Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sezona se blíží. Ušetřete na nové motorce, shánějte loňský model

aktualizováno 
Kupovat motorku je stejná alchymie jako vybírat auto. Obvykle je to sice hlavně hračka pro dospělé, i tak ale musíte správně vybrat. Ušetřit můžete za stroje z předchozí sezony. Při nákupu ojetin je třeba mít se vždy na pozoru. I u motorek narazíte na stočený tachometr.

Výběr motorky jednoznačně podřiďte tomu, na co ji budete používat | foto: KTM

Sezona klepe na dveře a mnoho jezdců i teprve začínajících motorkářů začíná procházet bazary, listovat katalogy a vybírat vysněný stroj na letní vyjížďky. Ať už jde o nový stroj nebo ojetinu, je třeba vybírat velice pečlivě a dodržet pár základních zásad.

Jakou vybrat

Přirozený vývoj většiny jezdců začíná u stroje s menší kubaturou a hmotností, který je nenáročný na ovládání. Každý chce samozřejmě stále víc a je celkem běžné vystřídat několik strojů, než najdete ten pravý, který vám bude vyhovovat. Jsou samozřejmě i motorkáři, kteří střídají motorky i několikrát za sezonu.  Při výběru motorky je třeba si uvědomit, k čemu a jak často ji budete využívat, jaký styl a typ jízdy vás láká. Dále je důležité vědět, kolik péče a času můžete stroji věnovat.

Jinou motorku budete potřebovat pro denní cesty do práce za každého počasí, jinou pro řádění na okruhu. Pro dlouhé dovolené taky zvolíte jinak laděný stroj. O tom, podle čeho vybírat, se dá filozofovat dlouho, ale základ je jasný. Musíte se rozmyslet, jaký typ motoru vám bude vyhovovat. Čtyřválce jsou příjemné lineárním průběhem, ale potřebují víc otáček, dvouválce jsou pro někoho zábavnější, ale náročnější na práci s plynovou rukojetí. Tříválce jsou něco mezi tím. Stále populárnější jsou jednoválce, které sice nepodávají závratné výkony, ale o to jsou zábavnější. Pokud jste vybrali koncepci, typ motoru, který vám bude vyhovovat, a styl motorky, vybíráte už jen značku. Tady už vše závisí jen na designu, obsahu peněženky a sympatiích.

Novou, nebo ojetinu

Motorky mají oproti autům velkou výhodu ve své nepraktičnosti. Jde hlavně o zábavu a koníčka a jejich majitelé se o ně starají pečlivěji než o auta. To často dělá i ze starších ojetin velice zachovalé a dobře fungující stroje. Na druhou stranu je u motorky mnohem větší riziko havárie, takže jsou mnohem rizikovější po stránce geometrie rámu a dalších dílů.

U nového stroje máte výhodu prvního majitele, víte přesně, co se s motorkou dělo. Současně vás ale čeká i zajíždění motoru a první nudné seznamovací kilometry, nehledě na velký cenový rozdílu oproti jeté "mašině". Konečné rozhodnutí je tedy na vás, za pár let ježděný stroj zaplatíte mnohem méně a umožní vám to například dosáhnout na vyšší kubaturu, nebo lepší typ stroje. Na druhou stranu i u ověřených ojetin je stále větší riziko technické závady nebo jiného problému. Nová je zkrátka nová.

Kdy nakupovat

U nových strojů se nejvíce vyplatí nakupovat na podzim, kdy se většina prodejců snaží vyprázdnit sklady pro nové modelové řady na následující rok. Ceny tak mohou spadnout o desítky tisíc. Zářným příkladem byl loňský podzim, kdy jsme mohli nejlevnější šestistovku (motorku do 600 ccm) koupit už za necelých 140 tisíc korun. Velké změny se u motorek navíc nedějí každý rok a je možné, že nový model má třeba jen jinou přístrojovku.

Ceny u ojetých motorek se pohybují podobně jako u nových. Na podzim řada jezdců mění techniku a motorky se chtějí rychle zbavit, naopak s blížící se sezonou stoupá poptávka po motorkách a s rostoucím zájmem roste i cena.

Na co si dát pozor

I na trhu ojetých motorek se rozmáhá stáčení najetých kilometrů a to s sebou nese velké problémy. Motocyklové motory jsou v poměru ke svému objemu mnohem výkonnější než automobilové a potřebují větší servis a pečlivé dodržování servisních intervalů. Stočené kilometry pak mohou vést k nedodržení některého předepsaného úkonu a poškození motoru.

Při nákupu ojetiny je třeba hlídat několik základních věcí: Oděrky na motoru a rámu, podle kterých poznáte, zda motorka měla nehodu. Dále samozřejmě stav pneumatik, brzdového obložení a dalších věcí, na kterých poznáte, jak se majitel o motorku staral. Je také třeba kontrolovat vůle v krku řízení a v kolech. Při nákupu je dobré si s sebou vzít někoho, kdo má s motorkami zkušenosti a pozná třeba nepatřičné zvuky v chodu motoru.

Hodně se poslední dobou vyrojily případy podvodných inzerátů ze zahraničí, kdy vás prodejce naláká na zajímavou cenu, doloží všechny údaje a vy mu pošlete zálohu na převoz stroje. Pak se ale ukáže, že je třeba další záloha  a další poplatky a svůj vysněný stroj nakonec nikdy neuvidíte. Takže pozor na inzeráty z Anglie nabízející doručení přes spediční službu či vyžadující jakékoli zálohy, celní jistiny. Snad vždy jde nakonec o podvod!

U nového stroje je vše mnohem jednodušší a musí vás zajímat pouze dodávané příslušenství, servisní intervaly, servis a další věci, které vás budou čekat při používání motocyklu. Jediný problém tak budete řešit s výběrem obchodu. U autorizovaných dealerů dostanete kvalitní servis i veškerou podporu. Naopak u takzvaných šedých dovozců na vás čeká mnohem zajímavější cena, která je ale vykoupená častými problémy s uplatňováním záruky a kvalitou servisu.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Ducati Multistrada 950. Přední reflektory a plexištítek vyhrály nejednu...
Méně je někdy více, Multistrada si titul Motocykl roku 2017 zaslouží

Kolik koní je tak akorát na zábavu a cestování na motorce? Padesát? Sto? Dvě stě? Česká anketa Motocykl roku 2017 konečně přinesla odpověď. Je to přesně 113...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Triumph Bonneville Bobber Black
Temný rytíř a hot rod: prozkoumali jsme novinky Triumphu na příští rok

Tradiční britský výrobce motocyklů Triumph usoudil, že klasiky není prostě nikdy dost a na silnice posílá další dva přírůstky do rodiny Bonneville. Svou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.