ČTĚTE TAKÉ: Chcete změnu? Zkuste vůz z USA
Většina řidičů v České republice nemá dost peněz na to, aby si mohla pořídit zcela nový automobil.
Nezbývá tedy nic jiného než se porozhlédnout po ojetinách. Hledat se dá v inzerátech nebo v nabídce českých bazarů. V kategorii automobilů do 250 000 korun, o které je největší zájem, je zúžený výběr.
"Zvýšenou poptávku po této skupině vozů evidujeme ve všech sedmi našich autocentrech. Z celkového počtu prodaných aut za jeden den jich do této kategorie spadá přibližně dvacet procent. Přitom před rokem to bylo procent sedm," potvrzuje i šéf největší sítě autobazarů v Česku AAA Auto Anthony James Denny.
Jak levně pořídit automobil |
1. Pečlivě vybírejte Věnujte čas srovnávání nabídek autobazarů a inzerátů v tisku. Nezapomínejte na internet, kde je možnost srovnávání nejsnazší. Při troše štěstí lze narazit na stejně kvalitní vozy za rozdílnou cenu. |
2. Zkuste auto z ciziny Kvalitní automobily se dováží především z Německa, Švýcarska, Belgie a Nizozemska. V posledních dvou státech je i poměrně velká nabídka vozů s pohonem na LPG. Ze států Evropské unie je vcelku snadné dovézt i nový vůz. Ušetřit se dá hlavně při koupi auta v Dánsku či Polsku. |
3. Pozor na administrativu Dovoz auta přináší i administrativu na tamních úřadech (odhlášení a přihlášení vozu, pořízení převozních značek). Nezbytná je znalost angličtiny či němčiny. Tyto úkony samozřejmě zařídí firma, kterou si na dovoz auta objednáte. Pochopitelně ne zadarmo. Dovoz automobilu například ze Švýcarska může stát až dvacet tisíc korun. |
4. Hledejte skladové vozy Vyplatí se obejít několik prodejců jedné značky. Na skladě mívají například loňské modely, na které lze získat slevu až desítek tisíc korun. Informace lze najít i internetových stránkách oficiálních dovozců některých značek. Při koupi nového auta se rovněž vyplatí smlouvat. Oficiální cenu tak lze mnohdy velmi výrazně snížit. |
5. Nové auto přes internet I internetové servery nabízejí nové automobily za výrazně nižší ceny než oficiální prodejci. Jde o skladové přebytky, na které jsou shodné záruky jako na nový vůz. Nevýhoda spočívá v tom, že nabídka je omezená a není možné si zvolit kombinaci motoru, výbavy či barvy podle přání. Nutno zpravidla brát vůz, jak je v nabídce. |
Šanci najít maximálně tři roky staré auto v dobrém stavu, bohatou výbavou a nízkým počtem najetých kilometrů, navíc za zajímavou cenu, je mnohdy snazší na západ od českých hranic. Cesty dovozců ojetin nejčastěji míří do Německa, Švýcarska, Nizozemska nebo Belgie. "Měsíčně takto dovezeme až osm set automobilů," potvrzuje tisková mluvčí AAA Auto Magdalena Drsová.
Výhodnost dovozu ze zahraničí potvrzuje i soukromý dovozce Karel Zikmund. "Ušetřit se dají i desítky tisíc korun. Vždy ale záleží na konkrétním vozu. Zrovna minulý týden jsem s jedním zákazníkem jel pro Volkswagen Passat, za kterého by u nás zaplatil o čtyřicet až padesát tisíc víc."
Zkuste internet
Jak ale takový automobil najít? Možnosti jsou v podstatě dvě: buď zahájíte hledání na vlastní pěst, nebo se spolehnete na dovozce, kteří v tomto oboru podnikají už několik let. Hledat se dá nejsnáze na internetu. Pravděpodobně největší nabídku poskytují evropské stránky www.autoscout24.de, které nabízejí i podobu v češtině.
Najít tu lze skutečně vše od lady až po Enzo Ferrari. Velká výhoda navíc spočívá v tom, že inzeráty sem mohou vkládat jak soukromí prodejci, tak i profesionálové. Ale má to problém: je možno si auto prohlédnout pouze na fotografiích.
"Než se pro vybraný vůz zájemce vydá, měl by prodejce požádat o co nejvíce fotek. Určitě bych se nespokojil s jednou fotkou udělanou z boku a zepředu. Faxem se dá poslat i kopie technického průkazu a servisní knížka," radí Zikmund. Pokud se prodejce po takové žádosti začne vytáčet, je lepší rovnou zvolit jiné auto.
