Nejlepším renaultem z hlediska závadovosti je podle TÜV Reportu velkoprostorový scénic.

Nejlepším renaultem z hlediska závadovosti je podle TÜV Reportu velkoprostorový scénic. | foto: Renault

Jaká trápení čekají ojeté renaulty

  • 58
Renault Clio je sice malé auto, ale přináší majitelům velké starosti; utrpení laguny; kangoo jako drahý rodinný přítel; espace a mnoho závad. Těmito titulky shrnuje pohled na renaulty německý TÜV Report 2008, který posbíral zkušenosti z loňských prohlídek stanic technické kontroly.

Renaulty patří ke značkám, jejichž majitelé při povinných prohlídkách často od techniků slyší, že jejich auto není v dobrém technickém stavu. A leckdy jim další jízdu zakážou až do opravy vadných částí.

Dokazují to výsledky uveřejněné v letošním TÜV Reportu, kde v přehledných žebříčcích končí renaulty ve srovnání s ostatními auty většinou v podprůměru.

Mezi auty do tří let stáří, která přijíždějí na technickou prohlídku poprvé, sleduje TÜV 116 vozů. Renaultu Espace přitom patří 114. příčka, laguně 113. místo, kangoo je 111. O něco málo lépe si vede clio na 97. místě, 83. je mégane, lépe dopadá nejmenší twingo se 75. příčkou. Nejlepších výsledků dosahuje Renault Scénic, který loni skončil na 54. místě. Jako jediný dosáhl v tabulkách nad čáru průměru a trápí jej méně závad, než je průměr všech srovnávaných aut.

Renault Twingo

Nejmenším z renaultů je twingo, které se dočkalo nástupce až docela nedávno. TÜV Report sleduje samozřejmě předchozí model, jenž se vyráběl od roku 1993. Nejstarší kusy jsou v českých bazarech k mání za 25 tisíc korun.

"I malé auto však může majiteli přinést velké starosti," shrnuje účinkování francouzského minivozu na technických prohlídkách TÜV Report.

Závady postihují především brzdy, přední nápravy a osvětlení twinga. Jak stárne, začíná ho obtěžovat také koroze. Sedmileté twingo má v tomto ohledu problémy čtyřikrát častěji, než je průměr všech sledovaných aut.

I proto padá s přibývajícím věkem twingo v žebříčcích TÜV Reportu ke dnu, na kterém se opravdu ocitá mezi osm až devět let starými auty. Ve srovnání jedenáctiletých vozů je předposlední.

Na stejné cestě žebříčky směrem dolů je podle TÜV Reportu také nejstarší generace Renaultu Clio, která se vyráběla od roku 1991 do roku 1998. Ale ani novější clio, které se vyrábí paralelně s nejnovější generací tohoto modelu dodnes, není na tom o mnoho lépe. Nejnovější model zatím TÜV nesleduje, na trhu se zatím moc neohřál.

Renault Clio

Na podvozkové části clia se vrhá koroze, také vůle v řízení je častá a od pátého roku se objevuje nezřídka únik oleje. Světla slouží paradoxně lépe nejstaršímu modelu, novější je na tom hůře. Své trable mívají brzdy malého renaultu. V českých bazarech stávají pětiletá clia s cenovkami od 130 do 170 tisíc korun. Záleží na výbavě, stavu a motoru.

K nepřehlédnutelným zástupcům nižší střední třídy aut patří Renault Mégane. Velkou pozornost vzbudil v roce 1995 kulatý mégane první generace, stejný rozruch způsobil v roce 2002 uvedený nástupce se zajímavě řešenou zádí. Ani jeden z nich však na technický prohlídkách nezáří.

Renault Mégane

Největší problémy mívají nejstarší Renaulty Mégane, které přijíždějí na STK a jsou starší osmi let. To už patří hodně k podprůměru mezi sledovanými auty. Novější ročníky označuje TÜV Report za průměrné. Podobně dopadají také dvě generace minivanu scénic. Novější jsou na tom lépe než starší modely.

Tak trochu opačné výsledky statistik z technický kontrol připadají na Renaulty Laguna. Zatímco novější model vyráběný do roku 2007 končí jasně v podprůměru a nemá daleko k úplně poslední příčce, první laguna z let 1994 až 2001 s kulatou karoserií sahá v přehledech alespoň na průměrné příčky.

V bazaru není laguna vůbec drahá, pět let staré auto se dá bez problémů pořídit za méně než 200 tisíc korun.

Renault Grand Espace

Také prostorný Renault Espace končí ve statistikách různě, záleží na typu. Nejnovější espace je na tom v žebříčcích docela špatně, mnohem lepší kondici mívá na kontrolách jeho předchůdce v podobě kulatějšího modelu espace, který se vyráběl mezi roky 1997 a 2002.

Posledním autem Renaultu v TÜV Reportu je praktické kangoo. Podobně jako většina renaultů si vede tak, že jej závady řadí ve statistikách do spodních pater.