Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak uchránit auto před zloději? Pomůže cokoliv

aktualizováno 
Každých třiadvacet minut ukradnou zloději v Česku jedno auto. Díky lepšímu zabezpečení zvolna ubývá krádeží vozů. Značně vysoký je ale počet případů, kdy zloději auto vykradou. Víte, jak si co nejlépe zabezpečit svůj vůz?
Auto, které stoprocentně odolá zlodějům, prozatím nikdo nevyrobil

Auto, které stoprocentně odolá zlodějům, prozatím nikdo nevyrobil | foto: MF DNES

Snad každého motoristu straší myšlenka, že mu ukradnou auto. Není to bezdůvodná obava: denně to v Česku postihne průměrně 63 majitelů vozů a navíc stále přibývá těch vykradených. Můžete se před zloději nějak bránit?

Smutný primát v počtu ukradených automobilů si drží Praha - podíl hlavního města na celorepublikové statistice se pohybuje okolo 40 procent. Ale i když počty odcizených vozů v posledních letech alespoň zvolna klesají, případů vykradení auta je stále víc.

O nebezpečí rozhoduje nejen to, kde s vozem parkujete, ale také, o jakou značku jde. Nejčastějším cílem zlodějů jsou škodovky, už proto, že jsou na zdejších silnicích nejběžnější. Ale úplným bezpečím svého vozu si jistý nemůže být prakticky nikdo.

Drahá cesta za nákupem
Josef Kohout si v květnu koupil novou Fabii Combi. Při sjednávání pojistky váhal, jaký zvolit druh, mohl si vybrat z několika typů pojištění. Po rodinné poradě odmítl pojištění na všechny možné škody, které novému vozu hrozily.

Bylo drahé. Nakonec zvolil havarijní pojištění s minimální výškou pojistného. Uvažoval logicky - bydlí na kopci, takže nějaká živelní pohroma v podobě povodně mu nehrozí, měsíčně najezdí jen pár kilometrů, nebezpečí nějaké bouračky u nich na Strakonicku je minimální, navíc si z novin vystřihl statistiku, že v jižních Čechách se kradou auta nejméně z celé republiky. A má u svého domku zděnou garáž.

Když se po červencových parnech ochladilo, podlehl pan Kohout naléhání manželky a dcery a v jednu podmračenou sobotu vyrazil s celou rodinou směr Praha. Cílem bylo nákupní centrum u dálnice na okraji metropole.

Zpátky se již rodina ověšená igelitovými taškami vracela vlakem. Proti odcizení nepojištěná, téměř nová bílá fabia bez jakéhokoliv nadstandardního zabezpečení s necelou tisícovkou najetých kilometrů zmizela z parkoviště dřív, než stačili Kohoutovi dokončit úvodní kolo nákupu v prvním hypermarketu.

Každá obrana je dobrá
Standardní zabezpečení automobilů bohužel neposkytuje absolutní ochranu proti jejich ukradení a už vůbec ne proti vykradení. "Zhruba před deseti lety se staly běžnou součástí výbavy imobilizéry,“ říká Jindřich Nevrla z firmy Auto Palace Praha.

Toto elektronické zařízení výrazně zkomplikovalo život zlodějům celých aut. Prakticky znemožňuje nastartování vozu někomu, kdo nemá originální klíč. Zloději proto změnili taktiku, a když už chtějí celé auto ukrást, odtáhnou ho buď na laně, nebo ho natáhnou na odtahovou plošinu.

Každopádně jakékoliv bezpečnostní zařízení, které je ve voze navíc, je ale majiteli k dobru. Zloděj totiž vždy spěchá, a proto ho může každá další komplikace odradit.

Proto se vyplatí každé další zabezpečení. Motoristé si je pořizují jak podle hodnoty vozu, tak podle parkovacího místa. V podstatě se zabezpečení dělí na mechanické nebo elektronické.

Co pomůže
Nejjednodušší přídavné zabezpečení je známá páka na volant se zámkem, která se dá pořídit už od 150 korun. Zámek na řadicí páku, zámek na pedály, zámek v kombinaci pedál+volant, zámek na převodovku, bezpečnostní šrouby na kola... na to vše bude motorista potřebovat již větší investici.

"A zatímco jednoduchá páka se zámkem na volant je univerzální, další zařízení už jsou dělaná na jednotlivé modely aut,“ upozorňuje Tomáš Svoboda z firmy Autopotřeby Praha. Namontují je buď ve značkových opravnách, nebo přímo ve specializovaných servisech výrobců a prodejců těchto zařízení.

Před několika lety byly velmi oblíbené alarmy. Ty hlídají kapotu, dveře, kufr i vnitřní prostor vozu. Ale musí být odborně instalované a zde je už potřeba uvažovat o investici několikatisícové. Pozor také při dodatečném vybavování vozu na nekvalitní alarmy, které se spustí třeba otřesem silnice, když kolem projede nákladní vůz, nebo dokonce i prudkým větrem!

