Škoda Superb pro rok 2007

Škoda Superb pro rok 2007 | foto: Škoda

Jakou cenu má Škoda Superb

  • 133
Napadlo vás někdy, kolik může stát automobilku vyrobení vašeho auta? Určitě to bude částka o dost nižší, než kolik za něj zaplatíte. Tuzemské Škodě ukradli přímo z fabriky nově vyrobený superb. Do policejního protokolu automobilka uvedla výši škody 350 tisíc. Teď se vykrucuje a tvrdí, že to byl omyl.

Nejlevnější Škoda Superb, která teď svou kariéru v modelové řadě tuzemské automobilky končí, aby vyklidila místo pro novou generaci (VÍCE ZDE), stojí 619 900 korun.

Vlasta Lepková, vrchní inspektorka policie v Rychnově nad Kněžnou, dnes potvrdila, že automobilka nahlásila škodu 350 tisíc korun.

"Jde samozřejmě o cenu výrobní, nikoli tržní, která bude podstatně vyšší," řekl pro Rychnovský deník Richard Chaloupka, velitel služby kriminální policie z Rychnova nad Kněžnou.

Tiskový mluvčí Škody Jaroslav Černý ovšem tvrdí, že původní částka byla uvedena špatně.

Kolik stojí auto
"Je jasné, že výrobní cena auta se od koncové, kterou platí zákazník, musí lišit. Je třeba připočítat náklady za výzkum, vývoj, marketing, reklamu, ale také je třeba zaplatit zaměstnance, daně a další náklady," říká automobilový novinář Petr Buček.

Na reklamu automobilky vynakládají velké peníze. Škodu stálo v roce 2006 jedno prodané auto na reklamě podle odhadů 6148 korun. Odhaduje se, že celkově utratila mladoboleslavská automobilka předloni v Česku za reklamu téměř 400 milionů. ČTĚTE VÍCE

"Je třeba také uspokojit majitele automobilky. Škoda Auto svému vlastníkovi, německému koncernu VW, vydělala za prvních devět měsíců loňského roku 11,5 miliardy korun po zdanění," říká Buček.

Zákazníkům za tu dobu dodala 462,4 tisíce vozů. Což odpovídá necelým 25 tisícům zisku na jedno auto.

"Když kdysi Škodovka představovala stávajícího superba, který je technicky velmi blízký Volkswagenu Passat předchozí generace, říkala, že autu dala vlastně jen klobouk," uzavírá Petr Buček.

Čím víc kusů jednotlivého modelu automobilka vyrobí, tím dříve se vrátí náklady na vývoj a rychleji vydělává.

Velký zisk automobilkám generují modely, které už jsou "zaplaceny", ale stále bodují na trhu. Takovým příkladem může být stará Octavia Tour, která se stále skvěle prodává a mladoboleslaváci stále odsouvají ukončení její výroby.

Stejný model volí u svých modelů, které už dostaly nástupce, například Renault (clio), Citroën (Xsara Picasso) nebo Peugeot (206). V jižní Americe takto přežívá ve výrobě bestseller osmdesátých let Fiat Uno, v jižní Africe zase stále ještě pořídíte první generaci VW Golf (nyní už můžete koupit v Česku pátou generaci).