Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Exkluzivně   11:49aktualizováno  11:49
Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé. Jenže Lada 21. století už rozhodně zastaralou značkou být nechce a o to, aby se toto vnímání změnilo, se mimo jiné snaží i český manažer Jan Ptáček.

Lada Vesta Cross | foto: AvtoVAZ

Lada patřila k prominentní značkám „východního bloku“ a mnozí na její produkty dodnes nedají dopustit. Zároveň však nemá u širokého publika image kvalitní a moderní značky a do jisté míry to platí i doma v Rusku. Ale tam se toto vnímání rychle mění, Lada v posledních letech prochází výraznými změnami a snaží se stát opravdovou moderní automobilkou, která zůstane věrná své tradici: tedy výrobě cenově dostupných a robustních automobilů, které jsou stavěny pro použití na nekvalitních cestách.

Jan Ptáček,  viceprezident pro marketing a prodej značky Lada při rozhovoru s...

Jan Ptáček, viceprezident pro marketing a prodej značky Lada v rozhovoru s iDNES.cz

S touto proměnou ruské značce z pozice viceprezidenta pro marketing a prodej pomáhá od loňského září Jan Ptáček, zkušený manažer na poli automobilového průmyslu, který je tak jedním z nejvýše postavených Čechů manažerů ve světovém autoprůmyslu.

Do Togliatti přišel ze skupiny Renault, coby zástupce aliance Renault-Nissan, která je majoritním akcionářem ruské automobilky a i díky které se v poslední době může Lada tak výrazně měnit.

Skupina Renault-Nissan chce mít čtyřicetiprocentní podíl na ruském trhu. Jakou roli v tom má hrát Lada?
Lada má v současné době v Rusku dvacetiprocentní podíl na trhu, ten chceme rozhodně udržet. Z toho vyplývá, že značka Lada bude nadále základem nabídky aliance v Rusku, teprve další v pořadí budou značky Datsun, Renault a Nissan. Je to logické, protože je to historicky nejdůležitější značka v Rusku a navíc je její výrobní program významně přizpůsobený požadavkům tamních zákazníků.

Vy jste pracoval i pro Dacii, jak moc se práce pro Ladu liší?
Je to hodně rozdílné. Lada je v současné době orientovaná téměř výhradně na ruský trh. Ten je nyní stále v krizové situaci. Před několika lety měl velikost tři miliony aut, dnes jsme na hodnotě 1,4 milionu a letos, pokud to dobře půjde, tak se vyšplhá možná na 1,5 milionu. To ale znamená, že potenciál toho trhu je obrovský a my se domníváme, že v současné době už může docházet jenom k růstu. My se na to musíme nějakým způsobem připravit, musíme být schopni ten budoucí růst na trhu kopírovat, abychom v nejbližších letech neztratili podíl.

Co se týká samotného podniku AvtoVAZ, ten má padesátiletou historii a jeho továrna má celkovou kapacitu kolem milionu aut. V současné době jich tam aliance produkuje asi 400 000, a to pod značkami Lada, Renault, Nissan a Datsun, takže kapacity pro případ růstu trhu máme.

Jan Ptáček (47)

Od září loňského roku vládne prodejnímu a marketingovému oddělení ruské AvtoVAZ, která vyrábí vozy značky Lada. Na pozici viceprezidenta v ruské automobilce se vypracoval po více než 23 letech, kdy zastával různé posty ve firmách skupiny Renault. Je prvním zahraničním manažerem, který šéfuje marketingu a prodeji ruské značky.

Ptáček patří k nejvýše postaveným českým manažerům v zahraničním autoprůmyslu. Soustředěný a velmi zkušený manažer, který momentálně jezdí aktuálním prodejním hitem značky, Ladou Vesta, má jasný úkol. Z ruské „popelky“ má pomoci vybudovat hrdou domácí automobilku, která teprve poté, co bude stát na jistých základech domácího trhu, začne řešit případnou expanzi na další trhy. Mezitím se z Lady má stát klasická moderní automobilka 21. století, i když nadále orientovaná především na cenově dostupná auta.

Oproti tomu Dacia v Rumunsku je továrna hodně orientovaná na export, v samotném Rumunsku se z toho, co se tam vyrobí, prodá minimum aut. Tamní továrna má kapacitu 300 000 aut, na domácím trhu se jich prodá asi deset procent z toho objemu.

