Ukradení auta bude brzy hlavně úkolem pro hackery. Zmijovky a šperháky patří do muzea...

Ukradení auta bude brzy hlavně úkolem pro hackery. Zmijovky a šperháky patří do muzea... | foto: Jablotron

K ukradení BMW stačí tři minuty. Nářadí je k mání na internetu

  • 294
Bílé BMW 1 M Coupé změnilo majitele. Nedobrovolně. Parta zlodějů si pro auto britského majitele přišla v noci. K odcizení auta jim stačily pouhé tři minuty, vše zaznamenala kamera. Zloděje aut brzy doplní a časem nahradí hackeři, předpovídají odborníci. Obrana v podstatě neexistuje.

Majitel mnichovského kupátka si poslední videozáznam svého auta nenechal pro sebe a z reakcí na fóru 1addicts.com zjistil, že rozhodně není jediný, komu zmizelo v poslední době zánovní BMW. Podle dostupných informací změnilo nedobrovolně majitele v březnu letošního roku 300 vozů mnichovské automobilky. A to jen ve Velké Británii.

Na samotné krádeži by nebylo až tak nic divného, auta se kradla, kradou a budou krást. Majitele odcizeného kupé v hodnotě přes milion korun ale zarazilo, jak snadné to zloději měli, přes pokročilý zabezpečovací systém a bezklíčkový vstup (auto se startuje tlačítkem a klíč nemá klasický kovový trn).

Ač ze záznamu bezpečnostních kamer není detailní postup zcela patrný, další videa na internetu ukazují, co přesně zloději dělali. Nejprve se museli dostat do auta. První z kumpánů se tedy pustil do demontáže bočního okna BMW (auto bylo britské, takže místo řidiče je napravo). Další zloděj hlídal, ten nejdůležitější ale vyčkával v zákrytu.

Jakmile se auto podařilo otevřít, nasedl třetí zloděj na sedadlo řidiče, něco někam připojil a auto zprovoznil. Zloději ale nestartovali hned, nejdřív auto odtlačili za roh, aby majitele neprobudili. Až pak odjeli.

Zlodějské nářadí

Záhadu odblokování auta nebylo těžké odhalit. S přesným postupem se na internetu chlubí jeden z výrobců odblokovávacích zařízení. Postup je triviální a zvládne ho po zhlédnutí videa s přístrojem i malé dítě. Nutností je přístup do kabiny auta, kde se u většiny moderních aut v místech pod volantem nachází diagnostická zásuvka. Do ní se přístroj připojí a nejprve se přiložením připraví jiný elektronický klíč od auta stejné značky. Po krátké operaci se stejným způsobem klíč přeprogramuje pro dané auto. Celá operace zabere pár desítek sekund.

Kurzy pro mechaniky. .... a zloděje

Bulharská firma Edilock vyrábí právě odblokovávací zařízení pro vozy BMW, ale i jiné značky včetně škodovek. V nabídce jsou i další "diagnostické" přístroje, které sice umí i servisní operace, ale také třeba přetáčení tachometrů a další fígly. Firma pro jistotu na svých stránkách uvádí, že její přístroje jsou určené jen pro legální operace, především diagnostiku a případné kriminální využití je na zodpovědnosti uživatele. Na svých dalších internetových stránkách firma dokonce nabízí kurzy zacházení se svým "nářadím".

Návrat pák na volant

Bránit se krádežím aut bylo vždy velmi těžké. Dnes jsou pro komfort stále přošpikovanější elektronikou a i díky tomu zranitelnější.

Možná se zase dočkáme časů, kdy budou nejlepší ochranou proti zlodějům různé páky na zamčení volantu a pedálů. Třeba se mechanické zábrany "ajťák", jehož ruce jsou zvyklé jen na klávesnici, lekne...

Krabička bulharského výrobce pro přeprogramování klíčů aut BMW není levná. Výrobce za ni chce 8 000 eur, což je v přepočtu asi 200 000 korun. Bonusem je nonstop asistence. Na trhu jsou ale i levnější přístroje od čínských výrobců. Podobným způsobem lze přeprogramovat drtivou většinu elektronických automobilových klíčů. Vysoká cena za přístroj se ale zlodějům velmi rychle vrátí.

"Bohužel, na činnosti firmy není nic nelegálního, stejně jako je legální vyrábět zbraně," komentuje pro iDNES.cz prodej zlodějského nádobíčka expert z BMW, který nechce být jmenován. Firma prý dokonce kontaktovala BMW v Bulharsku a nabídla spolupráci. "Prý že poradí, jak ochránit naše auta proti jejich přístroji..." popisuje.

Šperháky a zlaté ruce nahrazují hackeři

Přes diagnostickou zásuvku čtou údaje z řídicích jednotek servisy. Zásuvku tedy auta mít musí. A navíc musí být u aut prodávaných v Evropě volně přístupná, aby chybová hlášení a další operace mohly číst a provádět i neznačkové servisy. To vše proto, aby zákazníci nebyli nuceni jezdit s autem jen do značkových servisů, a to i během záruky. Bohužel, zlodějům a jiným "podnikatelům" v motoristické branži se tato legislativa náramně hodí.

Na druhou stranu, do zásuvky lze připojovat i legální diagnostické přístroje, nejjednodušeji přes redukce i obyčejné osobní počítače. K diagnostice je potřeba speciální software, který je ale na internetu běžně k mání zdarma. Redukce pro kabel stojí řádově stovky až tisíce korun, a pak si může taje svého auta číst téměř kdokoliv.

"Jakékoliv snahy výrobců budou vždy úspěšně prolamovány nelegálními přístupy. Tím, že jsou automobily čím dál více softwarovou záležitostí, stává se kradení víc a víc hackerskou prací," uznává odborník od BMW.

"Dalším stupínkem bude dálkové ovládání vozů, které je v současnosti představováno například jako pomoc uživateli. Jde například o situaci, kdy zaparkuji vozidlo před letištěm, ve stresu doběhnu k odbavení a teprve při nástupu do letadla si uvědomím, že nevím zda jsem vozidlo zamkl. Zatelefonuji tedy na patřičnou službu a operátor po ověření mého oprávnění vozidlo na dálku zamkne. Ale nejen zamkne, ale i odemkne," popisuje pro iDNES.cz technik. "Nedovedu si představit, že tento ovládací kanál ale nepůjde hacknout," uznává.

,