Závodní tatra týmu Svoboda

Závodní tatra týmu Svoboda | foto: Matěj Oliva, Skutrmania.czpro iDNES.cz

Jako v míchačce: z rallyové tatry máte boule

  • 29
Ježdění v offroadových autech je vždy zážitek, ale závodní speciál nabídne pokaždé ještě něco navíc. A když se jedná hned o kamion, na místo spolujezdce se málem stojí fronta. Ale jen do prvního svezení...

Jako v míchačce

Vystoupat do kabiny není nic jednoduchého. První krok na velké kolo, pak přelézt bezpečnostní klec a napasovat se do ergonomické sedačky. Podcenit nesmíte bezpečnostní pásy, ty jsou samozřejmě čtyřbodové a mají za úkol udržet vás nehybně v sedačce.

Na hlavu patří přilba, která tu není jen pro případ nehody, což si mám vyzkoušet záhy. Beru si svou motokrosovou helmu a můžeme vyrazit.

V autě sedí tři jezdci, řidič, uprostřed nahoře navigátor a vpravo mechanik. Navigátor musí mít volné ruce, drží v nich itinerář. Mechanik, na jehož místo jsem se usadil, má k dispozici hrazdu pro držení. O pohodlném křesle se ale rozhodně mluvit nedá. Před řidičem je velice jednoduché pracoviště: klasický volant, řadicí páka a nutné přístroje ukazující důležité údaje.

Jakmile se pod námi rozduněl tatrovácký dvanáctiválec, začíná se tajit dech. Rozjezd je hodně impozantní a dojem o to větší, že do sedačky vás tlačí výkon obrovského auta.

Akcelerace je hodně zajímavá a mnoho sportovních aut by se za ni nemuselo stydět.

Nezapomeňte ale, že jsme v terénu. Tankodrom v Milovicích nabízí řadu zajímavých pasáží, ať jsou to výjezdy, sjezdy, ostré i táhlé zatáčky a dlouhé rovinky. Rozhodně to není jízda jako v peřince. Záhy mi dochází, proč musí mít jezdec přilbu. Při každé ráně vás totiž čeká náraz do ochranného rámu v kabině, nebo do sedačky. Velice brzy mi dochází, že pasivně sedět a čekat, co se bude dít, rozhodně nestačí. V sedačce je potřeba aktivně vyrovnávat tlaky a snažit se nenechat se moc omlátit o interiér vozu.

Naše svezení trvalo maximálně desítky minut, ze kterých jsem se dával dohromady další dva dny. Představa stovek kilometrů denně je pro mě dost hrozivá a jezdce v závodních kamionech rozhodně obdivuji. Přidejte si k tomu ještě vedro pouště a rychlost 160 km/h a chutě na tohle dobrodružství vás přejdou.

Rallyový kolos

Oranžová závodní tatra týmu Svoboda je letošní novinkou a nahradila rallyový speciál z dřívějších let, který už na konkurenci při veškeré snaze nestačil. Letošní auto tak má podstatně větší potenciál. Jeho největším úspěchem je dvacáté místo na slavné Silk Way rally.

O pohon auta se stará vzduchem chlazený dvanáctiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Nese značku Tatra, ale pro závodní vůz je samozřejmě jinak naladěn. Jeho spotřeba je 30–80 litrů nafty v závislosti na nasazení a terénu. Maximální povolená rychlost závodních kamionů je 160 km/hod, té tatra bez problémů dosahuje a prý dokáže jet až stoosmdesátkou. O přenos výkonu se starají pneumatiky Pirelli Pista na dvacetipalcových ráfcích.