Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak zabezpečit auto před zloději? Podle ceny vozu

  16:39aktualizováno  16:39
Automobily se kradou a bohužel zřejmě jinak tomu nebude ani v budoucnosti. Je jen otázkou, jak se proti zlodějům co nejlépe bránit. Vzhledem k tomu, že zloději jsou zpravidla krok napřed před vývojáři bezpečnostních zařízení, je to boj značně nerovný, ale to rozhodně neznamená, že by majitelé vozů měli automaticky házet pověstnou flintu do žita.

Nějaké nadstandardní zabezpečení by tak měl mít prakticky každý automobil.

Některým řidičům může stačit třeba jen páka na volant a blikající dioda, předstírající, že automobil je chráněn alarmem, ale jiný už může žádat ochranu, za kterou zaplatí 50 000 korun.

„Záleží na tom, jakou hodnotu automobil má a jak je svým majitelem využíván. Především to by si zájemci o koupi nějakého bezpečnostního prvku měli nejprve uvědomit. Jako nemá smysl páka na volant v autě za dva miliony, stejný nesmysl je vyhledávací zařízení v deset let starém golfu,“ říká Michal Roček z firmy AAA Hero, která se prodejem a instalací bezpečnostních zařízení do automobilů zabývá už několik let.

V loni odcizené vozy

Praha 

9657

Středočeský kraj 

2590

Jihočeský kraj

717

Západočeský kraj 

1686

Severočeský kraj 

3247

Východočeský kraj 

1278

Jihomoravský kraj 

2407

Severomoravský kraj 

1551

Pozn.: Údaje za rok 2004
Zdroj: Policejní prezidium ČR

Zabezpečení sníží pojistku

Při výběru zabezpečení se vyplatí sledovat i nabídky pojišťoven. Většina z nich totiž k zabezpečení přihlíží při kalkulaci ceny za pojistku.

Pokud je vůz vybaven například vyhledávacím zařízením, je možné si z ceny roční havarijní pojistky u některých pojišťoven odečíst až 20 procent.

Z bonusových nabídek pojišťovacích ústavů lze jednoduše odvodit, jaký druh zabezpečení patří mezi ty účinné.

Kromě vyhledávacích systémů je to například oblíbené zamykání převodovky, imobilizér, kvalitní alarm nebo označení skel vozu kódem. Slevy pak nezajistí páka na volant nebo zamykání pedálů.

Bezpečnostní vybavení proti odcizení má odpovídat především ceně automobilu

Patero rad

1.Nespoléhejte jen na výrobce
I když zabezpečovací zařízení automobilů dodávaná výrobcem jsou stále kvalitnější, vyplatí se dokoupit jakýkoliv další nadstandardní prvek. Zloděje amatéry odláká a zloděje profesionály alespoň zdrží. 
2.Investujte podle ceny vozu
Před výběrem zabezpečení si nejprve uvědomte, jaká je jeho cena a jaká je cena vašeho automobilu. Nemá cenu si pořizovat drahou ochranu například na starší vůz nižší hodnoty.
3.Jde o to, kde žijete a parkujete
Pokud máte vlastní garáž, bydlíte v malém městě nebo na vesnici a jezdíte jednou za týden nakoupit a na chatu, rozhodně nemusíte mít takové zabezpečení jako ten, kdo každý den parkuje na pražském sídlišti.
4.Nelákejte zloděje
Když na parkovišti supermarketu necháte ve voze zavazadla, mobil nebo bundu, nedivte se, když váš vůz bude vykraden. Pokud nemáte autorádio určené pouze pro model vašeho vozu, pořiďte si alespoň výrobek s odnímatelným čelním panelem. Ten však tradičně nenechávejte pod sedačkou nebo v přihrádce u spolujezdce. Odnášejte ho s sebou.
5.Zabezpečení sníží pojištění
Vybrané, většinou ty nejúčinnější prvky zabezpečení snižují základ havarijní pojistky; mnohdy až o 20 procent. Většinou jde o zamykání převodovky, kvalitní elektronický alarm, pískování skel a vyhledávací systém.
Dvacet tři tisíc automobilů. Tolik jich za loňský rok zmizelo svým majitelům. Vrátit se jich podaří třetina.

V loňském roce na území České republiky svým majitelům zmizelo 63 automobilů denně. Mnohem více však bylo řidičů, kteří zjistili, že jejich vůz byl vykraden - téměř 60 000 za rok.

