Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaké auto si pořídit, když máte velkou rodinu

aktualizováno 
Výjimky při cestování s dětmi končí. Od nynějška musí každé dítě v autě buď sedět v autosedačce, nebo být připoutané bezpečnostním pásem.

Každé dítě musí sedět buď v autosedačce, nebo být připoutané. | foto: Chicco

Tři děti v autosedačce, pro které potřebujete plnohodnotné sedadlo. A k tomu navíc kufr, v němž musíte odvézt jeden či dva kočárky. Sehnat takové auto za rozumné peníze může být na první pohled problém.

Ale tak těžké to není. Na prostornou rodinnou ojetinu, která bude pár let sloužit, stačí i sto tisíc korun. Ale co když budete chtít auto nové? Méně náročným bude stačit Dacia Logan MCV.

Sice v druhé řadě nemá tři samostatná sedadla, ale díky šířce vozu se tam tři autosedačky bez problémů vejdou. Samozřejmostí jsou tříbodové bezpečnostní pásy na každém sedadle. A kufr má Logan MCV jako menší dodávka.

Lákavě působí i cena Citröenu Xsara Picasso. Tohle auto se původně prodávalo za 564 900 korun. Dnes vám ho nové nabídnou už za 349 900 korun. Ve výbavě budou čtyři airbagy, velký zavazadlový prostor a hlavně tři samostatná sedadla v druhé řadě. Picassu zdatně konkuruje ještě Fiat Multipla, který je v základní verzi o 30 tisíc korun dražší. Odveze však ještě jednoho pasažéra navíc – v první i druhé řadě jsou tři sedadla vedle sebe.

Potřebujete hodně prostoru, ale chcete mít auto, které vypadá jako běžný kombík? Pak se nabízí Peugeot 307 SW, který může odvézt až sedm lidí.

Ojetiny pro rodinu
Pokud máte opravdu skromný rozpočet, můžete vybírat v bohaté nabídce autobazarů.

Nejlevnější auta kategorie MPV se třemi plnohodnotnými místy vzadu se dají pořídit už od 40 tisíc korun – budou to ovšem velké vozy z "pravěku" této kategorie – například Chrysler Voyager nebo Toyota Previa z počátku 90. let.

První jmenovaný vůz moc nedoporučujeme, ať už kvůli žíznivým benzinovým motorům, nebo velké poruchovosti; ani Toyota už s najetými statisíci kilometrů nebude bez investic.

Rozumnější volbou je zakladatel kategorie kompaktních MPV, Renault Scénic (od 65 tisíc korun), nejlépe s benzinovým motorem o objemu 1.6 litru. Naopak se vyhněte starším dieselům 1.9 D a TD.

Jedním z nejdostupnějších MPV je i šestimístný Fiat Multipla nebo spolehlivý Mitsubishi Space Star (od 80 tisíc Kč).

V cenové hladině do 100 tisíc korun ještě seženete třeba "olítaný" VW Sharan či podstatně méně ojetou Kiu Carnival. Oběma bychom se však raději vyhnuli, protože už léta okupují poslední příčky žebříčků spolehlivosti.

V cenové hladině nad 100 tisíc přibývají ke zmíněným (už novějším a méně ojetým) vozům i další značky – třeba Opel Zafira nebo Peugeot 307 SW. Ceny začínají na částce přibližně od 130 tisíc korun.

Autosedačky: otázky a odpovědi

Na co mám dát pozor při výběru autosedačky? Co když nemám sedačky pro všechny děti? Jak mám vozit děti v malém autě, kam se autosedačky nevejdou? Čtěte odpovědi nejen na tyto otázky.

1. Jak vybírat autosedačku?
Na nákup se vydejte se svým vozem a hlavně s dítětem, které v autosedačce budete vozit. Požádejte prodejce, ať vám předvede, jak se sedačka na sedadlo dává. Může se stát, že by do vašeho vozu nemusela pasovat. Poté vyzkoušejte, jak se v ní dítěti sedí.

2. Co všechno mám při koupi autosedačky hlídat?
Především to, jestli konstrukce odpovídá rozměrům dítěte. Pak si ověřte, jestli má autosedačka potřebnou homologaci. Pokud ji má, je na ní nalepená zkušební značka.

3. Jak poznám, pro jakou váhovou kategorii je autosedačka určena?
Na každé schválené sedačce či sedáku by měl být žlutý štítek, který váhovou kategorii udává.

