Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak vykrást škodovku, která jezdí do Bohnic? Krumpáčem

aktualizováno 
Prvním autem Jana Cimického byla škodovka "stovka". Vozem stejné značky jezdí i dnes – podstatně modernější fabií. "Jsme neurvalí řidiči, a ani bodový systém dlouhodobě nemůže změnit lidské povahy," říká známý psychiatr.

Škoda Fabia není právě nejpohodlnější vůz, Jan Cimický si na ní však cení, že jej na cestě nezradí | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

Jan Cimický si svoji první Škodu 100 do Prahy přivezl přímo z továrny v Mladé Boleslavi. „

"Bylo to dost troufalé, protože tehdy jsem si za volant sedl po pěti letech. Poprvé od doby, kdy jsem si udělal řidičák. Nakonec to dopadlo dobře, i když ta cesta bude patřit asi k mým nejotřesnějším řidičským začátkům,“ vzpomíná.

Co na ní bylo tak otřesného?
Ta tréma po usednutí za volant se nedá popsat. Měl jsem málo rukou, nohy se mi pletly a místo brzdy jsem šlapal na spojku, prostě očistec! Ale zřejmě nade mnou držel službu nějaký strážný anděl, protože jsem dojel až do léčebny v Bohnicích. Ale ne proto, že bych se zbláznil, ale protože jsem tam tehdy pracoval.

Jaká další auta po škodovce následovala?
Po škodovce, s níž jsem objel celou Francii, jsem měl pro změnu zase škodovku. Občas jsem řídil i něco půjčeného od kamarádů. Třeba ladu, alfu romeo, volkswagen, renault.

Měl jste nějaký vůz, který přinesl víc problémů než užitku?
Ne, to opravdu ne. Asi mám štěstí. Nebo každé z těch aut tušilo, že jsem technicky zcela bezradný a i ten kus kovu a umělých hmot pochopil, že by bylo nad moje síly, kdyby na mne zkoušel nějaké finty.

Trochu mě vykolejilo snad jen to, když se mi do garáže vloupal nějaký primitivní barbar a dobýval se do auta krumpáčem, kterým zničil celé dveře u řidiče. V servisu nad tím žasli i otrlí profesionálové.

Čím jezdíte dnes?
Zůstal jsem škodovce věrný, koupil jsem fabii. Dávám přednost menším autům, hlavně kvůli parkování. Lépe se mi v nich odhaduje vzdálenost. Škodovka mi vyhovuje, i když zřejmě není tak komfortní jako jiné vozy.

Pro mne je však nejdůležitější, aby byla spolehlivá a dovezla mne na místo. Jako technický antitalent musím spoléhat, že mě někde nezradí a "nevysadí“ mě.

V poslední době jsou stále oblíbenější auta, která zvládají i jízdu v mírném terénu. Vás tato vlna nezasáhla?
Velké a robustní vozy jsou bezpečnější a posádka v nich má větší pravděpodobnost přežití. To je samozřejmě výhoda. Já ale spoléhám na svého anděla strážného a řidičské štěstí.

Zatím jsem nějakým větším kolizím unikl a doufám, že to tak bude i nadále. Ve svém autě nemám strach. Snažím se nejen předvídat, ale navíc jet i opatrně a zbytečně neriskovat.

Jak se jako psychiatr díváte na chování některých řidičů?
Je zajímavé, že za volantem se člověk trochu mění. Přiznávám se, že když mě občas někdo naštve, nejdu aspoň v duchu pro nadávky daleko. V takových chvílích se ve mně probouzí cholerik. Vadí mi, jak někteří arogantně porušují předpisy.

 Například když všichni stojí v koloně a najednou ji někdo předjíždí s tím, že bude odbočovat. Z ničeho nic pak suverénně přehodí blinkr a začne se cpát mezi ostatní auta. A někdy ani ten blinkr nevyhodí. Všichni pak kvůli jednomu člověku musí zbytečně brzdit.

Zdá se mi, že někteří řidiči si za volantem připadají jako v počítačové hře a zkoušejí, co to snese. Chovají se dost nezodpovědně nejen vůči druhým, ale i vůči sobě. Podle mého názoru by řada z nich asi měla projít psychologickým testem na agresivitu, než jim je vydán řidičák.

Kteří řidiči jsou podle vás nebezpeční?
Sebevědomí, agresivní a egocentričtí. A pak ti, co jsou oslabení drogou nebo alkoholem, protože tam významně narůstá produkce látek hormonální povahy, které zvyšují vztek, zlost, prudkost reakcí a naopak snižují uvážlivost a střízlivé hodnocení situace. A to zvyšuje významně riziko havárií.

Proč si myslíte, že si řidiči v Česku s dodržováním předpisů hlavu moc nelámou?
Obcházení předpisů a zákonů je obecný jev, nejsme jedinou zemí a národem, kde se tak děje. U nás je ale malá velkorysost v lidech vžita asi odjakživa.

Ve chvíli, kdy má jedinec pocit, že je v právu, a jede třeba po hlavní silnici, s chutí pojede co nejrychleji, aby nedal šanci tomu chudákovi na vedlejší, co třeba deset minut čeká, až ho někdo pustí.

To jsem při pobytu ve Francii nikdy nezažil. Výborně tam fungoval například systém "zipu“, kdy se řidiči pouštějí navzájem.

U nás se postupně začíná ukazovat, že ani bodový systém nemůže změnit lidské povahy a charaktery lidí. Špatné chování za volantem se vrací do původních kolejí a my si tak zřejmě uhájíme pověst neurvalých a špatných řidičů v rámci Evropy.

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.