Rozstřel
Sledovat další díly na iDNES.tvCo si myslí o českých řidičích? Jaký je on sám v běžném provozu? A co by změnil? Na to odpovídal úřadující mistr ČR v rallye v diskuzním pořadu na iDNES.cz.
„Jezdím opravdu opatrně. Nepatřím ale mezi řidiče, kteří by se chtěli zdržovat v koloně. Potřebuju přehled,“ popsal dříve rallyový šampion sebe jako řidiče. „Snažím se jet podle předpisů, ale svižnějším tempem. Nemám rád řidiče, kteří na devadesátce jedou sedmdesát nebo osmdesát,“ dodává Jan Kopecký. „Snažím se mít přehled, respektovat ostatní a předvídat,“ dodává a vypráví také o tom, jak to chodí při rallye. Jak diktuje itinerář navigátorovi (jen projížděním trati stráví třeba deset hodin) a také o bezpečnosti motorsportu.
„Nejdůležitější je koncentrace a souhra. Je to týmový sport,“ říká talentovaný jezdec, který začínal na motokárách a okruzích. Kokpit formule ho však neláká, už proto, že by se do ní kvůli své výšce asi ani pořádně nevešel.
Dobrého řidiče podle něj charakterizuje plynulost, spolehlivost, pokora. „To vše ovšem českým motoristům chybí,“ myslí si. „Jsou agresivní, nezdvořilí, jeden druhému si navzájem překážejí, dělají si naschvály. Největším problémem je chybějící ohleduplnost.“
Mezi ženami a muži za volantem rozdíl podle Kopeckého není. V pravidlech by vzhledem k vylepšujícím se autům zvýšil maximální povolenou rychlost například na nově vybudovaných dálnicích, klidně na sto padesát kilometrů v hodině. Ovšem o to důrazněji by kontroloval její dodržování.
„Pokud máme strach, neměli bychom za volant vůbec usedat,“ říká zkušený šofér, kterého štvou řidiči komplikující provoz příliš pomalou jízdou. Podle Kopeckého by se měli řidiči učit jezdit tak, aby neomezovali provoz, už v autoškole.
Podle Kopeckého by se za přesně daných podmínek mohla posunout hranice, kdy může mladý člověk poprvé usednout za volant, třeba na šestnáct let. Poprvé řídila dnešní česká rallyová hvězda v šesti letech, byla to Avie a seděl při tom tátovi na klíně.