Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Japonci i Američané zkouší auta na vodík

  16:07aktualizováno  16:07
Zhruba dvacet vyvolených získá možnost užívat automobil s vodíkovým pohonem. Na konec roku totiž japonská Toyota plánuje některým firmám a státním organizacím v Japonsku a USA pronajmout stodvacetikoňový vůz, který má ověřit "vodíkové" technologie v každodenním provozu.

Testovací automobil, který nese pojmenování FCHV-4, vychází z modelu Highlander. Japoncům se v posledních měsících podařilo zvýšit odolnost jeho motoru i dojezdovou vzdálenost, čímž se nečekaně rychle otevřela cesta i k testování veřejností. Problémem však ještě zůstávají vysoké provozní náklady a provoz při nízkých teplotách v zimním období.

Komplikace způsobuje ale i nákladné budování infrastruktury pro doplňování paliva a servis vozů.

Nyní se krátce podívejme na princip fungování technologie budoucnosti. Základem jsou palivové články, které při chemické reakci vodíku se vzduchem vytváří elektrický proud. Ten pak pohání elektromotor podobný tomu, jenž využívají automobilky ve vozech s elektrickým pohonem. Obrovským přínosem FCHV-4 pro životní prostředí je to, že jedinými splodinami, které vůz vytváří, je neškodná voda resp. pára.

Optimistický výhled inženýrů Toyoty tvrdí, že by se vodíkový pohon mohl masověji rozšířit již kolem roku 2010. Velkým problémem ale zřejmě bude samotná výroba vodíkového paliva. Ta je totiž velice energeticky náročná, čímž se snižuje racionalita provozu. Navíc se zhruba 90 procent vodíku vyrábí ze zemního plynu a zásadní problém nevyčerpatelnosti fosilních paliv se tím vůbec neřeší. Řešením tedy může být zefektivnění druhé metody výroby vodíku - elektrolýzy či nalezení jiného efektivnějšího způsobu.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.