Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak uložit motorku k zimnímu spánku

aktualizováno 
Konec motorkářské sezony pro většinu jezdců, s výjimkou těch nejskalnějších již nastal. Co provést s motorkou před zimním odstavením, aby na jaře opět chodila jak švýcarské hodinky?

Motorkáři se ukládají k zimnímu spánku. Stroji dopřejte před zimou péči | foto: Yamaha

Především není třeba se toho bát, nezbytných úkonů není zase tolik, aby se nedaly zvládnout v průběhu maximálně jednoho dne.

Tím úplně nejdůležitějším, čemu by měli věnovat pozornost i největší lenoši, je baterka.

Pokud můžete dopřát svému stroji luxus vyhřívané garáže, pak stačí baterii ponechat ve stroji a pouze ji odpojit.

Řada strojů je vybavena různými elektrickými zařízeními, jejichž malý odběr dokáže baterii vysát za pár týdnů, stačí třeba alarm. Někteří radí nechat baterii v teple zapojenou a motor několikrát za zimu na místě protočit.

To se mi nezdá šťastné, několikaminutové protočení stejně baterii nedobije, k tomu je většinou třeba alespoň půlhodinová projížďka.

K ní se občas uchylují nedočkavci, kteří se nemohou dočkat jara, a tak je možno i u nás potkat při teplejších lednových a únorových dnech rojící se motorkáře.

Nic proti, jen je pak třeba neotálet s následnou očistou, neboť všudypřítomná sůl (i když se asfalt zdá suchý) pracuje na kovových součástkách rychle a nemilosrdně.

Druhou variantou, nezbytnou při parkování v nevytápěných prostorech, je vyjmutí baterie a její uskladnění na suchém a teplejším místě bez velkých výkyvů teplot.

Někdy je doporučováno čas od času baterii dobíjet slabým proudem, pokud však není v důchodovém věku a je v teple, svou kapacitu by si měla bez problémů udržet i bez toho.

Nejšťastnějším způsobem, jak udržovat baterii v průběhu zimy v kondici, je tzv. inteligentní nabíječka, která průběžně sleduje stav baterie a v případě potřeby ji dobije.

Další rada není také složitá – motocykl je třeba důkladně umýt a usušit, případně dle osobní libosti a zaujetí vyleštit.

Jednoduše proto, aby nasbírané nečistoty nemohly přes zimní měsíce pracovat a znehodnotit některé části korozí.

Toto klasicky postihuje svody výfuku a vůbec všechny části motocyklu, které jsou blízko vozovky – takže nelenit, kleknout a vydrbat.

Přejděme k vnitřnostem: je vhodné před definitivním ustájením načepovat plnou nádrž.

V prázdné nádrži může kondenzovat voda, která tam nemá co dělat. Ideální je do plné nádrže nalít ještě konzervační prostředek, který zamezí tvorbě krystalků ledu.

Pokud se blíží, nebo dokonce nastal interval výměny některé provozní kapaliny, zejména motorového oleje, není třeba s tím čekat na jaro. Nový olej se v motorce určitě nezkazí, navíc bude lépe konzervovat.

Doporučeníhodným úkonem je také vyšroubování svíček, jejich vyčistění stejně jako prostoru, v kterém jsou našroubovány.

Do každého válce pak nalít malé množství čistého motorového oleje, který zabrání korozi na jejich stěnách. Pro lepší rozprostření oleje je šikovné motor krátce protočit.

Nepovinným, ale chvályhodným cvikem je promázání některých kontaktů a lanek vhodným sprejem.

Údržba řetězu (pokud nemá váš stroj kardan nebo řemen) patří k běžným činnostem i během sezony, takže není od věci před zazimováním řetěz a rozetu očistit kartáčem, případně napnout a ošetřit oblíbenou značkou spreje na řetězy.

Pokud nemáte možnost využít vyhřívanou garáž, určitě zkontrolujte stav chladicí kapaliny, která po případném dolévání vody v letních parnech nemusí už být tak nemrznoucí jako zamlada.

Jako prevence případných drastických škod (na roztržení bloku motoru snad ani nemyslet) se případné doplnění o patřičnou příměs zcela jistě vyplatí.

Jedna z často uváděných rad se týká pneumatik. Údajně je ideální postavit motocykl na stojánek, aby pokud možno obě pneumatiky nebyly ve styku s podlahou a neutvářely se na nich plošky. Případně se radí motocykl během zimy alespoň několikrát přemístit.

Podle mých zkušeností několik měsíců žádné plošky, které byste poznali na jízdním projevu, nevytvoří - snad bych o tom uvažoval, pokud bych motocykl chtěl zazimovat na několik let.

Také některé další rady pro správné zazimovače připomínají příručku konzervátora národních sbírek. Motocykl není nutné nějak složitě rozebírat, spíše přitom vzrůstá riziko mechanického poškození, stržení závitu apod.

Lépe je opravdu držet se nezbytných doporučených procedur a provést je pečlivě. Máte-li nějaký prodyšný textilní přehoz, dejte jej přes motocykl jako ochranu proti prachu.

To nejlepší, co pro svůj motocykl můžete přes zimu udělat, je ustájení v temperované garáži nebo prostoru.

Nemáte-li tuto možnost, možná vás osloví nabídka některých prodejců, kteří parkování přes zimní měsíce nabízejí (průměrná cena je cca 500 Kč /měsíc).

Pokud vás všechny tyto dobře míněné rady míjejí, udělejte alespoň minimum, to znamená odpojte baterii, dejte ji do tepla a umyjte motorku.

Autoři:


Témata: luxus, zima, Hodinky, Škoda


Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Prague Harley Days 2017
VIDEO: Harleyáři obsadili Prahu

Centrem Prahy dnes projela kolona motocyklů značky Harley-Davidson. Jejich majitelé se do metropole sjeli na akce Prague Harley Days, která se letos koná...  celý článek

Distinguished Gentleman's Ride - spanilá jízda motorek Prahou
OBRAZEM: Frajeři s kníry profrčeli Prahou

V neděli si přesně v poledne přes 92 tisíc elegantně oblečených motorkářů v 95 zemích nalepilo symbolický knírek na světlomet svého klasického „oldschool“...  celý článek

Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa Karen Davidson
Tajná láska harleyářů bude v Praze. S bratry se prala o motorku

Karen Davidsonová je celebrita světového formátu, aspoň mezi motorkáři. Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa projede Prahou, samozřejmě na...  celý článek

Kawasaki Z 800
Kawasaki Z 800

r.v. 2015, naj. 4 500 km
163 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.