Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak zapojit startovací kabely, když zima ublíží autobaterii

  14:12aktualizováno  14:12
Nízké teploty jsou prověrkou pro autobaterii. Pokud je v pořádku, ani minus dvacet stupňů by jí nemělo dělat problémy. Když ale auto špatně startuje nebo ani neškytne, musíte sehnat servis, nebo alespoň startovací kabely.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Podle prodejce autobaterií Banner Vlastimila Gobyho se v lednovém mrazivém počasí zvýšil zájem proti běžnému období o 60 procent. "Zájem je především o bezúdržbové akumulátory, které jsou v průměru o 20 procent dražší," dodal.

Životnost baterií se podle jejich konstrukce a zacházení běžně pohybuje od tří do šesti let. Více vydrží moderní baterie s deskami s příměsí vápníku. Právě nízké teploty a s nimi spojené vyšší nároky na startování a provoz automobilů většinou prověří skutečný stav akumulátoru.

U klasických baterií je potřeba kontrolovat stav elektrolytu a případně dolévat destilovanou vodu. To ale platí i pro část tzv. bezúdržbových baterií, i když zde jsou intervaly pro kontrolu a dolévání delší.

"Vhodná je pravidelná kontrola ve specializovaných servisech před zimou a po zimě. Jízda s nedostatečně dobitým akumulátorem zkracuje jeho životnost a je důvodem pro případné zamítnutí reklamace," doplnil Goby.

I autobaterie potřebuje servis

Prvním špatným znamením, že má baterie na kahánku, může být už to, že startér hůř točí. V takovém případě nechte autobaterii zkontrolovat v servisu. Tam ji změří, případně dobijí. Pokud zjistí, že už to nemá smysl, rovnou vám ji vymění za novou. Změření napětí v baterii a její dobití v servisu je otázkou dvou stovek. Nová baterie vyjde přibližně na 1 000 až 2 500 korun.

V servisu vám zároveň zjistí, jestli správně funguje dobíjecí soustava auta, a odhalí případnou závadu. Pro všechny baterie pak platí nutnost pravidelného dobíjení, zejména pokud se autem jezdí v zimě na kratší vzdálenosti. Pokud nejezdíte denně, je třeba baterii v silných mrazech dobíjet častěji. Existují třeba solární nabíječky, které to dělají trvale přes zásuvku autozapalovače.

Když ráno startér ani neškytne

Možnosti jsou dvě: buďto auto roztlačit či roztáhnout na laně (jakmile vůz nabere rychlost, zařadit dvojku, maximálně trojku a pustit spojku), nebo zavolat souseda či asistenční službu se startovacími kabely. Ty se připojí na baterii druhého vozu, jehož motor běží, a měl by naskočit i ten váš. Startovací kabely se dají sehnat už od stokoruny v hobbymarketech.

Majitele novějších vozů by měl před roztlačováním odradit fakt, že s největší pravděpodobností pronikne benzin spalovacím potrubím do katalyzátoru, kde se po nastartování vozu vznítí a katalyzátor shoří.

Je dobré mít na paměti, že při nenastartovaném vozu nefunguje posilovač řízení a brzd, natož třeba ABS. Samozřejmostí by měly být smluvené signály mezi řidiči.

Zapojení startovacích kabelů

1. První (červený) kabel připojíme na kladný pól (+) vybité baterie.
2. Druhý konec červeného kabelu připojíme na kladný pól (+) nabité baterie.
3. Druhý (modrý) kabel připojíme na záporný pól (–) nabité baterie.
4. Druhý konec modrého kabelu připojíme na dobře ukostřené místo, například na blok motoru vozidla s vybitou baterií.
Nejvhodnější je kovový díl, připojený k bloku motoru. Kabel zásadně nepřipojujeme k zápornému pólu vybité baterie. Za nepříznivých okolností by totiž mohlo dojít k přeskočení jiskry a následně k výbuchu baterie.

Autoři: , ,


Témata: Pneumatiky, zima

Nejčtenější

Libeňský most nejde zachránit. Stavěli ho starou technologií, práci odbyli

Libeňský most

Nejde opravit tak, aby vydržel sto let, shodují se odborníci na mostní konstrukce a beton. Libeňský most je postaven...

Snaha o záchranu spalovacích motorů. Nová řešení spasí diesely i benzin

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Emise z automobilů jsou nyní velké téma. Automobilky tak hledají cestu, jak splnit čím dál přísnější emisní normy, ale...



Ojeté SUV za čtvrt milionu: při nákupu myslete, zda na něj budete mít

Dacia Duster

Za čtvrt milionu můžete koupit skutečně zajímavé ojeté SUV. Nabídka je velká, stačí si vybrat, ale nezapomeňte počítat...

Zetor oblékne uniformu. Představil obrněnce Gerlach 4x4

Zetor představil taktické obrněné vozidlo GERLACH 4x4

Traktory slavné brněnské značky Zetor pracují na polích po celém světě. Zetor chce ovšem nově prorazit také jako...

Dlouhodobý test: Škoda Octavia na CNG jezdí za korunu na kilometr

Škoda Octavia 1.4 TSI G-TEC

Auto na naftu dnes začíná ztrácet smysl, zvlášť pokud nejezdíte dlouhé trasy. S městským provozem si moderní naftové...

Další z rubriky

Harry s Meghan ukázali světu legendární jaguar přestavěný na elektrovůz

Jaguar E-Type Zero

Svatba britského prince Harryho a americké herečky Meghan Markleové k sobě přitáhla i zraky milovníků automobilů....

VIDEO: Rally jezdec a navigátor mají tajnou řeč, které rozumí jen oni

Jezdec a navigátor si musí na rallye stoprocentně věřit

Nesmí udělat chybu, musí se maximálně soustředit a k tomu číst pokyny z itineráře, když se lomozící rallyový speciál...

Hvězdou pražské autoslavnosti bude mercedes za 70 milionů

Autosalon v Bratislavě. Mercedes-AMG Project One

Přes tisíc exponátů na prostranstvích, parku, terasách a několika pavilonech Výstaviště Praha Holešovice si budou moci...

Najdete na iDNES.cz