Chce se Lada více zaměřit na exportní trhy?
Naše priorita je především uspět na ruském trhu a tím z AvtoVAZu udělat podnik, který bude mít zdravý základ. Teprve pak se můžeme rozvíjet dál. Nad tím, jak rozvíjet export, se samozřejmě průběžně zamýšlíme, ale momentálně je jasnou prioritou domácí trh. Po něm pak přicházejí v úvahu naše tradiční trhy, tedy státy bývalého Sovětského svazu. Například jsme nedávno začali s výrobou modelů Lada Vesta, Xray a Largus v Kazachstánu, navazujeme tak na předchozí výrobu modelu Granta. Přemýšlíme i o CKD výrobě (kompletní vůz je rozložený a montuje se lokálně v zemi prodeje, tento způsob se volí obvykle z důvodu úspor na celních poplatcích - pozn. red.). Exportujeme i na další vybrané trhy, ale to je spíš minimální záležitost.

Některé modely nabízíte i v EU...
Model Vesta jsme nedávno uvedli na trh v Německu. Ale jak jsem již říkal, tohle není naše priorita. Musíme si při rozvoji značky vybrat z řady priorit. Z krátkodobého hlediska je pro nás důležité zvýšit podíl na trhu v zemích, které jsou pro nás tradičními trhy.

Za takový by šlo považovat i Česko, ale oficiálně se u nás vozy Lada neprodávají. Chcete to změnit?
Tuto otázku jsem čekal, ale nedovedu na ni uspokojivě odpovědět. Vzhledem k naší strategii soustředit se na stávající trhy zatím rozhodnutí o tom, zda se do Česka vrátíme, či nikoli, nepadlo. Lady se tedy do ČR oficiálně nedovážejí a v nejbližší době se to měnit nebude. Ale otázka otevírání dalších trhů samozřejmě zůstává do budoucna otevřená, jen na tom momentálně aktivně nepracujeme.

Proč se Lady prodávají v Německu a ne v Česku?
V Evropě máme historicky určitou síť dovozců, která existuje a se kterými pokračujeme ve spolupráci. Právě díky tomu se na některé trhy naše nové vozy - jako Vesta - dostávají. Ale jak jsem říkal, než začneme rozvíjet trhy jinde, tak je musíme rozvíjet okolo nás.

Vyplatí se vůbec nechat schvalovat modely pro evropský trh?
Minulý rok Lada vyvezla z Ruska celkem asi 18 000 aut, z toho většina byla export do zemí sousedících s Ruskem. Z toho je vidět, že čísla prodejů jinde jsou v současnosti opravdu velmi nízká. Doma v Rusku jsme prodali více než 260 000 aut. To je velký nepoměr. Je tedy potřeba se někde zkoncentrovat, při objemech exportu, které máme, je potřeba to vzít postupně. Zatím si tedy neklademe otázku, do kterých zemí v Evropě bychom vůbec mohli jít. Jakmile bychom chtěli expandovat všude, tak na to nebudeme mít zdroje.

Jak se prodávají Lady v Rusku, jak značku vnímají zákazníci?
Značka Lada má v Rusku obrovskou historii a de-facto každý Rus má s tou značkou něco společného. Lada měla v Rusku historicky takový podíl na trhu, že vztah k ní je velmi silný. K tomu ale přistupují i negativa, negativní konotace týkající se třeba kvality a spolehlivosti. Teď jde o to zachovat zdravé jádro, využít toho, že ta značka má na domácím trhu takovou historii, a naopak přesvědčit lidi o tom, že se značka mění.

Jan Ptáček,  viceprezident pro marketing a prodej značky Lada v rozhovoru s...
Jan Ptáček,  viceprezident pro marketing a prodej značky Lada v rozhovoru s...

Uvádíme na trh nové výrobky jako jsou Lada Vesta a Lada Xray, což jsou moderní automobily naprosto srovnatelné s konkurencí. Musíme přesvědčit zákazníky o tom, že se nemění jen výrobek, značka a kvalita, ale že se mění i servis a dealerská síť. To je samozřejmě běh na dlouhou trať, musíme zákazníky přesvědčit konkrétními kroky. Proto v současnosti měníme celkově dealerskou síť, měníme její image, ale školíme také pracovníky sítě, aby se zvýšila kvalita obsluhy a servisu. Zlepšujeme také třeba dostupnost náhradních dílů a podobně. To jsou takové ty základní kroky, které je třeba učinit pro to, aby se pozvedla image značky.

INDEX LN

Rozhovor s Janem Ptáčkem vyšel v z magazínu INDEX LN. V aktuálním čísle se dočtete třeba o tom, jak bude vypadat svět, až ho ovládnou roboti. Magazín můžete koupit zde.

Pak si myslím, že má Lada v Rusku veliký potenciál. My máme v Rusku největší prodejní síť a pokud ji dotáhneme na špičkovou úroveň služeb, tak to bude další důvod k tomu, aby u nás zákazník zůstal. Když se podíváte na nový showroom Lada, tak si v ničem nezadá s konkurencí. Stavět můžeme i na tom, že v ruském vozovém parku je Lada silně zastoupena.

