: přední část (nárazník, světlomety, rám, maska apod.), přední blatníky, kapota, čelní sklo, řídící jednotka, chladič, ventilátor + lakování

Autor:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Sklad, kde vládne chaos, řídí centrální mozek. Víme, jak funguje

Sklad náhradních dílů v Řepově u Mladé Boleslavi

Do Boleslavi dorazí denně 200 kamionů s 28 tisíci autodíly. S uložením tolika věcí pomáhá umělá inteligence. V...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Najdete na iDNES.cz