VIDEOAUTOŠKOLA: Jak zastavit, když je na brzdění pozdě

aktualizováno 
Ledovku a sníh po dnech ve sněhových závějích slibují řidičům na tento víkend meteorologové. Největší potíž bývá na uklouzané, sněhem pokryté silnici zastavit. Brzděte s koly rovně, netočte moc volantem a když už víte, že to neubrzdíte, hledejte měkkou závěj.

V zimních měsících evidují policisté víc nehod, ale s menšími následky. Klasické bouračky jsou takové, kdy nedobrzdíme na sněhu. Mnohdy si za to můžeme sami, nedodržování bezpečného odstupu od předjedoucího auta je asi nejčastější nešvar na silnicích.

Potvrzují to i statistiky. Pojišťovna Allianz zjistila, že za letošních 11 měsíců nejčastější příčinou nehod nárazy do stojících vozidel nebo nedodržení dostatečného odstupu. "Tato dvě nejčastější rizika tak zapříčinila přes 24 tisíc pojistných událostí z celkových 82 500 případů," uvádí Václav Bálek, tiskový mluvčí pojišťovny.

Na sněhu a ledu se navíc brzdné dráhy o pořádný kus protahují. Škoda uvádí, že brzdná dráha na sněhu je na zimních pneumatikách 35 metrů, na ledu už 57 metrů.

Slovenský rallyzávodník a autonovinář Rasťo Chvála radí neházet flintu do žita: když vidíme, že jsme moc rychlí, máme ještě pár záchranných variant. S vykulenýma očima koukat, jak se blížíme k překážce, je špatně.

Nečekejte na náraz

Při řízení musí mít šofér povědomí o tom, co se kolem něj na cestě děje. Když se před vozem objeví překážka, měl by vědět, zda není možné se vyhnout, třeba po krajnici. "Nejprve před překážkou intenzivně brzděte, ve chvíli, kdy začínáte točit volantem, přestaňte brzdit, nasměrujte auto mimo a zase brzděte," vyučuje Chvála.

Na klouzavém povrchu platí víc než kdy jindy, že je třeba brzdit s koly rovně. Když si zablokujeme vytočená kola, nezatočíme, jen dokloužeme rovně z oblouku. Pamatujte, že bez brzdění auto podstatně lépe funguje a snadněji zatáčí. Pneumatika buď přenáší příčné, nebo podélné síly, obojí najednou umí jen v omezené míře. Brzdění nebo přidání plynu v zatáčce tedy může v extrémních případech znamenat ztrátu ovladatelnosti.

VIDEOAUTOŠKOLA

Kurz jízdy zatáčkou SLEDUJTE ZDE

Hledejte závěj, zkuste "ručku"

Netočte však moc volantem, auto na něj zareaguje, ale se zpožděním. Točení a prudké pohyby volantu auto zbytečně rozhodí a skončíte ve smyku.

Zpomalit vám také pomůže sníh. Vyhlédněte si závěj, stačí i vysoká neuježděná vrstva na okraji silnice. Když do ní  nasměrujete auto pod malým úhlem, z nízké rychlosti vás dokáže zastavit.

Třetí fígl Rasťa Chvály vyžaduje cvik. Kontrolovaný boční smyk s pomocí ruční brzdy si nacvičte třeba na prázdném plácku.

Vytočte lehce kola, zatáhněte krátce za ruční brzdu, záď vybočí a kola se "zaseknou", protože se přestanou odvalovat. To vás z nízké rychlosti zastaví. Ale pozor! U některých aut působí parkovací brzda na přední kola, příkladem mohou být některé starší citroëny nebo třeba saaby.

U nových aut se také stále častěji objevuje elektronická ruční brzda ovládaná tlačítkem, tam vám nedovolí její použití elektronika.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Najdete na iDNES.cz