Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jakub Železný: V osmnácti po pivu s autem na střechu

  12:57aktualizováno  12:57
Jakub Železný je moderátorem České televize, kde uvádí pořad Dobré ráno, a Českého Rozhlasu 1-Radiožurnálu, působí i v brněnském studiu ČT. Bydlí střídavě v Praze a na jižní Moravě, takže po dálnici D1 jezdí několikrát týdně.

Moderátor přiznává řidičské hříchy z mládí; ale dnes už je i k sobě kritický.

Špatné řidiče dělí na řidiče zdržovače a řidiče piráty.

Přiznává, že v osmnácti letech převrátil auto rodičů na střechu. 
 
Jezdíte trasu Praha-Brno jen autem, nebo využíváte i veřejnou dopravu?
Jezdím většinou autem, odřídím za rok kolem pětašedesáti tisíc kilometrů. Ale na cestách mezi Prahou a Brnem docela rád v poslední době využívám i vlak. Je to příjemné, rychlé a bez nervů.

Jste k ostatním řidičům trpělivý, nebo vám občas ujedou nervy, když vidíte chování některých na silnici?
Jak tak toho najedu opravdu hodně, pochopitelně přitom na silnici vidím věci! S nadsázkou říkám, že špatní řidiči se dělí na dvě skupiny: na zdržovače a piráty. Ti první jsou schopni zastavit uprostřed křižovatky, když svítí zelená, a chování pirátů si asi každý umí představit.

Kuriózně podle mě mezi ty nejhorší patří řidiči kamionů. Když je vidím, co dělají na D1, tak se vůbec nepozastavuji nad tím, že prakticky pořád slyšíme o nehodách zaviněných kamiony.

Myslíte si, že mají čeští řidiči nějaká specifika?
Češi milují levý pruh, ať jedou jakkoli rychle. Dávají blinkr v zatáčce, a ne při odbočování. Dají nesmyslně pravý blinkr, když najíždějí na kruhový objezd, ale neblikají, pokud z něj vyjíždějí. Neumějí zip, myslí si, že když zatarasí jeden ze sbíhajících se pruhů, něčemu pomůžou.

Je to přece naopak - oba pruhy mohou pomaloučku jet až k zúžení, ale pořád jet! Češi jezdí na všech površích stejně - déšť, sníh, všechno jedno. A takových věcí by se našlo. Myslím, že problém našich řidičů je jejich malá zkušenost, když někdo najede pár tisíc kilometrů ročně, tak prostě nemůže být vyježděný. 

Chyby českých řidičů máte zmapovány, ale co vy, upřímně, jaký jste řidič?
Čím jsem starší, tím jezdím obezřetněji a snad bezpečněji. Každý nějakou tu chybu udělá, měl jsem i pár malých kolizí a jednu větší v osmnácti. Rozhodně o sobě netvrdím, že jsem lepší řidič než před pár lety, ale zkušenější, to určitě ano.

Jakub Železný: Hezké divadélko zvané Jestřáb 
Blanka Kosinová: Tak máme dalšího odborníka na dopravu!!!!!!!

Policie vytáhla na novináře jeho hříchy

Dost mě naštvalo, když v reakci na můj nedávný článek v MFD o akci Jestřáb policejní mluvčí Kosinová rozeslala novinářům pomlouvačný materiál o mně. Že prý dělám často přestupky! Kromě toho, že by neměla vůbec takové informace zveřejňovat, mě děsí, že nic z toho nebyla pravda. Já jsem to byl, kdo si ve dvou případech stěžoval na agresivitu policistů. Asi se to nevyplácí, pak o vás někdo veřejně šíří nesmysly. 

Baví vás řízení?
Baví, ale jen když nejsem unavený. 

Kolik aut už jste měl a jaké je to současné?
První auto, které jsem řídil, byla Škoda 100 a pak jsem jezdil se Škodou 120. Chviličku jsem používal auto po dědečkovi Fiat 600D - to bylo vynikající vozidlo, kde D ještě tehdy neznamenalo diesel. Mým prvním vlastním autem byla Škoda Favorit, pak Škoda Octavia a v současnosti jezdím s Audi A4. 

Spokojen?
Moc ne. Jsem dalek tvrdit, že všechna audi jsou špatná, třeba jsou všechna naprosto skvělá. Kromě toho mého, bohužel. Docela se těším, až mi za půl roku skončí leasing. Ale nechci té značce ubližovat, mé výtky jsou směřovány pouze a jen k tomu mému, konkrétnímu kusu. Asi jsem moc náročný, ale pětkrát za dva měsíce v servisu mi připadá trochu moc... 

A kdy jste vůbec poprvé usedl za volant?
V jedenácti letech na prázdninách mě maminka nechala řídit přibližně tři metry po zahradě. 

Jezdíte v autě rád rychle?
Snažím se i rychlost dodržovat. Myslím si, že má cestovní rychlost je bezpečná. Navíc když třeba začne pršet, rázem se stanu nejpomalejším řidičem a snažím se být více obezřetný. To víte, že na některých rovných úsecích se člověk chvíli nehlídá a najednou jede víc, než má. Ale stává se mi to čím dál méně. 

A co dopravní nehody?
Jak jsem říkal, pár kolizí jsem měl, přesněji řečeno jednu velkou, dvě malé a jednu, při níž jsem vůbec neseděl v autě. To jsem špatně zabrzdil, odešel od auta, které asi sto metrů ujelo samo a sousedovi zajelo elegantně do vrat. Bohužel zavřených. Ale nikomu se nic nestalo.

Tu jedinou velkou havárii jsem měl v osmnácti, dělal jsem si tehdy teprve řidičák. V zatáčce ve sto čtyřiceti jsem se otočil se škodovkou rodičů na střechu. A ještě v tom bylo nějaké pivo. Měl jsem tehdy opravdu velkou kliku. Následovala pochopitelně velká pokuta a rok a půl zákazu řízení. Drsná, ale hodně užitečná zkušenost pro mladého kluka. 

Co říkáte na zavedení bodového systému a zvyšování pokut pro řidiče?
Ani nevíte, jak bych si přál, aby to nedopadlo jako při zavedení zákona o provozu na pozemních komunikacích před pár lety, kdy přednost na přechodu znamenala jenom zmatek a v důsledku víc zraněných a mrtvých.

Moc se o tom nemluví, protože to nepřináší politické body. Já bych si přál, aby nešlo o politické body ani v případě bodů za přestupky. Aby šlo opravdu a upřímně o snížení počtu nehod a hlavně úmrtí na našich silnicích. 

Co alkohol za volantem?
Když někdo jede po pěti rumech, měl by rovnou přijít o papíry! Ale na druhou stranu: nevím, proč tady není tolerance třeba jedné sklenky vína k obědu - 0,5 nebo jen 0,3 promile, jako ve všech normálních zemích Evropy.

Když je to dobré pro všech původních patnáct zemí EU, musí to být dobré i pro nás! Ale opakuji, že mluvím o jedné sklence vína, ne o pěti panácích! To bych trestal nekompromisně!

Momentálně jezdí známý moderátor Jakub Železný s vozem Audi A4. Ale mnohem lepší vzpomínky má na takový Fiat 600D nebo i na škodovku.

Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.