Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak ušetřit při koupi auta? Škodovky jsou v Polsku a Dánsku levnější!

  15:25aktualizováno  15:25
Zvažujete koupi nového, nebo naopak ojetého automobilu? Pokud ano, nespěchejte a dobře si promyslete všechny varianty. Pořízení auta ve většině rodin představuje citelný zásah do rozpočtu. Přinášíme tipy, jak koupit co nejlevněji ojetý i nový vůz a jaká úskalí může mít levný nákup. Prakticky vždy se dají ušetřit až desítky tisíc. Chcete vědět jak?

ČTĚTE TAKÉ: Chcete změnu? Zkuste vůz z USA

Většina řidičů v České republice nemá dost peněz na to, aby si mohla pořídit zcela nový automobil.

Nezbývá tedy nic jiného než se porozhlédnout po ojetinách. Hledat se dá v inzerátech nebo v nabídce českých bazarů. V kategorii automobilů do 250 000 korun, o které je největší zájem, je zúžený výběr.

"Zvýšenou poptávku po této skupině vozů evidujeme ve všech sedmi našich autocentrech. Z celkového počtu prodaných aut za jeden den jich do této kategorie spadá přibližně dvacet procent. Přitom před rokem to bylo procent sedm," potvrzuje i šéf největší sítě autobazarů v Česku AAA Auto Anthony James Denny.

Jak levně pořídit automobil

1. Pečlivě vybírejte
Věnujte čas srovnávání nabídek autobazarů a inzerátů v tisku. Nezapomínejte na internet, kde je možnost srovnávání nejsnazší. Při troše štěstí lze narazit na stejně kvalitní vozy za rozdílnou cenu.
2. Zkuste auto z ciziny
Kvalitní automobily se dováží především z Německa, Švýcarska, Belgie a Nizozemska. V posledních dvou státech je i poměrně velká nabídka vozů s pohonem na LPG. Ze států Evropské unie je vcelku snadné dovézt i nový vůz. Ušetřit se dá hlavně při koupi auta v Dánsku či Polsku. 
3. Pozor na administrativu
Dovoz auta přináší i administrativu na tamních úřadech (odhlášení a přihlášení vozu, pořízení převozních značek). Nezbytná je znalost angličtiny či němčiny. Tyto úkony samozřejmě zařídí firma, kterou si na dovoz auta objednáte. Pochopitelně ne zadarmo. Dovoz automobilu například ze Švýcarska může stát až dvacet tisíc korun.
4. Hledejte skladové vozy
Vyplatí se obejít několik prodejců jedné značky. Na skladě mívají například loňské modely, na které lze získat slevu až desítek tisíc korun. Informace lze najít i internetových stránkách oficiálních dovozců některých značek. Při koupi nového auta se rovněž vyplatí smlouvat. Oficiální cenu tak lze mnohdy velmi výrazně snížit.
5. Nové auto přes internet
I internetové servery nabízejí nové automobily za výrazně nižší ceny než oficiální prodejci. Jde o skladové přebytky, na které jsou shodné záruky jako na nový vůz. Nevýhoda spočívá v tom, že nabídka je omezená a není možné si zvolit kombinaci motoru, výbavy či barvy podle přání. Nutno zpravidla brát vůz, jak je v nabídce.
Pro auto do ciziny

Šanci najít maximálně tři roky staré auto v dobrém stavu, bohatou výbavou a nízkým počtem najetých kilometrů, navíc za zajímavou cenu, je mnohdy snazší na západ od českých hranic. Cesty dovozců ojetin nejčastěji míří do Německa, Švýcarska, Nizozemska nebo Belgie. "Měsíčně takto dovezeme až osm set automobilů," potvrzuje tisková mluvčí AAA Auto Magdalena Drsová.

Výhodnost dovozu ze zahraničí potvrzuje i soukromý dovozce Karel Zikmund. "Ušetřit se dají i desítky tisíc korun. Vždy ale záleží na konkrétním vozu. Zrovna minulý týden jsem s jedním zákazníkem jel pro Volkswagen Passat, za kterého by u nás zaplatil o čtyřicet až padesát tisíc víc."

Zkuste internet

Jak ale takový automobil najít? Možnosti jsou v podstatě dvě: buď zahájíte hledání na vlastní pěst, nebo se spolehnete na dovozce, kteří v tomto oboru podnikají už několik let. Hledat se dá nejsnáze na internetu. Pravděpodobně největší nabídku poskytují evropské stránky www.autoscout24.de, které nabízejí i podobu v češtině.

Najít tu lze skutečně vše od lady až po Enzo Ferrari. Velká výhoda navíc spočívá v tom, že inzeráty sem mohou vkládat jak soukromí prodejci, tak i profesionálové. Ale má to problém: je možno si auto prohlédnout pouze na fotografiích.

