Až jednou budu řídit

Až jednou budu řídit | foto: mptackova1.rajce.net/

Jak zkrotit mladé: řidičáky na zkoušku a pod dohledem, jezdit jen ve dne

  • 93
Mladí řidiči se ve Velké Británii možná budou potýkat s novými omezeními, která jim například zakážou řízení v noci. Podle britských výzkumníků by se tak měl výrazně snížit narůstající počet nehod způsobených mladými a nezkušenými řidiči.

Navrhovaný systém Odstupňovaného oprávnění k řízení (GDL –Graduated Driving Licensing), má mladým řidičům umožnit získávat potřebnou praxi ve zkušebním období, během kterého by platila určitá omezení jako například zákaz jízdy v noci nebo jízda s podobně mladými spolucestujícími. Stejně tak by platil přísný zákaz požívání alkoholu. Zkušební doba by podle expertů měla trvat dva roky.

Výzkumníci z Cardiffské univerzity předpokládají, že navrhovaný systém by mohl v Británii zachránit víc než 200 lidských životů a předejít až 14 tisícům nehod za rok. Celkový počet dopravních nehod se sice v Británii snižuje, ale přitom stoupá počet nehod, u kterých figurují čerství řidiči. Podle studie mají každý den na svědomí čtyři nehody, při kterých dojde k úmrtí nebo vážnému zranění.

"Většina lidí v Británii zná někoho, kdo byl zabit nebo zraněn mladým řidičem," říká Sarah Jonesová, která studii představila veřejnosti. Systém GDL úspěšně funguje i v jiných zemích a není důvod, proč by nemohl fungovat i u nás."

Podobný systém už existuje v Austrálii, Kanadě nebo na Novém Zélandu. V Kalifornii snížil počet méně závažných nehod o 28 procent, u těžkých nehod a úmrtí mladých lidí dokonce až o 40 procent. Zástupci britských motoristických organizací ale poukazují na to, že "odstupňovaný řidičák" bude těžké zavést do stávající systému vydávání řidičských průkazů a mohl by například poškodit řidiče, kteří pracují v noci.

Ať mladí řidiči jezdí pomaleji

V některých zemích Evropy dnes platí odlišné předpisy pro řidiče s "mokrými papíry". Mívají třeba odlišné rychlostní limity. Například v Chorvatsku platí pro řidiče mladší 24 let maximální rychlostní limity o 10 km/h nižší. Běžné rychlostní limity jsou v Chorvatsku stejné jako na českých silnicích: ve městě padesátka, na okresce devadesátka a na dálnici stotřicítka. Pro mládež platí nulová tolerance hladiny alkoholu v krvi (od loňska platí nově limit 0,5 promile pro starší řidiče vyjma řidičů z povolání).

Také mladí Francouzi musí jezdit pomaleji než ostatní. Od 9. února 2011 platí speciální předpis v Itálii: řidiči s čerstvým oprávněním mohou řídit auta s výkonem nepřesahujícím 55 kilowatt na tunu hmotnosti. Toto omezení platí dvanáct měsíců od doby, kdy řidič získal řidičák.

"První dva roky po absolvování autoškoly jsou nejkritičtější," shodují se dopravní experti. Řada řidičů má pocit, že po složení zkoušek si mohou dovolit na silnici všechno. Přitom jim absolutně chybějí zkušenosti. Mladí řidiči, kteří vlastní řidičák méně než dva roky, zaviní podle statistik skoro třetinu nehod.

Řidičský průkaz na zkoušku funguje už v některých zemích EU. V praxi to znamená, že začátečník smí řídit pouze za dohledu zkušeného řidiče. Po uplynutí zkušební doby projde novou zkouškou a získá časově neomezený řidičský průkaz. Odborníci zdůrazňují, že získáním řidičáku nesmí vzdělávání řidičů skončit. Volají po zavedení systému celoživotního vzdělávání a zdokonalování praxe řidičů formou školy smyku a dalších kurzů.

Řidičák na zkoušku by mohl projít i v Česku

Meziresortní dopravní komise, v jejímž čele stojí poslanec a dopravní odborník Stanislav Huml, uvažuje o zavedení řidičského průkazu na zkoušku. Poslanci chtějí dát mladým šanci získat povolení k řízení už v 17 letech. Experti ale zároveň navrhují pustit mladé řidiče do "ostrého" provozu teprve po jednom až dvou letech praxe.

Začátečníci by museli jezdit pouze pod dozorem staršího, zkušeného řidiče. Podle návrhu by mu mělo být víc než třicet let, řidičák musí vlastnit nejméně pět let a také mít čistou kartu řidiče – tedy žádný trestný bod na kontě.

V Německu schválili stejný systém loni v srpnu. Předtím ho však dlouho zkoušeli a počet nehod mladých lidí, kteří trénovali pod dohledem zkušených řidičů, klesl o třetinu.

Odstupňování řidičského oprávnění už platí u motorek. Řidičské oprávnění skupiny A je rozděleno do čtyř kategorií. Podskupina Am platí od 15 let pro motocykl do konstrukční rychlosti 45km/h nebo obsahu 50 ccm. Podskupina A1 (od 16 let) je na motocykl do obsahu 125 ccm nebo do výkonu 11kW. A0 povoluje řízení motocyklu do výkonu 25kW nebo do poměru 0,16 kW/kg. Plnohodnotné řidičské oprávnění na motorku můžete získat až v jedenadvaceti letech.

,