AvtoVAZ loni oslavil 50 let od svého vzniku. Využili jste to nějak k oživení zájmu o značku Lada?
Toto výročí jsme samozřejmě komunikovali a byla kolem toho spousta organizovaných akcí, měli jsme i výroční modely Vesta a Xray. Ale to, co oživuje zájem o značku Lada, jsou především samotné nové modely. Například Lada Vesta je v současné době čtvrtý nejprodávanější model v Rusku, přestože byl na trh uveden v listopadu 2015 a už v roce 2016 se dostal na čtvrté místo. Zrovna tak byl úspěšně na trh uveden model Xray, který byl uveden na trh v březnu a dostal se do top 20 nejprodávanějších vozů v Rusku za rok 2016.

Jsou tahle auta stále ruská, nebo již vznikají v režii aliance Renault-Nissan?
My máme konstrukční tým v Togliatti, máme tam i vlastní designérské studio a to má i malou pobočku v Moskvě. Pracují tam Rusové i mezinárodní designéři a domnívám se, že se nám v poslední době podařilo design našich vozů dostat na vysokou úroveň. Představa o tom, že by v AvtoVAZu nebyli schopní lidé, je naprosto lichá. Lada Vesta je postavena na vlastní platformě AvtoVAZu, má design z vlastních dílen, montuje se do ní náš vlastní motor.

Showroom Lady v Rusku

Vlastní motory v současnosti montujeme do většiny vozů Lada, v továrně AvtoVAZ se pak do dalších aliančních aut montují samozřejmě i motory Renault. Jeden z těchto motorů teď připravujeme pro výrobu přímo v továrně v Togliatti tak, abychom jej mohli použít v co nejvíce modelech a aby byl cenově výhodnější, než když jej dovážíme.

Je to velký rozdíl oproti jiné alianční cenově dostupné značce, Dacia?
Ano, je to hodně jiné. Co se týče Dacie, tam už je vývoj s Renaultem tak provázaný, že se to obtížně určuje, kde se auto vyvíjí. Renault má v Rumunsku vlastní vývojové centrum, kde pracuje několik tisíc lidí a některé věci do vozů Renault se vyvíjí tam, naopak některé věci do Dacií se vyvíjí ve Francii. Říci v tomto případě, že bylo auto vyvíjeno v některé konkrétní zemi, de-facto moc nejde.

Malý crossover Lada Xray používá technický základ od Dacie, že?
Ano, Xray stojí na platformě B0, kterou používá třeba Dacia Sandero, jinak je to ale vůz vyvinutý u nás. Od rumunské značky pochází také model Lada Largus, což je přeznačená Dacia Logan MCV první generace. To je na ruském trhu velmi úspěšný produkt a to jak ve variantě běžného modelu, tak zvýšeného modelu Cross, která na evropském trhu v době výroby Loganu MCV neexistovala, ale kterou teď Dacia připravila v nové generaci.

Largus je úspěšný i jako užitkový vůz, Lada je i díky němu třetím největším výrobcem užitkových vozů v Rusku. A to přesto, že v nabídce máme vlastně jen Largus a pak prostřednictvím své dceřiné společnosti přestavujeme v menších sériích na užitkové varianty i některé další modely. V nejbližší době ale neplánujeme přebírat do nabídky jiný starší model Dacie nebo jiné značky a s Largusem naopak počítáme do dalších let.

Krom nových modelů máte v nabídce i jeden velmi specifický, který letos slaví 40 let od zahájení výroby - Ladu 4x4 (test čtěte ZDE). Přežije ještě v nabídce?
Model 4x4 je ikona Lady a navíc má na řadě trhů a hlavně doma v Rusku velice stabilní prodejní výsledky. Prodá se jich řádově 30 000 ročně. Na ruském trhu nemá Lada 4x4 konkurenta. A s tím, jak ze světového trhu mizí tradiční off-roady, je konkurentů čím dál měně i na celém světě. Z hlediska konstrukce je to sice starší model, ale z hlediska schopností jízdy v terénu je Lada 4x4 nadále naprosto jedinečné auto. A proto je tak oblíbená. Rozhodně ji neplánujeme z výroby vyřadit. Samozřejmě přemýšlíme o tom, jak by měl vypadat nástupce modelu 4x4, ale to není otázka blízké budoucnosti. Ten projekt je v začátcích.

Model 4x4 se jmenoval Niva, ale toto jméno teď používá joint-venture GM-AvtoVAZ pro svůj svébytný model. Jaká je jeho budoucnost?
GM-AvtoVAZ vyrábí v Togliatti automobil Chevrolet Niva. Tento podnik v současné době vlastní to jméno a budoucí vývoj bude záležet na tom, jaká bude budoucnost tohoto společného podniku. Zatím je situace poměrně složitá, plány Chevroletu jsou zatím velmi nejasné (značka stáhla své levné spotřebitelské modely z ruského trhu – pozn. red.).