Jestliže už máte vůz vybraný, je třeba si vyjasnit, zda se pro něj vydáte sami, nebo dopravu svěříte některému z dovozců. V prvním případě ušetříte, ten druhý je pohodlnější. Dovozce totiž vyřeší všechnu potřebnou administrativu za vás, což pro někoho, kdo neovládá němčinu nebo angličtinu, může být problém.
Papíry, papíry
Pokud už se na cestu vydáte a vybraný automobil odpovídá požadavkům, je na řadě sepsání kupní smlouvy. Opsání údajů z průkazů totožnosti by mělo být samozřejmostí. Je dobré si předem zjistit, zda má vůz platnou technickou kontrolu.
"Pokud tomu tak není, pak by se musela nechat udělat, případně je třeba auto nechat odvézt na přívěsu. U individuálního prodejce chybějící technická kontrola může znamenat i to, že s autem není něco v pořádku," upozorňuje majitel firmy Auto PP Pavel Paníca.
Ani v případě, že auto technickou kontrolu má, není vyhráno. Je nutné ho odhlásit z evidence na místním obecním úřadě. Náklady na tento úkon se v závislosti na dané zemi pohybují od 80 do 160 eur. Následuje dočasné přihlášení (přibližně 50 eur) a pořízení převozních značek, které zahrnují i povinné ručení. "Značky lze koupit na různou dobu platnosti. Od toho se odvíjí i jejich cena. Pohybuje se mezi padesáti až sto dvaceti eury," říká Pavel Paníca.
***
Jak ušetřit výběrem: Při hledání výhodného dovozu osobního automobilu se vyplatí sledovat ceny v cizině. V současnosti nejlepší ceny nabízí Polsko a Dánsko. Kupodivu se vyplatí i dovoz škodovek.
***
Pokud dovoz svěříte specializované firmě, náklady na koupi vozu vzrostou. "Za odtah účtuji deset korun za kilometr, k tomu připočtěte administrativní poplatky a diety. Jestliže pro auto pojedu do Švýcarska, bude to stát něco přes dvacet tisíc korun. Pochopitelně míň to bude, jestliže je auto kousek za německými hranicemi," vypočítává Pavel Paníca.
Po dovozu už nový majitel absolvuje klasické kolečko, které souvisí s přihlášením automobilu. "Je třeba si zajet na stanici technické kontroly, nechat změřit emise a celé to uzavírá registrace na městském úřadu," sděluje Pavel Paníca.
Závěrem jedna zásadní rada: dovážet se smějí jen automobily maximálně osm let staré; starší nebudou zaregistrovány.
Kolik lze uspořit |
Renault Mégane sedan 1,4 |
oficiální ceníková cena: 445 000 Kč |
nejlevnější nabídka: 324 000 Kč |
úspora: 121 000 Kč |
Zdroj: www.automodul.com |
Levněji i nové auto
Výhodně se dá pořídit nejen ojeté auto ze zahraničí. Ušetřit lze i při koupi nového vozu. Jednou z možností jsou akce autorizovaných prodejců, další pak nabídka skladových vozů a neméně zajímavé jsou i nabídky prodejců, kteří využili zavedení takzvané blokové výjimky, která od loňského podzimu umožňuje prodávat vozy různých značek jako jakékoliv jiné zboží.
Toho se chopily firmy jako Automodul nebo AutoDirect. Tyto společnosti nabízejí nové nebo jen velmi málo jeté vozy za výrazně nižší ceny než oficiální dealeři. Jak je to možné? Firmy využívají nadbytku automobilů na evropských trzích a spolupráce s místními dealery. "Ceny aut v Evropské unii se liší až o třicet procent," říká předseda představenstva firmy AutoDirect Jiří Jírovec.
"Samozřejmě ale záleží na značce, modelu a okamžité situaci na příslušném trhu. Vpotaz se berou i různé slevové akce nabízené dealery. My pak situaci podrobně sledujeme a vozy nakupujeme v okamžiku, kdy vyhodnotíme, že je to pro nás zajímavé." Zájemci o nový vůz musí počítat s omezeným výběrem barev, výbav a typů motoru. Pokud mají konkrétní požadavky, na auto si počkají delší dobu a i cena může být jiná.
Velké množství nakoupených "přebytečných" vozů jejich cenu pochopitelně snižuje. Některé společnosti navíc nesázejí ani na honosné autosalony, na které je většina zákazníků zvyklá. "Neinvestujeme do stavby drahých budov. Zákazník se velmi rychle naučil, že od nás dostane stejný vůz se stejnou zárukou jako u oficiálního prodejce. Investice do takových staveb si totiž nakonec zaplatí zákazník," vysvětluje Jiří Jírovec.
"Upřímně řečeno, když si jdete koupit televizi, také si ji koupíte v hypermarketu, kde je o dva tisíce levnější než u značkového prodejce. Srovnání možná vypadá absurdně, ale princip je velmi podobný," dodává Jiří Jírovec. V době, kdy vznikal tento článek, bylo na internetových stránkách firmy AutoDirect možné objednat nový Renault Mégane, jehož cena byla oproti běžné ceně o 57 000 korun nižší.
