Koncept vývoje a testování nových zimních pneumatik poodhalil výrobce Continental v rámci letošního ContiTechnikFora, které se konalo v prosinci poblíž severního polárního kruhu ve Švédsku.
V koncernu Continental se této práci věnuje tým sedmnácti odborníků ze specializovaného oddělení. Běhoun nových prototypů se přitom ručně vyřezává do dezénových bloků podle počítačového návrhu. "Nové modely pneumatik se nevyrábějí ve formách, ale ručně. Nová forma pro pneumatiku je prostě příliš drahá," vysvětluje vedoucí centra prořezávání pneumatik Rainer Hein.
Jeho dílnou projde každý rok na dva tisíce kusů. Podle jeho slov patří mezi nejdůležitější dovednosti řezače pneumatik schopnost pečlivé a velice precizní práce, jistá ruka a mistrovská trpělivost.
Vyrobit letní pneumatiku vyžaduje v průměru šest hodin práce, zatímco složitější zimní pneumatika může zabrat až celých 40 hodin. Jedna sada pneumatik však pro testování nestačí, pro všechny zkoušky je občas nutné vyřezat více než 20 sad nových pneumatik.
Naučit se správnou techniku prořezávání pneumatik trvá dva roky, dokončené pneumatiky od zkušeného řezbáře se pak od sebe odlišují pouze drobnými detaily.
Každý nový model pneumatik od velkých výrobců jde do prodeje až poté, co testovací jezdci najezdí s vyřezávanými pneumatikami zhruba milion kilometrů. Dalších několik milionů kilometrů pak prověřují speciální stroje, které simulují různé způsoby opotřebení.
Výrobce se při testování zaměřuje na čtyři nejdůležitější aspekty: přilnavost, zatížení, pružnost a tuhost. Tyto vlastnosti se pak upravují podle podmínek, ve kterých bude připravovaná pneumatika používána. Zimní pneumatiky by sice měly dosahovat nejlepších výsledků na sněhu a ledu, ale podmínky středoevropské zimy nutí výrobce pamatovat i na dobrou ovladatelnost na mokru a v neposlední řadě na co nejkratší brzdné dráhy na vodě i na suchu. Důležitou roli hraje také hlučnost pneumatik, která je od zavedení EU štítkování jedním z faktorů ovlivňujících spotřebitelské chování.