Jak dnes funguje továrna v Togliatti?
Výroba je tam stále hodně integrovaná, máme řadu místních dodavatelů, kteří pro Ladu dodávají, ale zavádějí se tam samozřejmě nové moderní procesy. Prioritou je zvýšení kvality, zavádí se tedy výrobní postupy aliance Renault-Nissan a postupně se ta továrna přetváří. Už jenom to, že Renault a Nissan tam vyrábí některé své produkty, svědčí o tom, že dochází k hluboké proměně této firmy. A do budoucna to půjde ještě dále.

Fotogalerie

Oficiálním jazykem aliance Renault-Nissan je angličtina, jaký je oficiální jazyk Lady?
Nad tím jsem nepřemýšlel. Ale je samozřejmé, že se tam angličtina používá čím dál tím více, protože je tam čím dál větší napojení na alianční struktury. Drtivá většina lidí, kteří tam pracují, jsou ale Rusové a mluví mezi sebou rusky a tak je ruština jazykem, který tam zní nejvíc. Ale manažerský tým je velmi mezinárodní, je v něm například Kanaďan, Ind, jsou tam Francouzi, Němci a podobně.

Když se mluví o aliaci, tak se mluví o Renaultu, Nissanu, nově teď Mitsubishi, také Datsunu. Ale Lada je trochu schovaná. Znamená to, že jste trochu svými pány a že si můžete podle sebe dělat víc než ostatní značky?
AvtoVAZ je akciová společnost, která má několik akcionářů, včetně skupiny Rostec, která reprezentuje ruský stát. Takže my se zodpovídáme především našim akcionářům. To, že došlo k navýšení kapitálu ze strany skupiny Renault, znamená určitou změnu, ale nadále máme nastavenou strategii, za kterou musí AvtoVAZ jít. Prioritou je, aby se z podniku, který v současnosti nevydělává peníze, stal podnik, který bude mít prostředky na svůj vlastní rozvoj a aby byl v černých číslech. To, že ta továrna nevydělává, je samozřejmě dáno řadou faktorů. Mezi nimi i tím, že továrna s kapacitou milion vozů vyrábí v současnosti asi 280 000 vozů Lada plus auta pro další značky aliance a ta kapacita není využita.

Pomáhá vám nějak to, že je jedním z vašich významných akcionářů stát?
Stát automobilový průmysl v Rusku podporuje a ta podpora je určitě znát. V tom je určitá výhoda, obzvlášť v současné době, když trh je na polovině toho, co bylo v Rusku obvyklé. Aktuálně máme také výhodu v tom, že máme vysoký podíl lokálních dodavatelů, což je pro nás v období, kdy se ruský trh vůči světu uzavírá, velká výhoda.

AvtoVAZ

Ruská automobilka v Togliatti oslavila v loňském roce 50 let od svého založení. Továrnu v roce 1966 pomáhali zakládat Italové (ostatně město Togliatti nese jméno po italském revolucionáři), protože vznikala za účelem výroby licenčního Fiatu 124, ze které vzešel vůz VAZ 2101 Zhigulli.

„Žigulík, který dostal jméno podle pohoří nedaleko továrny, se stal na dlouho základem výrobního programu, od něj odvozené typy se vyráběly ještě po roce 2010. Dnes ovšem už ruská automobilka od původního licenčního vozu upustila, nejstarším modelem v jení nabídce tak zůstává jiná automobilová legenda: model 4x4, dříve známý jako Niva. Malý off-road slaví 40 let od zahájení výroby v letošním roce.

Jinak je ale výrobní program automobilky moderní a po řadě více či méně úspěšných modelů se jej podařilo v minulých letech stabilizovat. V nabídce zůstávají, krom 4x4, jednoduché modely z minulých let Granta, Kalina a Priora, čím dál důležitější jsou ovšem modely nové: ať už Largus, což je převzatá Dacia Logan MCV první generace, nebo zcela nové a svébytné vozy Vesta a Xray, které reprezentují Ladu coby moderní automobilku 21. století. Ostatně, tuto image podporovala Lada až do loňského roku tovární účastí v seriálu závodů cestovních vozů WTCC, kde v loňské sezóně Lada Vesta rozhodně patřila k těžkým soupeřům a jezdci s ní získali několik vítězství.

Autoři: ,



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Europoslanci navrhli povinné asistenční systémy v nových autech

Asistent udržování v jízdním pruhu

Evropští poslanci ve Štrasburku podpořili návrh, aby součástí nových motorových vozidel byly v budoucnu povinně...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.