"Než se pro vybraný vůz zájemce vydá, měl by prodejce požádat o co nejvíce fotek. Určitě bych se nespokojil s jednou fotkou udělanou z boku a zepředu. Faxem se dá poslat i kopie technického průkazu a servisní knížka," radí Zikmund. Pokud se prodejce po takové žádosti začne vytáčet, je lepší rovnou zvolit jiné auto.

Jestliže už máte vůz vybraný, je třeba si vyjasnit, zda se pro něj vydáte sami, nebo dopravu svěříte některému z dovozců. V prvním případě ušetříte, ten druhý je pohodlnější. Dovozce totiž vyřeší všechnu potřebnou administrativu za vás, což pro někoho, kdo neovládá němčinu nebo angličtinu, může být problém.

Papíry, papíry

Pokud už se na cestu vydáte a vybraný automobil odpovídá požadavkům, je na řadě sepsání kupní smlouvy. Opsání údajů z průkazů totožnosti by mělo být samozřejmostí. Je dobré si předem zjistit, zda má vůz platnou technickou kontrolu.

"Pokud tomu tak není, pak by se musela nechat udělat, případně je třeba auto nechat odvézt na přívěsu. U individuálního prodejce chybějící technická kontrola může znamenat i to, že s autem není něco v pořádku," upozorňuje majitel firmy Auto PP Pavel Paníca.

Ani v případě, že auto technickou kontrolu má, není vyhráno. Je nutné ho odhlásit z evidence na místním obecním úřadě. Náklady na tento úkon se v závislosti na dané zemi pohybují od 80 do 160 eur. Následuje dočasné přihlášení (přibližně 50 eur) a pořízení převozních značek, které zahrnují i povinné ručení. "Značky lze koupit na různou dobu platnosti. Od toho se odvíjí i jejich cena. Pohybuje se mezi padesáti až sto dvaceti eury," říká Pavel Paníca.

***

Jak ušetřit výběrem: Při hledání výhodného dovozu osobního automobilu se vyplatí sledovat ceny v cizině. V současnosti nejlepší ceny nabízí Polsko a Dánsko. Kupodivu se vyplatí i dovoz škodovek.

***

Pokud dovoz svěříte specializované firmě, náklady na koupi vozu vzrostou. "Za odtah účtuji deset korun za kilometr, k tomu připočtěte administrativní poplatky a diety. Jestliže pro auto pojedu do Švýcarska, bude to stát něco přes dvacet tisíc korun. Pochopitelně míň to bude, jestliže je auto kousek za německými hranicemi," vypočítává Pavel Paníca.

Po dovozu už nový majitel absolvuje klasické kolečko, které souvisí s přihlášením automobilu. "Je třeba si zajet na stanici technické kontroly, nechat změřit emise a celé to uzavírá registrace na městském úřadu," sděluje Pavel Paníca.

Závěrem jedna zásadní rada: dovážet se smějí jen automobily maximálně osm let staré; starší nebudou zaregistrovány.

Kolik lze uspořit

Renault Mégane sedan 1,4

oficiální ceníková cena: 445 000 Kč

nejlevnější nabídka: 324 000 Kč

úspora: 121 000 Kč

Zdroj: www.automodul.com

Levněji i nové auto

Výhodně se dá pořídit nejen ojeté auto ze zahraničí. Ušetřit lze i při koupi nového vozu. Jednou z možností jsou akce autorizovaných prodejců, další pak nabídka skladových vozů a neméně zajímavé jsou i nabídky prodejců, kteří využili zavedení takzvané blokové výjimky, která od loňského podzimu umožňuje prodávat vozy různých značek jako jakékoliv jiné zboží.

Toho se chopily firmy jako Automodul nebo AutoDirect. Tyto společnosti nabízejí nové nebo jen velmi málo jeté vozy za výrazně nižší ceny než oficiální dealeři. Jak je to možné? Firmy využívají nadbytku automobilů na evropských trzích a spolupráce s místními dealery. "Ceny aut v Evropské unii se liší až o třicet procent," říká předseda představenstva firmy AutoDirect Jiří Jírovec.

"Samozřejmě ale záleží na značce, modelu a okamžité situaci na příslušném trhu. Vpotaz se berou i různé slevové akce nabízené dealery. My pak situaci podrobně sledujeme a vozy nakupujeme v okamžiku, kdy vyhodnotíme, že je to pro nás zajímavé." Zájemci o nový vůz musí počítat s omezeným výběrem barev, výbav a typů motoru. Pokud mají konkrétní požadavky, na auto si počkají delší dobu a i cena může být jiná.