Zablokování motoru imobilizérem se aktivuje vždy po vytažení klíčku ze zapalování. U moderních vozů se už dodává automaticky v základní výbavě.

Druhy zabezpečení

cena od Kč

Mechanické

 150

Označená skla

600

Mikrotečky

3000

Alarmy

4000

Imobilizér

5000

Vyhledávací systémy

8000


Podle Tomáše Bílého z firmy NHCar je ale složité starší vůz dodatečně imobilizérem dovybavit. A navíc není nikdy tak bezpečný jako imobilizér již ve voze originálně zabudovaný, který je součástí přímo řídící jednotky vozu.

Novinky
Posledním hitem jsou pískovaná skla a mikročipy. V případě označených skel je číselný kód zanesen v evropské databázi. Neodstranitelné mikrotečky, podle kterých lze kdykoliv vůz identifikovat, jsou naneseny na mnoha místech.

Nejdražším způsobem, ale také nejspolehlivějším zajištěním je pak systém umožňující lokalizaci a vyhledání odcizeného vozidla. Vyhledávací zařízení funguje na dvou principech: buď na bázi navigačního GPS, nebo sítě mobilních telefonů GSM. Varianta GSM je levnější. Ve druhém případě při neoprávněné manipulaci s autem dostane jeho majitel mobilem informaci, že se něco děje. Systémy GPS umožňují nejen vyhledání ukradeného vozu, ale i jeho sledování při jízdě.

Pojišťovny dnes už zpravidla poskytují majiteli vozu slevy na pojistném podle druhů zabezpečovacích zařízení. Tyto slevy nejsou nevýznamné: podle typu zabezpečení se pohybují od 10 procent z pojistné částky u mechanického zabezpečovacího zařízení, například blokujícího převodovku vozidla, až po 30 procent za kombinace systému aktivní lokalizace s mechanickým a elektronickým zařízením.

popisek Jaké auto neukradnou?
 Francouzské, japonské nebo audi

Ohrožené značky? Všechny
"Zloděje hlavně přitahují značky, kterých na našich silnicích jezdí nejvíce,“ říká Václav Bálek z České pojišťovny. Pokud zloději ukradnou exotickou, málo častou značku, stanou se rázem středem nevítané pozornosti. Ale kdyby se počet krádeží posuzoval podle počtu registrovaných aut, na předních místech žebříčku by figurovaly vozy Audi, BMW a Mercedes.

Existují dva druhy zlodějů aut: profesionálové, kteří kradou auta jako zdroj obživy na prodej nebo na náhradní díly, a příležitostní amatéři, kteří potřebují auta na svezení. Profesionálního zloděje nezajímá auto, které je snadným úlovkem. Jeho cílem je konkrétní auto, u kterého dokáže lehce změnit identitu, pokud ho chce prodat nebo ho rozprodat na díly. Když se do krádeže pustí skupina profesionálů, dokáže takovou octavii rozebrat za tři čtvrtě hodiny.

Klesá zájem o kradená auta?
Za první pololetí potkal osud podobný fabii Kohoutových bezmála deset tisíc osobních automobilů. A škodovky - při svém dominantním postavení na trhu - tvoří mezi odcizenými vozy zhruba třetinu.

Kohoutovi měli smůlu, když si zloději vybrali právě jejich novotou zářící fabii. V poslední době totiž ukradených aut mírně ubylo. Naopak přibývá ukradených aut, jako jsou nákladní vozy, traktory a speciální vozidla.

Projevuje se dokonalejší zabezpečení dražších vozů a v neposlední řadě i větší obezřetnost jejich majitelů. "Významnou měrou se na tom podílí i zvýšené kontroly původu vozidla,“ říká Zdeněk Zelenka z policejního prezidia.

Dalším důležitým faktorem je přebytek aut na trhu a z toho plynoucí klesající zájem o pochybná vozidla. "V mnoha případech je to i nutnost ověření původu vozidla od specializovaných firem před jeho registrací, jak to vyžadují leasingové společnosti i pojišťovny,“ doplňuje Zelenka.

"Tím se zužuje okruh možných potenciálních zájemců o kradené auto. Samozřejmě také ze strany policie stále častější kontroly autobazarů, autovrakovišť, zastaváren a tam prodávaných dílů snižují počet těchto potenciálních odbytišť.“

Jak uchránit své auto

* Vyhledávejte pro odstavení vozu pokud možno světlá místa, kde se pohybuje stále dost lidí

* Nezapomeňte pořádně zamknout celé auto - včetně kufru, zavřít okénka - i střešní

* Nenechávejte naprosto nic na sedadlech

* CD a další lákavé předměty schovejte raději do uzavřené přihrádky v palubní desce

* Není-li vám líto peněz, vyhledávejte spíše hlídaná parkoviště

* Jestliže nechcete investovat do dalších bezpečnostních prvků, nezkušeného zloděje může odradit i nálepka na okně, že máte zabezpečovací systém

Zdroj: Ivan Flek z bezpečnostní agentury Group 4 Falck

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.