Při tomto smutném výčtu se však objevuje jedna informace, které je alespoň trochu potěšující: od roku 2002 počet ukradených i vykradených vozů mírně klesá. Jedním z důvodů může být i stále lepší zabezpečení především nových vozů.

Výrobci aut se lepší

Zdá se, že doba, kdy například Škodu Favorit dokázal otevřít jen trochu šikovný člověk za pomoci tkaničky od bot, je už snad pryč. "Vzpomínám si, že se mezi zloději prodával za čtyři tisíce návod, jak snadno vniknout do prvních sérií Škody Felicia," říká Vladimír Fischer z policejního prezidia.

Dnes je standardem například alarm nebo imobilizér, který dokáže blokovat důležité funkce vozu, jako je startér, vstřikovací jednotka nebo zapalování. "Zloděj se do auta sice dostane, ale jestli to není profesionál, odjet už nemusí," dodává Fischer.

Vzhledem k tomu, jak často z tuzemských silnic automobily mizí, si však řidiči zvykli nespoléhat pouze na zabezpečení dodané v rámci sériové výroby. "Lidé pochopili, že alespoň základní prvky pomohou. Stačí zamykání převodovky nebo pískování autoskel a některé zloděje už to může zastavit," říká Michal Horáček s firmy AAA Hero, které se na zabezpečovací systémy automobilů specializuje.

Co zvolit?

Zabezpečovacích zařízení je na zdejším trhu dostatek. V podstatě je lze rozdělit do dvou základních skupin.

Do první spadá vše, co by mělo zloději zabránit v tom, aby s vozem odjel. Smutnou pravdou ovšem je, že zabránit mu v tom na sto procent nedokáže nic, a proto jde hlavně o to, proces krádeže alespoň co nejvíce znepříjemnit a prodloužit.

Mezi tato zařízení lze zahrnout páku volantu, zamykání pedálů, ruční brzdy nebo převodovky, stejně jako různé alarmy, které v závislosti na ceně dokážou buďto pouze houkat, nebo zareagují na vniknutí a pokus s vozem odjet tím, že zamezí nastartování. Cena těchto zařízení se pohybuje od 200 za tyč na volant až do 10 000 korun za kvalitní elektronický alarm.

Další skupinu představují zabezpečovací zařízení, která dokážou již odcizený automobil vyhledat. Sem patří alarmy využívající systémy GPS a GSM. Pokud se s automobilem děje něco neobvyklého, je aktivován alarm, který upozorní na tento fakt společnost, která systém vyhledávání provozuje, případně pomocí SMS předá zprávu i majiteli vozu. Pak už záleží na rychlosti dopadení zloděje.

POZOR! Chcete lépe ochránit svůj automobil nebo motorku a tápete v široké nabídce zabezpečovacích prvků?

Nechte si poradit od odborníka. Zašlete nám Váš konkrétní dotaz na adresu ondrej.kinkor@mfdnes.cz a my ho předáme majiteli firmy, která se prodejem a instalací zabezpečovacích prvků vozů a motorek zabývá už několik let.

I tento systém však lze obelstít. Zloději totiž vůz po krádeži co nejrychleji prohlédnou, najdou modul, který z vozu odesílá informace, a znehodnotí ho. Přesto je tato varianta jedním z nejjistějších způsobů, jak se se svým ukradeným plechovým miláčkem znovu setkat.

"Máme klientku, které automobil ukradli už pětkrát, a pokaždé se ho díky vyhledávacímu zařízení podařilo najít," říká tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa Marek Vích. Nevýhodou vyhledávacích systémů je však jejich vyšší cena a potřeba hradit pravidelný roční poplatek.

Někde mezi dvěma zmíněnými skupinami zabezpečení leží oblíbené pískování skel a v poslední době i značení automobilů za pomoci mikroteček. Označení skel vyjde přibližně na tisícovku a aplikace několika tisíc mikroteček stojí o pět tisíc víc.

Počet odcizených a vykradených aut

rok

odcizeno

vykradeno

2002

22 139

53 472

2003

24 977

66 941

2004

23 133

59 459

Zdroj: Policejní prezidium ČR

Zabezpečení nejen podle vozu

Jaký bezpečnostní prvek je však správný zrovna pro můj vůz? Tuto otázku si asi pokládá většina řidičů, kteří se pro nějakou ochranu "navíc" rozhodnou. Není jednoduché odpovědět.

"Bezpečnostní vybavení by mělo odpovídat hodnotě vozu a podmínkám, v jakých je provozováno. Něco jiného by měl zvolit majitel Škody Octavia, který bydlí v Praze a parkuje na ulici, a něco jiného se hodí pro důchodce s favoritem, který bydlí na vesnici, jede jednou za týden nakoupit do supermarketu a parkuje na oploceném pozemku," radí Roček.

