Jakou šanci máte přežít? Jak jsou bezpečné škodovky?

  • 49
Jak obstojí váše auto v případě, že dojde k nehodě? Vydrží náraz do jiného vozu či stromu vedle silnice? Na otázky najdete odpověď, pokud vaše auto prošlo nárazovými zkouškami. Každý řidič chce jezdit v co nejbezpečnějším autě. Jak ale zjistit, který to vlastně je? Napovědět mohou crashtesty EuroNCAP.

Čtěte: Škodovky v testu dopadly průměrně

Pokud toužíte po bezpečném autě, už nemusíte vybírat jen v nabídce automobilek Volvo či Saab.

si pořídíte třeba některý z modelů Renault, neprohloupíte; téměř všechny jeho poslední modely totiž získaly maximální počet hvězdiček při čelním a bočním nárazovém testu.

Ale pokud tato značka není vaším "šálkem kávy", nezoufejte.

Nejbezpečnější vozy

Malé vozy

Renault Modus

Nižší střední třída

Citroën C4

Střední třída

Toyota Prius

Vyšší střední třída

Lexus GS 300

Malé MPV

Seat Altea

MPV (velkoprostorové vozy)

Renault Espace

Roadstery

BMW Z4

Off-road

VW Touareg

Malé off-roady

Honda CR-V

Mezi pětihvězdičkové vozy dnes patří i značky Seat, Ford, Toyota, Peugeot, Opel nebo Volkswagen.

Bohužel mezi nimi dosud chybí Škoda. Nejlépe ze škodovek si ve své třídě vedla fabia, která se nárazovému testu podrobila už v roce 2000, octavie se nacházejí ve středu pole vozů střední třídy, do níž byly při testu zařazeny, přičemž nový model zaznamenal zlepšení.

Hůře je na tom superb, v němž při čelním nárazu neochránil řidiče airbag, a velmi špatně dopadla srážka s chodcem.

Přehled vozů, které prošly crashtesty

(od roku 1996 do současnosti)

malé vozy

vyšší střední třída

roadstery

nižší střední třída

MPV

off-roady

střední třída

mini MPV

malé off-roady

Jak si auta vedou?
"Bezpečnost vozů se rok od roku zlepšuje. Tento fakt se navíc týká i těch nejmenších automobilů, což je dobrá zpráva hlavně pro zdejší řidiče, kteří si malé vozy pořizují nejčastěji," říká automobilový odborník Pavel Biskup.

Dobře patrné je to například při srovnání dvou generací Nissanu Micra. Zatímco v roce 2000 si micra za čelní a boční nárazové testy odvezla dvě hvězdičky a 15 bodů, o čtyři roky později to byly hvězdičky čtyři a 25 bodů. Mezi malými vozy si dobře vede například i Renault Modus nebo Citroën C2 a C3.

V této kategorii pak v poslední době dobrých výsledků nedosáhly Kia Picanto, Hyundai Atos a Renault Twingo. Katastrofálně ale dopadl Fiat Seicento. Podle výsledků by jeho posádka při srážce utrpěla zranění, která vážně ohrožují život.

Většině motoristů se při myšlence na nejbezpečnější vůz asi automaticky vybaví značky volvo nebo saab. To však už je spíše přežitek.

"Tyto značky určitě nabízejí bezpečná auta, ale stejně, a dost možná i lépe, jsou na tom dnes i jiné automobilky," uvažuje Pavel Biskup.

"Prakticky všichni nabízejí stejné ochranné prvky. Jde jen o to, jak se jim je podaří do auta naskládat. Do velkého vozu to jde pak mnohem snáze než do autíčka určeného do města," vysvětluje Biskup.

To však neznamená, že malé vozy nejsou bezpečné. Důkazem může být zisk pěti hvězdiček pro minivan Peugeot 1007.

Nelze však říci, že vůz s pěti hvězdičkami z kategorie nejmenších vozů je stejně bezpečný jako automobil off-road. Auta napříč kategoriemi totiž nelze srovnávat.

Nejprodávanější nejsou nejbezpečnější

Výsledky nárazových testů nejprodávanějších zahraničních vozů v České republice ...ZDE

Dobrá reklama
S tím, jak se vozy zdokonalovaly, rostla i jejich rychlost, důsledkem čehož se bohužel zhoršovaly následky nehod. Postupně se tak začaly objevovat deformační zóny, bezpečnostní pásy, opěrky hlavy a v posledních letech především airbagy.

Automobilky dobře vědí, že příznivý výsledek v nezávislém crashtestu je něco, co se zákazníkům velmi dobře "prodává".

Velice dobře to jde například automobilce Renault. "Bezpečnost je samozřejmě jedním z našich hlavních hledisek při vývoji nového automobilu.

Tímto tématem se zabývá přibližně šest stovek našich odborníků a ročně náklady dosahují přibližně 100 milionů eur. Pěti hvězdičkami se tak chlubí malý modus i rozměrný espace," říká tisková mluvčí českého zastoupení Renaultu Jitka Skaličková.

Přehled vozů, které prošly crashtesty

(od roku 1996 do současnosti)

malé vozy

vyšší střední třída

roadstery

nižší střední třída

MPV

off-roady

střední třída

mini MPV

malé off-roady

Jak testy probíhají
Euro NCAP vozidla k testům pořizuje zcela anonymně a při výběru nespolupracuje s jejich výrobci.

Výbava konkrétního vozu pak odpovídá základní verzi prodávané v západních státech Evropské unie. Proto některé automobily prodávané v České republice mohou mít výbavu o něco chudší.

Nárazové testy probíhají v několika kolech. Vybraný model automobilu absolvuje čelní náraz při rychlosti 64 km/h, boční náraz (50 km/h) a boční náraz do sloupku (29 km/h).

V posledních letech se velký důraz klade také na simulaci srážky s chodcem. Vozy za jednotlivé zkoušky dostávají body, které se přepočítávají na hvězdičky.

Ten nejúspěšnější může dosáhnout 40 bodů. To se však žádnému testovanému automobilu dosud nepovedlo.

Jak se simulují nárazové testy

ČELNÍ NÁRAZ
Vůz je k překážce tažen rychlostí 64 kilometrů za hodinu. Bariéra, do níž naráží, přitom není umístěna přímo před automobilem. Vozidlo do ní naráží pouze 40 procenty kapoty. Tímto se testy maximálně přibližují skutečným kolizím, protože v běžném provozu srážky v naprosté většině vypadají tak, že dojde ke srážce pouze určité části automobilů.

BOČNÍ NÁRAZ
Test má simulovat boční srážku dvou automobilů. Do stojícího vozu naráží rychlostí 50 km/h vozík s deformačním čelem dlouhým 150 centimetrů. Náraz je vždy prováděn na straně řidiče.

BOČNÍ NÁRAZ NA SLOUP
Velký počet nehod, kdy došlo ke srážce se stromem či sloupem, přivedl odborníky Euro NCAP k myšlence testovat vozy na tento typ srážky. Ke sloupku o průměru 25,4 centimetru přijíždí rychlostí 29 km/h pojízdná plošina s automobilem a na straně řidiče dochází ke srážce. Výraznou roli ochrany pasažérů hrají hlavové airbagy.

Crashtest Škody 100L ze 70. let