Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak ušetřit tisíce? Jezdit na plyn

  13:47aktualizováno  20:23
O polovinu nižší cena ve srovnání s benzinem, široká síť čerpacích stanic a téměř nezměněné jízdní vlastnosti automobilu. To jsou hlavní argumenty pro pořízení plynového pohonu. Ale pozor! I plyn má své zápory. Majitele vozu s LPG čekají úspory, ale i pravidelné kontroly.

Vysoká cena benzinu mnoho řidičů svádí k myšlence na přechod k plynu, u čerpacích stanic označovanému zkratkou LPG.

„Při zdražení benzinu počet zákazníků roste o více než sedmdesát procent. Zájem o přestavbu na plyn je ale vysoký stabilně,“ říká Vladimír Zanotto, majitel firmy Zanotto Autoplyn.

Plyn je stále přibližně o polovinu lacinější než benzin. Co to znamená? Jednoduše úsporu, která může majiteli vozu ročně ušetřit tisíce korun.

Vysoká investice
Kolik to stojí? Tak asi zní první otázka těch, kteří o přechodu na LPG přemýšlejí. Cena je závislá na autě, jehož se přestavba týká.

Výhody a nevýhody LPG 

+ nižší náklady na LPG než na benzin
+ větší dojezd (v autě jsou dvě nádrže)
+ možnost jezdit na benzin zůstává
- vysoká počáteční investice
- zmenšení zavazadlového prostoru
- snížení výkonu (u některých aut až o 10 procent)
- vyšší spotřeba (až o 10 procent)
- zákaz parkování v podzemních garážích
„Nejčastěji přestavujeme škodovky. Upravit ale dokážeme prakticky všechno,“ říká Miloš Vávra z firmy Neptun Harfa.

Úprava Škody Favorit vyjde nejméně na 12 000 korun, Škody Felicia na 19 000, Škody Fabia na 25 000 a Škody Octavia na 35 000 korun. Cena za přestavbu moderních zahraničních vozů se může vyšplhat až na 45 000 korun.

Poté přichází na řadu uvažování nad tím, zda se investice vlastně vyplatí. „Záleží na počátečních nákladech, počtu kilometrů, které řidič ujede, a době, po kterou si chce auto ponechat,“ říká Vávra.

Například návratnost investice u Škody Felicia je asi 20 000 kilometrů. Po ujetí této vzdálenosti plynový pohon začíná vydělávat. Při spotřebě okolo sedmi litrů na sto kilometrů může úspora na jeden kilometr dosáhnout 1,10 Kč.

Kdy se plyn vyplatí
Osobní automobil Škoda Fabia 1,4 16V (55 kW) při průměrné spotřebě 6,6 litru benzinu spotřebuje LPG přibližně 7,15 l/100 km. Podle cen benzinu (33 Kč/litr) a LPG (15 Kč/litr) budou náklady na jeden kilometr 2,15 koruny u benzinu a 1,10 u LPG. Náklady na přestavbu v ceně asi 30 000 Kč se tedy vrátí zhruba po 28 000 kilometrech provozu.

Výbuch nehrozí
Řada řidičů odmítá LPG z obav o svoji bezpečnost. Pocit, že v kufru máte nádrž plnou výbušného plynu, může být stresující. Pokud však instalaci zařízení svěříte odborníkům a nezanedbáváte kontroly, není se čeho bát. „Díky bezpečnostním prvkům je výbuch nádrže prakticky nemožný,“ říká Vávra. Plynové zařízení navíc musí vždy po ujetí 10 000 kilometrů, případně po jednom roce na celkovou kontrolu. Ta stojí 50 až 250 korun.

Ale co záběry vyhořelých vozů na plyn, které se objevují na televizní obrazovce? „Jde o případy, kdy plyn do auta zapojí automechanik-amatér, který to dělá doma na koleně. Dobrou reklamu nám to nedělá. Bohužel je to nejvíce vidět,“ připouští Miloš Vávra.

Patří budocnost CNG?
Doménou alternativního pohonu v Česku je LPG. Dá se ale očekávat, že po vzoru západní Evropy se i v tuzemsku prosadí zemní plyn, označovaný zkratkou CNG. Důkazem jsou sériově vyráběné vozy mnoha značek, které pohání právě zemní plyn. Můžeme jmenovat Ford, Mercedes či Opel. Právě Opel v příštím roce začne dovážet model Zafira s tímto pohonem i k nám.

Obezřetnost se vyplatí i tehdy, když máte nový automobil. Razantní zásah, jakým přestavba na plyn bezpochyby je, totiž automobilky vidí jen velmi nerady, a proto se zříkají záruky.

Pohon na LPG se zárukou oficiálně nabízí jen automobilka Subaru, ostatní se na přestavby dívají rozpačitě. Přesto je možné narazit na jednotlivého prodejce, jenž má smlouvu s firmou, která se přestavbou na LPG zabývá.

Zákazník si auto na plyn objedná, smluvená firma ho přestaví a prodejce ho zákazníkovi předá i s dvouletou zárukou, kterou přebírá na sebe. To je však výjimka. „Neděláme to u žádného modelu. Automobilka to ani nedoporučuje,“ říká Martin Jirouš, vedoucí prodeje v Autosalonu Klokočka.

Kam s ní?
Plynovou nádrž musíte umístit do zavazadlového prostoru. Možnosti jsou dvě: válcová nádrž nebo toroidní nádrž. „Toroidní se dává do místa určeného pro rezervu. Tu zákazníci žádají více. Nezabere tolik místa,“ říká Zanotto. Přesto je však potřeba najít v kufru místo pro rezervu. Nevýhoda toroidní nádrže spočívá v její menší velikosti. Zatímco válcová nádrž pojme až 65 litrů plynu, toroidní obvykle jen okolo 50 litrů.

Patero rad pro pořízení pohonu LPG

1. Nejdřív počítejte
Zjistěte si, zda se vám přestavba skutečně vyplatí. Jestli ročně ujedete 5000 kilometrů, nemá to smysl. Pokud si s výpočtem nevíte rady, firmy, které se přestavbou zabývají, vám kalkulaci provedou zdarma.
2. Myslete na prostor v kufru
Počítejte s tím, že nádrž vám v kufru zabere pořádný kus místa. Sice ji lze umístit i do prostoru pro rezervu, ale i tu musíte vozit v autě.
3. Věřte odborné firmě
Nenechte si přestavbu provádět někde v domácí dílně. Její nekvalitní provedení by mohlo ohrozit váš život. Pokud máte auto v záruce, dobře se informujte u dealera značky i firmy, která přestavbu provádí, na možné důsledky přestavby. Hrozí, že o záruku přijdete.
4. Najděte si čerpací stanici
Síť čerpacích stanic nabízejících LPG je velmi široká. Hledat můžete na internetu (www.lpg.cz) nebo v publikacích, které lze koupit na čerpacích stanicích.
5. Nádrž není věčná
Nádrž na LPG se musí jednou za deset let vyměnit. Na to myslete hlavně tehdy, když budete kupovat auto na plyn z bazaru. Kromě toho budete muset absolvovat i pravidelné prohlídky vždy po ujetí 10 000 kilometrů, případně jedenkrát za rok.

V Mnichově funguje první čerpací stanice na stlačený plyn.

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.