Právě místo, kde majitel vozu bydlí, má na pravděpodobnost krádeže velký vliv. Z tohoto pohledu by se o svůj vůz měli nejvíce obávat obyvatelé hlavního města, středních a severních Čech. Naopak relativně v klidu mohou být Jihočeši a Východočeši.

"Praha a střední Čechy jsou na čele přehledu počtu ukradených vozů stabilně. Je to dáno počtem obyvatel i vozů. Ústecký kraj je pak specifický v tom, že tam často míří němečtí turisté, o jejichž nové vozy je mezi zloději velký zájem," sděluje Vladimír Fischer.

Investice do zabezpečení automobilu se může odvíjet i od jeho značky. Pro majitele Volkswagenu Golf je ve srovnání s majitelem například Hyundaie Sonata rozhodně pravděpodobnější, že se se svým vozem jednoho dne neshledá.

Zabezpečení podle ceny automobilu

Tržní cena vozu

do 50 000 korun

do 100 000 korun 

do 300 000 korun

do 500 000 korun

nad 500 000 korun 

Tyč na volant

ano

ano

ne

ne

ne

Tajný vypínač

ano

ano

ano

ano

ne

Kódování skel

ne

ano

ano

ano

ano

Zamykání převodovky

ne

ne

ano

ano

ano

Imobilizér

ne

ano

ano

ano

ano

Alarm

ne

ne

ano

ano

ano

Vyhledávací systém

ne

ne

ne

ano

ano

V autě nic nenechávat

Víc než ukradení vozu hrozí řidičům jeho vykradení. Téměř 60 000 případů za minulý rok je toho důkazem. Tady však aktivní obrana neexistuje. "Nezbývá než neustále řidičům připomínat, aby v autech nenechávali nic cenného," říká Vladimír Fischer. Zloději se totiž zaměřují hlavně na volně položené tašky, telefony nebo notebooky. Většina z nich se pokusí ukrást i autorádio.

Nejlépe jsou na tom řidiči, kteří žádné rádio nemají. Pak následuje skupina těch, jejichž automobil je vybaven koncernovým rádiem přímo od výrobce, které se do auta jiné značky nehodí. Méně bezpečnou variantou je autorádio s odnímatelným panelem.

Stejně jako autorádia jsou oblíbeným terčem zlodějů hlavně litá kola. Tady krádež znepříjemní pouze speciální bezpečnostní šrouby. "Zatímco autorádia končí v bazarech, ukradená kola se prodávají hlavně prostřednictvím inzerátů," říká policejní rada Fischer.

Kradou se i motocykly

Motocyklů jezdí na silnicích České republiky rok od roku více. Bohužel se i poměrně hodně kradou. Ročně jich zmizí více než tisícovka. Ukrást motorku je totiž mnohem snazší než automobil. "Motorky se kradou třemi způsoby," říká Michal Roček z firmy AAA Hero, která zabezpečení vozů a motocyklů nabízí. "Může to být odjetím z místa, naložením na přívěs a výjimečně i takzvaně sovětským způsobem, to znamená výměnou řidiče bez zhasnutí motoru," vyjmenovává Roček, který zároveň nabízí rady, jak odcizení jednostopého stroje zabránit.

1. Mít pro všechny případy alespoň fotografie motorky z obou stran. Po krádeži a pozdějším nalezení je šance, že se podaří prokázat, že motorka je opravdu vaše.

2. Mechanické zabezpečení: solidní řetěz v plastovém pouzdře nebo s oky přímo obalenými PVC. Nemusí se vyplatit nákup zámku: ideální je nikoli s ouškem, ale s tyčkou, kde uchycení brání přeštípnutí zámku.

3. Zabezpečení elektrické: nejlacinější je tajný vypínač, vhodný zvláště mimo větší města, kde je důvěřivost majitelů motorek větší a také se častěji ponechávají na přístupných místech.

4. Zabezpečení elektronické: montuje se jednoduchý alarm bez sirény, kterou nahradí přímo klakson, s jednookruhovou blokací a dálkovým rádiovým ovladačem. Je možno jej doplnit polohovým i otřesovým čidlem, případně i pagerem. Kontaktní čidlo hlásící nasednutí nebo otevření může být v sedáku nebo ve víku kufru.

Podle policie tvoří desetinu zlodějů profesionálové, kteří překonají i sebelépe zabezpečené vozidlo

Autoři:






Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.