Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak správně odhadnout škodu při bouračce

aktualizováno 
Podívejte se na modelové případy havárií Škody Fabia a Octavia. Pomohou vám udělat si obrázek o tom, jak drahé jsou opravy a jak odhadnout hranici 100 000 korun pro zavolání police k nehodě.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Odhadnout výši škody u havarovaného vozu není vůbec jednoduché, o čemž se můžete přesvědčit na reálných fotografiích z dopravních nehod.

Zobecňovat škody pro různá auta není možné, proto jsme vybrali nejprodávanější vozy v Česku, Škodu Fabia a Octavia, a požádali automechaniky a pojišťováky o komentář.

Částka za opravu staršího vozu může přesáhnout jeho cenu
"U Škody Fabia jde u škody do 30 tisíc především o nárazníky, světlomety nebo zadní lampy. Může být odřený jeden z blatníků, další díly jsou jen na menší opravu. Podmínkou nízké škody je malá plocha pro lakování, nejčastěji se opravují boky," říká Marek Vích z Kooperativy.

U padesátitisícové škody se ke zmíněným dílům přidává ještě rám masky nebo zadní čelo, případně kapota nebo zadní dveře, to vše s lakováním většího rozsahu.

Pořád ještě do limitu 100 tisíc se vejdou i havárie s poškozením chladičů (vozy s klimatizací), ventilátorů nebo náprava (ramena, nápravnice, poloosy). Objevují se i vystřelené airbagy.

"Škody za 150 tisíc korun jsou už u starších vozidel totální – cena vozu přesáhne cenu opravy. K výše uvedeným poškozením se přidává zpravidla rozbitý motor nebo rozsáhlejší pomačkání karoserie či střechy. Karoserie se totiž musí rovnat na rámu," říká Vích.

U škody kolem 200 tisíc už jde zpravidla o "totálku". Zrádné jsou taky výrazné nárazy na spodek auta, kde oprava náprav a motoru může cenu vyhnat do závratné výše.

U většího auta počítejte s vyšší škodou
Pro Škodu Octavia lze použít výše uvedený návod s tím, že ceny náhradních dílů a opravy jsou poněkud vyšší.

Protože je auto dražší, u velkých škod nejde tak často o totální škody jako u fabie, ale i zde se jedná nejčastěji o poškození chladičů, náprav, airbagů a především motoru.
Pozor na drahé xenonové světlomety
Na výši škody při nehodě se také lze podívat z pohledu jejího vzniku. Ani tady se nedá jednoduše zobecňovat, ale zkušení automechanici přece jen dokážou odhadnout vážnost následků různých střetů.

"V zásadě se dá říct, že pokud například u fabie budete mít odřený nárazník, poničenou masku a rozbité jedno světlo, s opravou se dostanete přibližně do padesáti tisíc korun," říká Oto Janíček, šéf servisu rakovnické firmy Autostop, která se specializuje na prodej škodovek.

A co když vám někdo odře dveře na parkovišti před supermarketem? Pokud nejsou nějak výrazně promáčklé a je jen poškozený lak, vyjde oprava jedněch dveří přibližně na pět tisíc korun.

Jejich výměna u fabie stojí 15 tisíc. Uražené zpětné zrcátko u Škody Superb představuje investici do pěti tisíc; u fabie asi 3 500 korun.

Pozornější při odhadu škody by měli být majitelé vozů s xenonovými světly – jenom výměna jednoho xenonu na Škodu Superb totiž představuje náklady ve výši asi deseti tisíc korun. Pro zajímavost: u postaršího luxusního sedanu Nissan Maxima stojí xenonové světlo kolem třiceti tisíc.

Zvýšenou pozornost je také potřeba věnovat nehodě, při níž vám druhý vůz vrazí do blatníku a některého kola. "Zatímco na výměnu a lakování nárazníku by majiteli auta mělo stačit patnáct tisíc, při nárazu do kola hrozí, že se poškodí náprava. Tam už opravy šplhají do desetitisíců," varuje Janíček.

***

Fabia: škoda 30 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 30 tisíc

* Příčina nehody: vozidlo sjelo po střetu se zvěří mimo vozovku
* Poškození a oprava: přední nárazník, pravý přední světlomet, pravý přední blatník, oprava dveří, kapoty + lakování

Fabia: škoda 50 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 50 tisíc

* Příčina nehody: řidič dostal smyk na náledí a narazil do svodidel
* Poškození a oprava: přední nárazník, levý přední blatník, levý přední světlomet, podběh, oprava kapoty, dveří + lakování

Fabia: škoda 100 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 100 tisíc

* Příčina nehody: auto dostalo smyk na sněhu a narazilo do sloupu
* Poškození a oprava: přední kapota, čelo, světlomety, chladič motoru, rám masky, maska, nárazník, ventilátor, oprava blatníku + lakování

Fabia: škoda 150 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 150 tisíc

* Příčina nehody: střet s protijedoucím vozidlem
* Poškození a oprava: přední nárazník a světlomety, rám, výztuhy, kapota, přední blatníky, chladič, ventilátor, přední dveře; celková oprava přední části + lakování

Fabia: škoda 200 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 200 tisíc

* Příčina nehody: vůz po smyku narazil do stromu
* Poškození a oprava: přední nárazník, kapota, blatníky a podběhy, rám, chladič, přední světlomety, přední sklo, airbagy, částečně náprava + lakování

Octavia: škoda 30 tisíc korun

Škoda Octavia - škoda za 30 tisíc

* Příčina nehody: řidič vozidla narazil při couvání do sloupu
* Poškození a oprava: zadní nárazník, lišta, oprava boku + lakování

Octavia: škoda 50 tisíc korun

Škoda Octavia - škoda za 50 tisíc

* Příčina nehody: auto bylo poškozeno při parkování
* Poškození a oprava: zadní nárazník, zadní dveře, výztuha, boční sklo; oprava boku + lakování

Octavia: škoda 100 tisíc korun

Škoda Octavia - škoda za 100 tisíc

* Příčina nehody: řidič nedobrzdil a náraz s jiným autem odhodil jeho vůz na obrubník
* Poškození a oprava: přední nárazník, přední světlomety a kapota, rám masky, chladič, kondenzátor + lakování

Octavia: škoda 150 tisíc korun

Škoda Octavia- škoda za 150 tisíc

* Příčina nehody: auto po smyku narazilo do stromu
* Poškození a oprava: přední část (nárazník, světlomety...), kondenzátor, chladič, airbag, řídící jednotka airbagu, bezp. pásy, kapota, sání, podběhy + lakování

Octavia: škoda 200 tisíc korun

Škoda Octavia - škoda za 200 tisíc

* Příčina nehody: čelní střet s dalším vozidlem
* Poškození a oprava: přední část (nárazník, světlomety, rám, maska apod.), přední blatníky, kapota, čelní sklo, řídící jednotka, chladič, ventilátor + lakování

Autor:




Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Další z rubriky

Tanec u nové Škody Karoq
VIDEO: Když na autosalonu ve Frankfurtu zavřou, u Škodovky se tančí

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Sedmá večerní odzvonila první den frankfurtského autosalonu. Organizátoři vyhánějí opozdilce. Na stáncích se začíná zhasínat, auta oblékají na noc speciální...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.