Záruka platí v celé Evropě
Z těchto aktivit nemají velkou radost oficiální prodejci. "Vždy bych doporučoval koupi automobilu v ,kamenném' obchodu, tedy u dealera. Zákazník zde má vždy záruku toho, že se může v případě jakéhokoliv problému úspěšně dovolat svých práv. U jiného než autorizovaného prodejce může být reklamační řízení hodně problematické. Kromě toho stále platí, že nákup nového vozu je i emocionální věc. Automobil se nekupuje každý den, a proto je tento akt určitou událostí a svátkem pro každého kupujícího. Těžko si lze představit jakoukoli emoci při nákupu přes internet," uvedl Pavel Batář, prodejní ředitel koncernu General Motors pro jihovýchodní Evropu.
S jeho názorem však Jiří Jírovec nesouhlasí. "Ze zákona jsou všechny vozy prodávané na evropském trhu vybaveny dvouletou zárukou výrobce a nezáleží na tom, kde a od koho vůz koupíte. Prakticky to znamená, že s vozem zakoupeným u dealera v Lisabonu můžete jako zákazník přijet k záruční opravě třeba v Brně a vůz vám musí být opraven," oponuje Jiří Jírovec.
Kolik stojí nové auto v Evropské unii?
Škoda Fabia 1,2 |
Škoda Octavia 1,6 |
Škoda Superb 1,9 TDi |
Peugeot 206 1,1 |
Peugeot 307 1,6 | |
ČR |
302 900 |
499 900 |
774 900 |
327 900 |
550 000 |
Rakousko |
332 000 |
497 000 |
759 000 |
358 000 |
551 000 |
Belgie |
298 000 |
473 000 |
756 000 |
363 000 |
536 000 |
Německo |
338 000 |
490 000 |
735 000 |
333 000 |
566 000 |
Francie |
295 000 |
471 000 |
689 000 |
370 000 |
551 000 |
Itálie |
309 000 |
493 000 |
737 000 |
328 000 |
527 000 |
Lucembursko |
315 000 |
477 000 |
710 000 |
364 000 |
536 000 |
Nizozemsko |
312 000 |
472 000 |
706 000 |
345 000 |
523 000 |
Dánsko |
278 000 |
393 000 |
734 000 |
327 000 |
469 000 |
Maďarsko |
277 000 |
412 000 |
689 000 |
312 000 |
458 000 |
Litva |
277 000 |
406 000 |
657 000 |
321 000 |
480 000 |
Polsko |
274 000 |
432 000 |
622 000 |
327 000 |
449 000 |
Slovensko |
276 000 |
440 000 |
745 000 |
321 000 |
503 000 |
Velká Británie |
324 000 |
- |
643 000 |
355 000 |
533 000 |
VW Golf 1,4 |
VW Polo 1,2 |
Ford Focus 1,6 |
Citroën C3 1,4 HDi |
Opel astra 1,4 | |
ČR |
439 900 |
272 500 |
459 990 |
389 900 |
465 900 |
Rakousko |
443 000 |
325 000 |
497 000 |
407 000 |
469 000 |
Belgie |
462 000 |
317 000 |
516 000 |
418 000 |
482 000 |
Německo |
468 000 |
344 000 |
496 000 |
418 000 |
484 000 |
Francie |
444 000 |
332 000 |
477 000 |
409 000 |
489 000 |
Itálie |
470 000 |
331 000 |
470 000 |
388 000 |
478 000 |
Lucembursko |
469 000 |
311 000 |
516 000 |
418 000 |
482 000 |
Nizozemsko |
462 000 |
312 000 |
469 000 |
405 000 |
493 000 |
Dánsko |
372 000 |
302 000 |
437 000 |
356 000 |
371 000 |
Maďarsko |
441 000 |
299 000 |
516 000 |
351 000 |
516 000 |
Litva |
415 000 |
306 000 |
472 000 |
371 000 |
456 000 |
Polsko |
436 000 |
331 000 |
415 000 |
357 000 |
441 000 |
Slovensko |
413 000 |
274 000 |
- |
388 000 |
582 000 |
Velká Británie |
438 000 |
256 000 |
518 000 |
396 000 |
519 000 |
Zdroj: Evropská komise
Poznámky: Částka z vybraných evropských zemí zahrnuje pořizovací cenu automobilu v daném státě + 19% daň zaplacenou v České republice. V ceně nejsou započítány další náklady na dovoz a registraci auta. Částky rovněž nezahrnují aktuální cenové a kurzové pohyby. Tučně: nejvýhodnější cena