Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaká je motorka roku od KTM?

aktualizováno 
Motorka, na níž zažijete dobrodružství na silnici i v terénu. Taková je KTM 990 Adventure, která byla stvořena jako závodní stroj.

KTM 990 Adventure | foto: Petr LemberkMF DNES

Stroj pro dobrodruhy, který proslavily úspěchy na dakarské rallye. Ale kromě překonávání pouští na něm můžete prožít i příjemnou dovolenou na evropských silnicích.

Velký dvouválcový motocykl od KTM je výjimečný. Oproti původní verzi byl objem motoru zvětšen z 950 ccm na 990 ccm, karburátor nahradilo vstřikování a výška sedla byla snížena na 860 milimetrů. To uvítali hlavně menší motorkáři.

Předjíždění je otázkou mrknutí oka
Sílu motorky poznáte od prvních metrů. Sto koní je pořádné stádo pro 200 kilogramů těžký motocykl. Na KTM Adventure tak můžete s klidným srdcem v akceleraci závodit i se silničními motocykly.

Srovnání s nimi snese i díky tomu, že je neuvěřitelně štíhlý. Za to vděčí kapalinou chlazenému dvouválcovému motoru, který je umístěn do tvaru písmene V.

Velkou výhodou při dlouhých cestách zejména po dálnici je rychloběžná šestka, která ochotně reaguje na otočení plynovou rukojetí, takže předjíždění je otázkou mrknutí oka. Nemusíte se tedy zabývat podřazováním.

Pozor ale na to, že motor je třeba držet ve vyšších otáčkách, jakmile klesnou, má motocykl snahu občas i zhasnout. Hlavně v terénu je tedy potřeba pracovat se spojkou, řadit a hrát si s plynem.

Odměnou je nádherný dunivý zvuk, který obstarávají dvě koncovky výfuku. A to i přesto, že jsou přerušené katalyzátory. Za zmínku stojí i samonastavitelná hydraulická a bezúdržbová spojka.

Štíhlá sportovní vizáž
Pro Adventure jsou typické hranaté tvary, dominantní čirý světlomet a vysoký ochranný štít. Právě ten mi dělal největší potíže. Při mé výšce 180 centimetrů jsem přes něj neviděla.

Zasahoval totiž právě do zorného pole. Největší problém jsem kvůli tomu měla v terénu, kdy před motorku potřebujete dobře vidět. V lese jsem to vyřešila jízdou ve stupačkách a na silnici jsem si zvykla. Naopak ve vyšší rychlosti na dálnici byl plexištít přínosem. Eliminoval vzdušné víry, takže při dlouhém výletu po Evropě se dalo mazat i téměř dvousetkilometrovou rychlostí.

Tlumení, jaké chcete
Přístrojová deska je ukázkou přehlednosti. Nic zbytečného tu nenajdete. Jen analogový otáčkoměr, digitální displej ukazatele rychlosti a pár kontrolek.

Pochvalu si zaslouží pohodlná sedačka i pro spolujezdce. Ten se však musí držet řidičova pasu. Držet se zadních kovových madel vzhledem k velmi blízko umístěným výfukům není vůbec příjemné.

Dalším typickým prvkem pro KTM Adventure je dvoudílná palivová nádrž na 22 litrů benzinu. Já jsem jezdila s průměrnou spotřebou 7,5 l/100 km s dojezdem asi 280 kilometrů. Mezi nádržemi je malá a bohužel neuzamykatelná schránka na doklady nebo mobilní telefon.

Velmi dobře jak v terénu, tak na silnici, fungovalo pérování. Přední vidlici s možností nastavení útlumu ani zadnímu nastavitelnému centrálnímu tlumiči není co vytknout.

Dalším pomocníkem je vypínatelný brzdový systém ABS, který ovládá každé kolo zvlášť.

Motorka KTM 990 Adventure se motocyklem roku v Česku stala oprávněně. Ač se jedná o nefalšovaný dvoumetrákový off-road, je jízda na tomto stroji zábavná a velmi příjemná. Když vás přestane bavit silnice, můžete seskočit na oranici nebo si vyjet i na nějakou tu písečnou dunu. V tom je tato motorka jediná svého druhu.

KTM 990 Adventure

motor

čtyřtaktní dvouválec
zdvihový objem 999 ccm
výkon 72 kW/100 koní
převodovka šestistupňová
nádrž 22 litrů
spotřeba 7,5 l /100 km
hmotnost 199 kg
cena 367 200 Kč

KTM 990 AdventureKTM 990 AdventureKTM 990 Adventure



KTM 990 AdventureKTM 990 AdventureKTM 990 Adventure



KTM 990 AdventureKTM 990 AdventureKTM 990 Adventure



KTM 990 AdventureKTM 990 Adventure



Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Obrácená přední vidlice upside-down a ostřejší úhel řízení, který spolu s...
Extravagantní divoch se změnil. Drsňák Fat Bob má novou techniku i sílu

Zachoval si svoji charakteristickou siluetu a pořádně tlustou přední pneumatiku. Jinak ale s předchozím modelem nemá prakticky nic společného.  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.