Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jako v míchačce: z rallyové tatry máte boule

aktualizováno 
Ježdění v offroadových autech je vždy zážitek, ale závodní speciál nabídne pokaždé ještě něco navíc. A když se jedná hned o kamion, na místo spolujezdce se málem stojí fronta. Ale jen do prvního svezení...

Závodní tatra týmu Svoboda | foto: Matěj Oliva, Skutrmania.czpro iDNES.cz

Jako v míchačce

Vystoupat do kabiny není nic jednoduchého. První krok na velké kolo, pak přelézt bezpečnostní klec a napasovat se do ergonomické sedačky. Podcenit nesmíte bezpečnostní pásy, ty jsou samozřejmě čtyřbodové a mají za úkol udržet vás nehybně v sedačce.

Na hlavu patří přilba, která tu není jen pro případ nehody, což si mám vyzkoušet záhy. Beru si svou motokrosovou helmu a můžeme vyrazit.

V autě sedí tři jezdci, řidič, uprostřed nahoře navigátor a vpravo mechanik. Navigátor musí mít volné ruce, drží v nich itinerář. Mechanik, na jehož místo jsem se usadil, má k dispozici hrazdu pro držení. O pohodlném křesle se ale rozhodně mluvit nedá. Před řidičem je velice jednoduché pracoviště: klasický volant, řadicí páka a nutné přístroje ukazující důležité údaje.

Fotogalerie

Jakmile se pod námi rozduněl tatrovácký dvanáctiválec, začíná se tajit dech. Rozjezd je hodně impozantní a dojem o to větší, že do sedačky vás tlačí výkon obrovského auta.

Akcelerace je hodně zajímavá a mnoho sportovních aut by se za ni nemuselo stydět.

Nezapomeňte ale, že jsme v terénu. Tankodrom v Milovicích nabízí řadu zajímavých pasáží, ať jsou to výjezdy, sjezdy, ostré i táhlé zatáčky a dlouhé rovinky. Rozhodně to není jízda jako v peřince. Záhy mi dochází, proč musí mít jezdec přilbu. Při každé ráně vás totiž čeká náraz do ochranného rámu v kabině, nebo do sedačky. Velice brzy mi dochází, že pasivně sedět a čekat, co se bude dít, rozhodně nestačí. V sedačce je potřeba aktivně vyrovnávat tlaky a snažit se nenechat se moc omlátit o interiér vozu.

Naše svezení trvalo maximálně desítky minut, ze kterých jsem se dával dohromady další dva dny. Představa stovek kilometrů denně je pro mě dost hrozivá a jezdce v závodních kamionech rozhodně obdivuji. Přidejte si k tomu ještě vedro pouště a rychlost 160 km/h a chutě na tohle dobrodružství vás přejdou.

Rallyový kolos

Oranžová závodní tatra týmu Svoboda je letošní novinkou a nahradila rallyový speciál z dřívějších let, který už na konkurenci při veškeré snaze nestačil. Letošní auto tak má podstatně větší potenciál. Jeho největším úspěchem je dvacáté místo na slavné Silk Way rally.

O pohon auta se stará vzduchem chlazený dvanáctiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Nese značku Tatra, ale pro závodní vůz je samozřejmě jinak naladěn. Jeho spotřeba je 30–80 litrů nafty v závislosti na nasazení a terénu. Maximální povolená rychlost závodních kamionů je 160 km/hod, té tatra bez problémů dosahuje a prý dokáže jet až stoosmdesátkou. O přenos výkonu se starají pneumatiky Pirelli Pista na dvacetipalcových ráfcích.

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.