4. Co je systém Isofix?
V současné době je to nejlepší systém připevnění autosedačky do sedadla. Není potřeba ji přichytávat bezpečnostním pásem. Pouze se zacvakne do úchytů, což je záležitost několika sekund. Je však nutné, aby automobil byl úchyty Isofix vybaven. U naprosté většiny nových vozů i nižších tříd je Isofix v základní výbavě.

5. Autosedačka se po umístění na sedadlo pohybuje. Vadí to?
Vadí to velmi. S největší pravděpodobností je totiž špatně uchycená. Pokud je připoutaná správně, nedá se s ní téměř pohnout.

6. Co když se na zadní sedadla autosedačky nevejdou?
Nejprve zajeďte do specializovaného obchodu s autosedačkami. Může se podařit vymyslet kombinace takových sedaček, že se tři na zadní sedadlo vejdou. Pokud se to nepodaří, ještě pořád existuje možnost dát jednu autosedačku na přední sedadlo spolujezdce.

Pokud vepředu musí sedět dospělý cestující, jedno dítě starší tří let může jet na zadním sedadle bez autosedačky. Musí mít však zapnutý bezpečnostní pás. V ideálním případě by mělo mít ještě podsedák.

7. Máme staré auto, které vzadu pásy nemá. Jak máme děti vozit?
U dětí starších tří let to nevadí, pokud však máte mladší dítě, na sedadlech, kde nejsou pásy, je převážet nesmíte. Můžete však využít předního sedadla spolujezdce, kde pás je, a proto by tam měla jít dát i autosedačka.

8. Je povinnost vozit dítě v autosedačce ohraničena jeho věkem?
Není. Určující je výška 150 centimetrů a váha 36 kilogramů.

Na co mám dát pozor při výběru autosedačky? Co když nemám sedačky pro všechny děti? Jak mám vozit děti v malém autě, kam se autosedačky nevejdou? Čtěte odpovědi nejen na tyto otázky.

Nové vozy

Dacia Logan MCV: 199 000 Kč

Citroën Xsara Picasso: 354 900 Kč

Fiat Multipla 385 000 Kč

Opel Zafira: 501 900 Kč

Renault Scénic: 511 900 Kč

Toyota Corolla Verso: 529 900 Kč

Mazda 5: 579 900 Kč

Peugeot 307 SW: 580 000 Kč

Honda FR-V: 619 000 Kč

Seat Alhambra: 683 000 Kč

Kia Carnival: 669 980 Kč

Citroën C8: 704 200 Kč

Chrysler Voyager: 799 000 Kč

Ford Galaxy: 899 900 Kč

Mercedes-Benz R: 1 510 000 Kč

Ojeté vozy

Chrysler Voyager (rok výroby 1992,
najeto 180 000 km): 40 000 Kč

Fiat Ulysse (1995, 187 000 km): 59 000 Kč

Toyota Previa (1993, 180 000 km): 60 000 Kč

Renault Scénic (1998, 150 000 km): 65 000 Kč

Citroën Évasion (1995, 175 000 km): 69 000 Kč

Peugeot 806 (1995, 146 000 km): 74 000 Kč

Mazda MPV (1997, 117 000 km): 80 000 Kč

Fiat Multipla (1999, 166 000 km): 80 000 Kč

VW Sharan (1996, 156 000 km): 83 000 Kč

Mits. Space Star (1998, 170 000 km): 90 000 Kč

Kia Carnival (1999, 111 000 km): 90 000 Kč

Daewoo Tacuma (2001, 136 000 km): 125 000 Kč

Opel Zafira (2001, 106 000 km): 130 000 Kč

Hyundai Trajet (2002, 230 000 km): 130 000 Kč

Nissan Almera Tino
(2000, 150 000 km): 140 000 Kč


9. Může se dítě v autosedačce vozit na předním sedadle?
Může. A to jak v takzvané kolíbce, tak i na normální autosedačce.

10. Neohrozí dítě na místě předního spolujezdce čelní airbag?
Možné to je. Proto má řidič povinnost při převážení dítěte v autosedačce typu kolíbka vypnout čelní airbag. Pokud to nejde, kolíbka s ležícím dítětem tam být nesmí.