Velké množství nakoupených "přebytečných" vozů jejich cenu pochopitelně snižuje. Některé společnosti navíc nesázejí ani na honosné autosalony, na které je většina zákazníků zvyklá. "Neinvestujeme do stavby drahých budov. Zákazník se velmi rychle naučil, že od nás dostane stejný vůz se stejnou zárukou jako u oficiálního prodejce. Investice do takových staveb si totiž nakonec zaplatí zákazník," vysvětluje Jiří Jírovec.

"Upřímně řečeno, když si jdete koupit televizi, také si ji koupíte v hypermarketu, kde je o dva tisíce levnější než u značkového prodejce. Srovnání možná vypadá absurdně, ale princip je velmi podobný," dodává Jiří Jírovec. V době, kdy vznikal tento článek, bylo na internetových stránkách firmy AutoDirect možné objednat nový Renault Mégane, jehož cena byla oproti běžné ceně o 57 000 korun nižší.

Záruka platí v celé Evropě

Z těchto aktivit nemají velkou radost oficiální prodejci. "Vždy bych doporučoval koupi automobilu v ,kamenném' obchodu, tedy u dealera. Zákazník zde má vždy záruku toho, že se může v případě jakéhokoliv problému úspěšně dovolat svých práv. U jiného než autorizovaného prodejce může být reklamační řízení hodně problematické. Kromě toho stále platí, že nákup nového vozu je i emocionální věc. Automobil se nekupuje každý den, a proto je tento akt určitou událostí a svátkem pro každého kupujícího. Těžko si lze představit jakoukoli emoci při nákupu přes internet," uvedl Pavel Batář, prodejní ředitel koncernu General Motors pro jihovýchodní Evropu.

S jeho názorem však Jiří Jírovec nesouhlasí. "Ze zákona jsou všechny vozy prodávané na evropském trhu vybaveny dvouletou zárukou výrobce a nezáleží na tom, kde a od koho vůz koupíte. Prakticky to znamená, že s vozem zakoupeným u dealera v Lisabonu můžete jako zákazník přijet k záruční opravě třeba v Brně a vůz vám musí být opraven," oponuje Jiří Jírovec.

Kolik stojí nové auto v Evropské unii?

Škoda Fabia 1,2

Škoda Octavia 1,6

Škoda Superb 1,9 TDi

Peugeot 206 1,1

Peugeot 307 1,6

ČR

302 900

499 900

774 900

327 900

550 000

Rakousko

332 000

497 000

759 000

358 000

551 000

Belgie

298 000

473 000

756 000

363 000

536 000

Německo

338 000

490 000

735 000

333 000

566 000

Francie

295 000

471 000

689 000

370 000

551 000

Itálie

309 000

493 000

737 000

328 000

527 000

Lucembursko

315 000

477 000

710 000

364 000

536 000

Nizozemsko

312 000

472 000

706 000

345 000

523 000

Dánsko

278 000

393 000

734 000

327 000

469 000

Maďarsko

277 000

412 000

689 000

312 000

458 000

Litva

277 000

406 000

657 000

321 000

480 000

Polsko

274 000

432 000

622 000

327 000

449 000

Slovensko

276 000

440 000

745 000

321 000

503 000

Velká Británie

324 000

-

643 000

355 000

533 000

VW Golf 1,4

VW Polo 1,2

Ford Focus 1,6

Citroën C3 1,4 HDi

Opel astra 1,4

ČR

439 900

272 500

459 990

389 900

465 900

Rakousko

443 000

325 000

497 000

407 000

469 000

Belgie

462 000

317 000

516 000

418 000

482 000

Německo

468 000

344 000

496 000

418 000

484 000

Francie

444 000

332 000

477 000

409 000

489 000

Itálie

470 000

331 000

470 000

388 000

478 000

Lucembursko

469 000

311 000

516 000

418 000

482 000

Nizozemsko

462 000

312 000

469 000

405 000

493 000

Dánsko

372 000

302 000

437 000

356 000

371 000

Maďarsko

441 000

299 000

516 000

351 000

516 000

Litva

415 000

306 000

472 000

371 000

456 000

Polsko

436 000

331 000

415 000

357 000

441 000

Slovensko

413 000

274 000

-

388 000

582 000

Velká Británie

438 000

256 000

518 000

396 000

519 000

Zdroj: Evropská komise

Poznámky: Částka z vybraných evropských zemí zahrnuje pořizovací cenu automobilu v daném státě + 19% daň zaplacenou v České republice. V ceně nejsou započítány další náklady na dovoz a registraci auta. Částky rovněž nezahrnují aktuální cenové a kurzové pohyby. Tučně: nejvýhodnější cena

Autoři:






Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Mercedes Třída G 5,5 63...
Mercedes Třída G 5,5 63...

r.v. 2016, naj. 36 400 km, benzín
2 800 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.