Na sněhu se auto chová jinak než v létě.

Na sněhu se auto chová jinak než v létě. | foto: Fiat

Jak zvládnout první letošní sníh

  • 5
Silnice pokryté prvními vločkami sněhu už poznala Praha, úplně běžně se od teď bude jezdit po sněhu na horách. Pokud máte v plánu výlet do Alp, připravte se na jiná pravidla.

Zimní výbava auta v čele s vhodnými pneumatikami se tak stává nutností. U pneuservisů se budou ještě pár dnů kroutit fronty aut, jejichž řidiči nechali výměnu zimních plášťů za letní na poslední chvíli.

Kdo už si nevzpomíná, jak se na kola nasazují sněhové řetězy, nadešel pro něj nejvyšší čas pro rychlé zopakování. K řetězům se vyplatí do kufru auta naložit i pár rukavic. S nimi je manipulace se studeným kovem řetězů mnohem snazší.

Zasněžené silnici s kluzkým povrchem však musí řidič přizpůsobit také styl řízení. Prodlužuje se brzdná dráha, auto bez elektronických stabilizačních systémů podvozku hůře zatáčí, protože přilnavost pneumatik klesá.

Při rozjezd na sněhem pokryté vozovce vyžaduje práce se spojkou více citu než v létě. Pokud se na první rychlostní stupeň kola protáčejí, je lepší zařadit před rozjezdem dvojku. I další stupně se pak mají volit rychleji než obvykle. Protože při nižších otáčkách motoru se snižuje riziko proklouznutí kol.

Do auta se po letní přestávce vracejí malé zimní doplňky. Nutností se stává škrabka na okna, smetáček na sníh anebo pomůcka, která kombinuje obojí. Může se hodit sprej na odmrazování zámků. Ten ovšem zásadně do kapsy, v zamčeném autě je vám k ničemu.

Pokud vyrazíte do Alp, počítejte s různými zvyky a pravidly na tamních silnicích. Například odlišně se řídí míjení aut na úzké silnici v prudkém svahu.

V Rakousku nebo i Německu platí, že přednost má to auto, které má k dispozici méně místa. Auto s více prostorem pro zajetí ke krajnici musí dát přednost.

Ale ve Švýcarsku má v podobné situaci vždy přednost auto jedoucí nahoru do kopce. Je totiž ve složitější situaci a hůř se rozjíždí. Už nyní se v Alpách kvůli sněhové nadílce zavírají první horské průsmyky.