Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEOAUTOŠKOLA: Jak zastavit, když je na brzdění pozdě

aktualizováno 
Ledovku a sníh po dnech ve sněhových závějích slibují řidičům na tento víkend meteorologové. Největší potíž bývá na uklouzané, sněhem pokryté silnici zastavit. Brzděte s koly rovně, netočte moc volantem a když už víte, že to neubrzdíte, hledejte měkkou závěj.

V zimních měsících evidují policisté víc nehod, ale s menšími následky. Klasické bouračky jsou takové, kdy nedobrzdíme na sněhu. Mnohdy si za to můžeme sami, nedodržování bezpečného odstupu od předjedoucího auta je asi nejčastější nešvar na silnicích.

Potvrzují to i statistiky. Pojišťovna Allianz zjistila, že za letošních 11 měsíců nejčastější příčinou nehod nárazy do stojících vozidel nebo nedodržení dostatečného odstupu. "Tato dvě nejčastější rizika tak zapříčinila přes 24 tisíc pojistných událostí z celkových 82 500 případů," uvádí Václav Bálek, tiskový mluvčí pojišťovny.

Na sněhu a ledu se navíc brzdné dráhy o pořádný kus protahují. Škoda uvádí, že brzdná dráha na sněhu je na zimních pneumatikách 35 metrů, na ledu už 57 metrů.

Slovenský rallyzávodník a autonovinář Rasťo Chvála radí neházet flintu do žita: když vidíme, že jsme moc rychlí, máme ještě pár záchranných variant. S vykulenýma očima koukat, jak se blížíme k překážce, je špatně.

Nečekejte na náraz

Při řízení musí mít šofér povědomí o tom, co se kolem něj na cestě děje. Když se před vozem objeví překážka, měl by vědět, zda není možné se vyhnout, třeba po krajnici. "Nejprve před překážkou intenzivně brzděte, ve chvíli, kdy začínáte točit volantem, přestaňte brzdit, nasměrujte auto mimo a zase brzděte," vyučuje Chvála.

Na klouzavém povrchu platí víc než kdy jindy, že je třeba brzdit s koly rovně. Když si zablokujeme vytočená kola, nezatočíme, jen dokloužeme rovně z oblouku. Pamatujte, že bez brzdění auto podstatně lépe funguje a snadněji zatáčí. Pneumatika buď přenáší příčné, nebo podélné síly, obojí najednou umí jen v omezené míře. Brzdění nebo přidání plynu v zatáčce tedy může v extrémních případech znamenat ztrátu ovladatelnosti.

VIDEOAUTOŠKOLA

Kurz jízdy zatáčkou SLEDUJTE ZDE

Hledejte závěj, zkuste "ručku"

Netočte však moc volantem, auto na něj zareaguje, ale se zpožděním. Točení a prudké pohyby volantu auto zbytečně rozhodí a skončíte ve smyku.

Zpomalit vám také pomůže sníh. Vyhlédněte si závěj, stačí i vysoká neuježděná vrstva na okraji silnice. Když do ní  nasměrujete auto pod malým úhlem, z nízké rychlosti vás dokáže zastavit.

Třetí fígl Rasťa Chvály vyžaduje cvik. Kontrolovaný boční smyk s pomocí ruční brzdy si nacvičte třeba na prázdném plácku.

Vytočte lehce kola, zatáhněte krátce za ruční brzdu, záď vybočí a kola se "zaseknou", protože se přestanou odvalovat. To vás z nízké rychlosti zastaví. Ale pozor! U některých aut působí parkovací brzda na přední kola, příkladem mohou být některé starší citroëny nebo třeba saaby.

U nových aut se také stále častěji objevuje elektronická ruční brzda ovládaná tlačítkem, tam vám nedovolí její použití elektronika.





Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Mercedes 9 míst 315 CDI   2,2
Mercedes 9 míst 315 CDI 2,2

r.v. 2007, naj. 377 000 km, diesel
216 590 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.