Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak zapojit startovací kabely, když zima ublíží autobaterii

  14:12aktualizováno  14:12
Nízké teploty jsou prověrkou pro autobaterii. Pokud je v pořádku, ani minus dvacet stupňů by jí nemělo dělat problémy. Když ale auto špatně startuje nebo ani neškytne, musíte sehnat servis, nebo alespoň startovací kabely.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Podle prodejce autobaterií Banner Vlastimila Gobyho se v lednovém mrazivém počasí zvýšil zájem proti běžnému období o 60 procent. "Zájem je především o bezúdržbové akumulátory, které jsou v průměru o 20 procent dražší," dodal.

Životnost baterií se podle jejich konstrukce a zacházení běžně pohybuje od tří do šesti let. Více vydrží moderní baterie s deskami s příměsí vápníku. Právě nízké teploty a s nimi spojené vyšší nároky na startování a provoz automobilů většinou prověří skutečný stav akumulátoru.

U klasických baterií je potřeba kontrolovat stav elektrolytu a případně dolévat destilovanou vodu. To ale platí i pro část tzv. bezúdržbových baterií, i když zde jsou intervaly pro kontrolu a dolévání delší.

"Vhodná je pravidelná kontrola ve specializovaných servisech před zimou a po zimě. Jízda s nedostatečně dobitým akumulátorem zkracuje jeho životnost a je důvodem pro případné zamítnutí reklamace," doplnil Goby.

I autobaterie potřebuje servis

Prvním špatným znamením, že má baterie na kahánku, může být už to, že startér hůř točí. V takovém případě nechte autobaterii zkontrolovat v servisu. Tam ji změří, případně dobijí. Pokud zjistí, že už to nemá smysl, rovnou vám ji vymění za novou. Změření napětí v baterii a její dobití v servisu je otázkou dvou stovek. Nová baterie vyjde přibližně na 1 000 až 2 500 korun.

V servisu vám zároveň zjistí, jestli správně funguje dobíjecí soustava auta, a odhalí případnou závadu. Pro všechny baterie pak platí nutnost pravidelného dobíjení, zejména pokud se autem jezdí v zimě na kratší vzdálenosti. Pokud nejezdíte denně, je třeba baterii v silných mrazech dobíjet častěji. Existují třeba solární nabíječky, které to dělají trvale přes zásuvku autozapalovače.

Když ráno startér ani neškytne

Možnosti jsou dvě: buďto auto roztlačit či roztáhnout na laně (jakmile vůz nabere rychlost, zařadit dvojku, maximálně trojku a pustit spojku), nebo zavolat souseda či asistenční službu se startovacími kabely. Ty se připojí na baterii druhého vozu, jehož motor běží, a měl by naskočit i ten váš. Startovací kabely se dají sehnat už od stokoruny v hobbymarketech.

Majitele novějších vozů by měl před roztlačováním odradit fakt, že s největší pravděpodobností pronikne benzin spalovacím potrubím do katalyzátoru, kde se po nastartování vozu vznítí a katalyzátor shoří.

Je dobré mít na paměti, že při nenastartovaném vozu nefunguje posilovač řízení a brzd, natož třeba ABS. Samozřejmostí by měly být smluvené signály mezi řidiči.

Zapojení startovacích kabelů

1. První (červený) kabel připojíme na kladný pól (+) vybité baterie.
2. Druhý konec červeného kabelu připojíme na kladný pól (+) nabité baterie.
3. Druhý (modrý) kabel připojíme na záporný pól (–) nabité baterie.
4. Druhý konec modrého kabelu připojíme na dobře ukostřené místo, například na blok motoru vozidla s vybitou baterií.
Nejvhodnější je kovový díl, připojený k bloku motoru. Kabel zásadně nepřipojujeme k zápornému pólu vybité baterie. Za nepříznivých okolností by totiž mohlo dojít k přeskočení jiskry a následně k výbuchu baterie.

Autoři: , ,


Témata: Pneumatiky, zima

Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...



Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Brexit bude ránou pro autoprůmysl, vše závisí na dohodě o clech

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka...

Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější...

Fabia Combi není odepsaná. Nová generace má šanci

Skica faceliftované Škody Fabia

Fabie Combi to nemá úplně spočítané. O tom, jestli dostane malá škoda i v příští generaci tuto prodlouženou variantu,...

Další z rubriky

VIDEO: Tesla ještě bloumá vesmírem, Škodu už Mars přivítal

Škoda - Mise na Mars

Celý svět aktuálně sleduje putování elektrického sporťáku Tesly vesmírem na palubě rakety Falcon Heavy. Francouzské...

Génius Giugiaro má 80 let, maloval Uno, Golf, Polonez i čínská auta

Škoda 720

Jeden z nejslavnějších automobilových designérů všech dob slaví letos osmdesátiny, přesně před padesáti lety, v únoru...

Staré diesely vzrušují australské pavouky, vibracím nedokážou odolat

Prostheclina pallida, australský pavouk z čeledi skákavkovitých.

Když si lidé kupují nový vůz, obvykle berou v úvahu takové faktory, jako jsou cena či spotřeba paliva. Ale přinejmenším...

Audi A5 2.0 TFSI 2014 · S-line,ČR
Audi A5 2.0 TFSI 2014 · S-line,ČR

r.v. 2014, naj. 62 374 km, benzín
660 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz