Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

K ukradení BMW stačí tři minuty. Nářadí je k mání na internetu

aktualizováno 
Bílé BMW 1 M Coupé změnilo majitele. Nedobrovolně. Parta zlodějů si pro auto britského majitele přišla v noci. K odcizení auta jim stačily pouhé tři minuty, vše zaznamenala kamera. Zloděje aut brzy doplní a časem nahradí hackeři, předpovídají odborníci. Obrana v podstatě neexistuje.
Ukradení auta bude brzy hlavně úkolem pro hackery. Zmijovky a šperháky patří do muzea...

Ukradení auta bude brzy hlavně úkolem pro hackery. Zmijovky a šperháky patří do muzea... | foto: Jablotron

Majitel mnichovského kupátka si poslední videozáznam svého auta nenechal pro sebe a z reakcí na fóru 1addicts.com zjistil, že rozhodně není jediný, komu zmizelo v poslední době zánovní BMW. Podle dostupných informací změnilo nedobrovolně majitele v březnu letošního roku 300 vozů mnichovské automobilky. A to jen ve Velké Británii.

Na samotné krádeži by nebylo až tak nic divného, auta se kradla, kradou a budou krást. Majitele odcizeného kupé v hodnotě přes milion korun ale zarazilo, jak snadné to zloději měli, přes pokročilý zabezpečovací systém a bezklíčkový vstup (auto se startuje tlačítkem a klíč nemá klasický kovový trn).

Ač ze záznamu bezpečnostních kamer není detailní postup zcela patrný, další videa na internetu ukazují, co přesně zloději dělali. Nejprve se museli dostat do auta. První z kumpánů se tedy pustil do demontáže bočního okna BMW (auto bylo britské, takže místo řidiče je napravo). Další zloděj hlídal, ten nejdůležitější ale vyčkával v zákrytu.

Jakmile se auto podařilo otevřít, nasedl třetí zloděj na sedadlo řidiče, něco někam připojil a auto zprovoznil. Zloději ale nestartovali hned, nejdřív auto odtlačili za roh, aby majitele neprobudili. Až pak odjeli.

Zlodějské nářadí

Záhadu odblokování auta nebylo těžké odhalit. S přesným postupem se na internetu chlubí jeden z výrobců odblokovávacích zařízení. Postup je triviální a zvládne ho po zhlédnutí videa s přístrojem i malé dítě. Nutností je přístup do kabiny auta, kde se u většiny moderních aut v místech pod volantem nachází diagnostická zásuvka. Do ní se přístroj připojí a nejprve se přiložením připraví jiný elektronický klíč od auta stejné značky. Po krátké operaci se stejným způsobem klíč přeprogramuje pro dané auto. Celá operace zabere pár desítek sekund.

Kurzy pro mechaniky. .... a zloděje

Bulharská firma Edilock vyrábí právě odblokovávací zařízení pro vozy BMW, ale i jiné značky včetně škodovek. V nabídce jsou i další "diagnostické" přístroje, které sice umí i servisní operace, ale také třeba přetáčení tachometrů a další fígly. Firma pro jistotu na svých stránkách uvádí, že její přístroje jsou určené jen pro legální operace, především diagnostiku a případné kriminální využití je na zodpovědnosti uživatele. Na svých dalších internetových stránkách firma dokonce nabízí kurzy zacházení se svým "nářadím".

Návrat pák na volant

Bránit se krádežím aut bylo vždy velmi těžké. Dnes jsou pro komfort stále přošpikovanější elektronikou a i díky tomu zranitelnější.

Možná se zase dočkáme časů, kdy budou nejlepší ochranou proti zlodějům různé páky na zamčení volantu a pedálů. Třeba se mechanické zábrany "ajťák", jehož ruce jsou zvyklé jen na klávesnici, lekne...

Krabička bulharského výrobce pro přeprogramování klíčů aut BMW není levná. Výrobce za ni chce 8 000 eur, což je v přepočtu asi 200 000 korun. Bonusem je nonstop asistence. Na trhu jsou ale i levnější přístroje od čínských výrobců. Podobným způsobem lze přeprogramovat drtivou většinu elektronických automobilových klíčů. Vysoká cena za přístroj se ale zlodějům velmi rychle vrátí.

"Bohužel, na činnosti firmy není nic nelegálního, stejně jako je legální vyrábět zbraně," komentuje pro iDNES.cz prodej zlodějského nádobíčka expert z BMW, který nechce být jmenován. Firma prý dokonce kontaktovala BMW v Bulharsku a nabídla spolupráci. "Prý že poradí, jak ochránit naše auta proti jejich přístroji..." popisuje.

Šperháky a zlaté ruce nahrazují hackeři

Přes diagnostickou zásuvku čtou údaje z řídicích jednotek servisy. Zásuvku tedy auta mít musí. A navíc musí být u aut prodávaných v Evropě volně přístupná, aby chybová hlášení a další operace mohly číst a provádět i neznačkové servisy. To vše proto, aby zákazníci nebyli nuceni jezdit s autem jen do značkových servisů, a to i během záruky. Bohužel, zlodějům a jiným "podnikatelům" v motoristické branži se tato legislativa náramně hodí.

Na druhou stranu, do zásuvky lze připojovat i legální diagnostické přístroje, nejjednodušeji přes redukce i obyčejné osobní počítače. K diagnostice je potřeba speciální software, který je ale na internetu běžně k mání zdarma. Redukce pro kabel stojí řádově stovky až tisíce korun, a pak si může taje svého auta číst téměř kdokoliv.

"Jakékoliv snahy výrobců budou vždy úspěšně prolamovány nelegálními přístupy. Tím, že jsou automobily čím dál více softwarovou záležitostí, stává se kradení víc a víc hackerskou prací," uznává odborník od BMW.

"Dalším stupínkem bude dálkové ovládání vozů, které je v současnosti představováno například jako pomoc uživateli. Jde například o situaci, kdy zaparkuji vozidlo před letištěm, ve stresu doběhnu k odbavení a teprve při nástupu do letadla si uvědomím, že nevím zda jsem vozidlo zamkl. Zatelefonuji tedy na patřičnou službu a operátor po ověření mého oprávnění vozidlo na dálku zamkne. Ale nejen zamkne, ale i odemkne," popisuje pro iDNES.cz technik. "Nedovedu si představit, že tento ovládací kanál ale nepůjde hacknout," uznává.





Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.