Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak správně točit volantem na silnici, když to klouže

  10:45aktualizováno  10:45
Nejnebezpečnější období roku pro řidiče právě začíná. Suché silnice, na kterých bývala občas maximálně voda, se mění na klouzačky. Stačí ale pár triků, jak točit volantem, a smyk na náledí nebo sněhu můžete zvládnout bez oděrky laku.

Převrácené auto na Železnorudsku. (23. listopadu 2010) | foto: Petr Ježek, MF DNES

Na Karlovarsku ráno leželo na silnicích i několik centimetrů sněhu. Podle meteorologů by dnes mělo sněžit na většině území republiky. Na horách se budou místy tvořit sněhové jazyky. V nižších polohách mají lidé čekat déšť se sněhem. Více o dnešní předpovědi čtěte ZDE

Ilustrační foto

Soustřeďte se, když vidíte, že by silnice mohla klouzat, opravdu si odpusťte telefonování a další rozptylující aktivity za volantem. Držte ho pevně, seřiďte si pořádně sedačku. Volantem točte plynule, ne trhavě, to samé platí o zacházení s plynovým pedálem, když potřebujete plynule zpomalit, je lepší podřazovat, než zbrkle šlapat na brzdu.

Latina zimního řidiče

Když se dostanete do krizové situace, je důležité nezmatkovat, vyvarovat se trhavých pohybů volantem a s brzdou a plynem zacházet velmi opatrně.

Dopravní servis

doprava.idnes.cz

Smyk hrozí hlavně v místech, kde se pod kola vozu dostanou rozdílné povrchy, typicky třeba na suché silnici a zasněžené krajnici. Důležité je také sledovat venkovní teplotu. Mokrá silnice mezi poli může být o pár metrů dál v lese už namrzlá.

Na většinu problémových situací na kluzkém podkladu by měl řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu. Pak teprve může začít situaci řešit. Zejména průjezd zatáčkou by měl být tak ukázkový, jak se učí v autoškole. Brzdí se před ní, v zatáčce s vytočenými koly už rozhodně ne! Do zatáček je lepší menší rychlost, plyn můžeme přidat až na výjezdu z oblouku.

Smyk

Nedotáčivý smyk hrozí především u aut s pohonem předních kol. Řešením je prudce nebrzdit, vyšlápnout spojkový pedál, pevně držet volant ve směru jízdy a doufat, že se kola "chytí" původní stopy. Když máte relativně dost času, můžete zkusit "zatočit znovu", to znamená narovnat kola, přibrzdit a začít znovu zatáčet.

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Přetáčivý smyk pak hrozí především u vozů s pohonem zadních kol nebo s motorem vzadu. Při vynášení zadní části vozu lze situaci zvládnout korekcí volantem - ihned natáčet kola proti vybočení zádě neboli "dát kontra" (točit volantem ve směru přetáčející se zadní části vozu), nebo ubrat plyn. Volant vracíme plynule, ale rychle zpět do původní polohy. Stabilizaci můžeme zlepšit mírným přidáním plynu. Tento "závodnický" manévr si ale rozhodně dobře nacvičte předem na volné bezpečné ploše. Vyzkoušet si, jak se auto chová a jít se párkrát "sklouznout", by měl ostatně před zimou každý.

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Jízda do kopce

Když silnice klouže, je při jízdě do kopce důležité udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. Jakékoliv razantnější sešlápnutí plynu způsobí protočení kol a zastavení. Ideální řešení je zařadit raději nižší – druhý a klidně i první – rychlostní stupeň již pod kopcem, při stoupání udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat.

Předpověď počasí Aktuální předpověď počasí:
pocasi.idnes.cz
Předpověď počasí

Platí také nepsané pravidlo gentlemana silnic: Když se na úzké cestě do kopce auta potkají, zastavuje ten, kdo jede dolů. Z kopce se rozjedete vždycky. Do kopce je to horší.

Poslední záchrana

Když dostanete hodiny, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí, přitom je nutné mít vyšlápnutou spojku.

Finty zimního řidiče

Co přibalit na zimu do auta ČTĚTE ZDE

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.