Když na místo spolujezdce dáte klasickou autosedačku, v níž dítě sedí ve směru jízdy, pak airbag vypnutý být nemusí. Je ale lepší, když sedadlo bude posunuté co nejvíc vzadu.

11. Co když dítě váží víc než 36 kilogramů, ale nemá 150 centimetrů, případně měří víc než 150 centimetrů a nemá 36 kilogramů?
V okamžiku, kdy je dítě vyšší nebo těžší, může použít jen bezpečnostní pás. Stačí jen překonání jedné hranice.

12. Neohrozí dítě v autosedačce boční nebo hlavový airbag?
Boční airbagy dítěti neublíží. Jediné nebezpečí hrozí tehdy, kdyby dítě leželo hlavou kolmo proti vystřelujícímu airbagu.

13. Jak poznám, že je dítě správně připoutané?
Když dítě dáte do sedačky, ale špatně je připoutáte, je to k ničemu. Popruhy musí být dopnuté a musí přiléhat k tělu tak, že pod nimi lze protáhnout pouze dlaň.

14. Jaké riziko hrozí, když dítě nebude připoutané?
Náraz při rychlosti 50 km/h bez dětské sedačky odpovídá pádu z výšky 10 metrů. I náraz v rychlosti 15 km/h bez může být pro dítě smrtelný.

15. Je bezpečné kupovat autosedačku v bazaru?
Příliš doporučovat to nelze. Problém spočívá v tom, že neznáte historii vybrané autosedačky. Může být i po bouračce a konstrukce může mít trhlinky, které nemusí být vidět, ale přitom mohou ovlivnit její pevnost. Navíc bude nejspíš chybět i návod. Když chcete koupit levnější autosedačku z druhé ruky, spíš se ptejte příbuzných a známých, kterým můžete věřit.

16. Jaký hrozí trest, když autosedačku nepoužiji?
Bloková pokuta je do 2 000 korun. Řidič vozidla navíc dostane dva trestné body. Když přestupek neuzná, bude se řešit ve správním řízení, kde se pokuta může vyšplhat až na 2 500 korun.

17. Musí mít dítě autosedačku, když s ním jedu v taxíku?
V taxíku mohou děti jezdit bez autosedačky. A to i ty nejmenší. Podmínkou ovšem je, že vůz taxislužby nesmí opustit obec. Pokud vyjede za hranice města či obce, povinnost mít autosedačku platí jako u běžného osobního auta.

18. Jak je to s použitím autosedačky v linkovém nebo zájezdovém autobuse?
Pokud jsou v autobuse bezpečnostní pásy, musí je použít i děti starší tří let. Autosedačku mít nemusí.

Jak připoutat děti

Autosedačky

Kojenci (do 9 kg, cca do jednoho roku) obr. 1: Skořepina umožňující transport v pololeže. Upevňuje se vždy proti směru jízdy. Dítě je v případě kolize celým tělem v sedací skořepině přitlačeno a podepřeno. Je lepší sedačku dát na zadní sedadlo, pokud bude vpředu, musí být vypnutý airbag.

Batolata až první rok školky (9–18 kg, cca 1 až 4,5 roku) obr. 2: Systém kalhotových šlí – děti jsou upoutány popruhy sedačky, ta pak pásy vozu. Jsou pro děti pohodlné a nabízejí více klidových a spánkových poloh. U malých dětí je ale vyšší riziko poranění krční páteře při nehodě. obr. 3: Tříbodový pásový systém – sedačka nemá vlastní popruhy, dítě je připoutáno pásy vozu. U malých dětí do 13 kg jsou problémy s optimálním přizpůsobením pásů k postavě. Výhodné je, že sedačka může být lehce přemístěna do jiného auta.

Velké děti (22–36 kg, od 6 let, do 150 cm) obr. 4: Podsedák sedačky je nutné používat až do tělesné výšky 150 cm. Poutání pouze bezpečnostním pásem je nebezpečné: pás se může zaříznout do břicha nebo krku dítěte a těžce ho zranit. Od váhy 25 kg stačí už jen zvýšené sedadlo (podsedák) v kombinaci s tříbodovým pásem vozidla. Vedení popruhu je díky zvýšení ve správné pozici, dítěti nehrozí poranění. Zabrání i tomu, aby dítě při nárazu podklouzlo pod popruhem.

Zdroj: BESIP

 

Autoři:






Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.