Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak vyhnat stará auta do šrotu: Evropa peníze dává, Česko vybírá

aktualizováno 
Český vozový park patří k nejstarším v Evropě. Muzeální - nebo spíše sešrotováníhodná - auta zvyšují průměrný věk českých aut na 14 let. Evropa poskytuje k obnově vozového parku pobídky. Nově se na ně těší třeba v Rumunsku. Česká republika zatím o tomto kroku neuvažuje a zmohla se na diskutabilní ekologickou daň, placenou při převodu ojetin.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Slavomír KubešMF DNES

"Země Evropské unie stále častěji motivují občany, aby ekologicky likvidovali staré osobní automobily a nahrazovali je vozy novými," uvádí Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

Za těmito pobídkami je především snaha vyřadit z provozu automobily, které v mnohem vyšší míře než novější vozy poškozují životní prostředí (emise, CO2). Nové automobily mají být také mnohem bezpečnější.

Na zasedání Evropské asociace automobilových výrobců ACEA, které se konalo v polovině listopadu v Bruselu, prezentovalo své systémy pobídek již 13 zemí EU.

"Jedná se vždy o intenzivní, časově ohraničenou kampaň. Nejúspěšnější byla italská kampaň v letech 1997 až 1998, během níž bylo z provozu odstraněno 2 miliony automobilů starších 10 let. Pobídka činila 1 000 EUR na nákup nového vozu při současném ‚sešrotování‘ starého auta," popisuje Šípek.

Francie takto v letech 1995 až 1996 omladila svůj vozový park o 1,1 milionu vozů. Pobídka se pohybovala mezi 762 až 1 067 EUR, minimální stáří vozu bylo stanoveno na pouhých 8 let.

Vůbec nejvíce starých automobilů bylo odstraněno během desetileté kampaně v letech 1997 až 2007 ve Španělsku. Ze silnic takto zmizelo 3,3 milionu vozů ve stáří nad 10 let.

V současné době probíhají kampaně např. v Portugalsku (pobídka 1 000 EUR při náhradě vozu nad 10 let), od příštího roku se bude opakovat pobídková kampaň v Rumunsku (minimální stáří vozu 12 let, pobídka 790 EUR).

"Náš vozový park (nejen) osobních automobilů je přestárlý, jeho průměrný věk se v posledních letech zhoršuje a k 30. 6. 2008 se přiblížil 14 rokům," varuje Antonín Šípek.

"K obměně tedy reálně nedochází. Proto se domníváme, že by se i česká vláda měla zamyslet nad systémem pobídek, který by přispěl ke zlepšení uvedené situace. Konkrétních příkladů z Evropy máme dostatek. O zavedení zmíněných pobídek přitom uvažují i státy, které je dosud odmítaly nebo státy, které je již uskutečnily v minulosti."                           

Prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn dodává: "Trvalé vyřazování starých neekologických vozidel z provozu by přispělo i ke snižování škodlivých emisí a CO2, jakož i k bezpečnosti silničního provozu, mnohem účinněji než direktivní zásahy Evropské komise či národních legislativ.“

Jahn zároveň odkrývá i další důvod, proč mají automobilky podobné pobídky rády: "Finanční recese a následné ochlazení ekonomického růstu vyžaduje účinné kroky k obnovení poptávky na trzích jednotlivých zemí a tím k oživení růstu jednoho z klíčových odvětví evropské ekonomiky, kterým je automobilový průmysl."

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Mercedes Třída G 5,5 63...
Mercedes Třída G 5,5 63...

r.v. 2016, naj. 36 400 km, benzín
2 800 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.