Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zemřel jeden z otců Škody Favorit, machr na podvozky, motory a převodovky

  13:00
V nedožitých osmdesáti letech zemřel Jan Nepomucký, technik a konstruktér, který začínal v socialistickém AZNP Mladá Boleslav, ale cenili si ho i němečtí šéfové, když se značka stala součástí koncernu Volkswagen. Byl mimo jiné jedním z hlavních mužů, kteří stáli za vývojem modelu Škoda Favorit. Na starosti měl vývoj motoru, převodovky a podvozku.
Jan Nepomucký se Škodou Fabia první generace

Jan Nepomucký se Škodou Fabia první generace | foto: Škoda Auto

Jan Nepomucký zemřel 27. dubna ve věku nedožitých 80 let uprostřed práce nad knihou o motorech v historii Škoda Auto. 

„Nadšený a posedlý technik, konstruktér a manažer, praktik, muž činu, machr, charizmatický muž (...) šéf vývoje podvozků natolik erudovaný, že byl okamžitě akceptovaná uznávaná osobnost ve vývojovém světě koncernu (...) nepřehlédnutelná persóna, zbožňující auta, rváč za dobrou práci a za výsledek,“ napsal o něm Martin Hrdlička, dnešní šéf vývoje podvozku a agregátu Škodovákům, když jim smutnou zprávu oznamoval.

„Můj první, tvrdý, ale nejlepší šéf vůbec, který mne dostal do Škodovky, který mne naučil, co umím,“ dodal o svém strýci konstruktér neméně uznávaný v celém koncernu VW.

Převodovky a hlavně podvozky

Nadaný technik skvěle rozuměl převodovkám a zejména podvozkům. Nejprve pracoval ve Škodovce, kde se podílel třeba na zkouškách převodovek modelu 1000 MB na setrvačníkových stavech. Převodovky se do té doby zkoušely jen v běžném provozu. Zpátečka třeba couváním do šestikilometrového kopce na Komáří Vížku v Krušných horách. „Rozebral a složil jsem jich snad tisíc,“ vzpomínal na to, jak na převodovkách pracoval, pomáhal s nimi i závodním týmům.

V roce 1975 formálně přešel do Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Dál ale pracoval v areálu technického vývoje Škodovky, v tzv. Česaně, kde spolu s Vojtěchem Terleckým dál testovali převodovky. Postupně zde vznikly dvě speciální zkušebny, kde ve třech lidech pracovali mimo jiné na modelech Š 135, Rapid a na modernizaci Škody 1203.

Jan Nepomucký ale spolu s Karlem Jabornickým navrhli také vlečená ramena zadní nápravy pro Škodu 130 RS. Zaměstnancem ústavu byl až do zahájení prací na vývoji modelu Favorit, kdy se do Škodovky v roce 1983 vrátil jako její zaměstnanec.

Pak se ale začal specializovat na podvozky. Společně s Petrem Hrdličkou a Bohumilem Drbohlavem vytvořil hlavní trojici, která prosadila do výroby model Favorit. Společně s řadou dalších techniků a odborníků, například Stanislavem Cinklem, Rudolfem Kuželem, Jaroslavem Kindlem nebo Jaroslavem Mansfeldem dokázali v šibeničním termínu a v podmínkách plánovaného socialistického hospodářství postavit vůz, který přesvědčil Volkswagen, aby Škodovku koupil (čtěte více).

Jan Nepomucký se u Favoritu musel potýkat s problémy, které dnes většině lidí přijdou úsměvné. Například konstruktéři navrhovali nějakou délku vozu, ale ve státním zadání bylo o 20 cm méně, nakonec se povedlo uhádat kompromis o 10 cm víc proti původnímu zadání. A proč vlastně tyhle dohady? Protože centrální hospodářství mělo naplánovaný nejen určitý počet vozů, které se mají vyrobit, ale i množství materiálu, které se na ně má spotřebovat, a jeho cenu. A do toho by se už 20 centimetrů navíc nevešlo…

Další historku z vývoje Favoritu uvádí ve své knize o historii značky Škoda historik Jan Králík: „Státní úkol stanovil i limit pohotovostní hmotnosti, tedy včetně plné nádrže. Limit byl nízký, a tak v automobilce ještě před usnesením předsednictva vlády stanovili, že nádrž bude malá. Když vznikla Bertoneho karoserie, rozhodli noví lidé ve vývoji, že nádrž bude co největší. Inženýr Nepomucký piloval kousky polystyrenu a lepil je pod podlahou vozu tak dlouho, až vyplnil celý prostor – vydalo to na 47 litrů. A výsledek? Byly z toho potíže. Proč prý si má továrna komplikovat život.“

Jan Nepomucký pak vedl vývoj podvozku i u několika dalších modelů s okřídleným šípem ve znaku. Při vzpomínce na tehdejšího šéfa technického vývoje Wilfrieda Bockelmanna řekl Jan Nepomucký autorovi tohoto článku: „V roce 1997 za mnou přišel a řekl: Myslím si, že by pro Škodovku bylo dobré, kdybychom začali na koncernové platformě A0 vyrábět auto o dva roky dříve, než Volkswagen vyjede s modelem Polo. Ale byli bychom v tom sami, museli bychom hodně pracovat.“

Na svou dobu šlo o mimořádně odvážný čin, který bylo třeba prosadit nejen „politicky“ (což se povedlo, protože Bockelmann měl nadstandardně dobré vztahy s tehdejším šéfem celého koncernu Ferdinandem Piëchem), tak lidsky a organizačně uvnitř automobilky. V případě Fabie šlo o vůbec první použití verze A0, která se později měla stát základem pro několik koncernových vozů. Vyvíjet se tak musela ve spolupráci s kolegy z Wolfsburgu, kteří museli „skousnout“ to, že Škoda bude mít tento podvozek dřív než jejich Polo.

Jan Nepomucký zůstal v automobilce až do roku 2005 a vedl vývoj podvozku modelů Felicia, Octavia, Fabia, Superb a Roomster, podílel se i na zástavbě koncernové převodovky MQ200. I po odchodu do důchodu zůstal s automobilkou a svými kolegy v kontaktu a často přispěl radou nebo nápadem. Spolupracoval i na vzniku několika publikací o historii značky. Další bohužel nechal v muzeu značky nedokončenou.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...