Japonci i Američané zkouší auta na vodík

  • 48
Zhruba dvacet vyvolených získá možnost užívat automobil s vodíkovým pohonem. Na konec roku totiž japonská Toyota plánuje některým firmám a státním organizacím v Japonsku a USA pronajmout stodvacetikoňový vůz, který má ověřit "vodíkové" technologie v každodenním provozu.

Testovací automobil, který nese pojmenování FCHV-4, vychází z modelu Highlander. Japoncům se v posledních měsících podařilo zvýšit odolnost jeho motoru i dojezdovou vzdálenost, čímž se nečekaně rychle otevřela cesta i k testování veřejností. Problémem však ještě zůstávají vysoké provozní náklady a provoz při nízkých teplotách v zimním období.

Komplikace způsobuje ale i nákladné budování infrastruktury pro doplňování paliva a servis vozů.

Nyní se krátce podívejme na princip fungování technologie budoucnosti. Základem jsou palivové články, které při chemické reakci vodíku se vzduchem vytváří elektrický proud. Ten pak pohání elektromotor podobný tomu, jenž využívají automobilky ve vozech s elektrickým pohonem. Obrovským přínosem FCHV-4 pro životní prostředí je to, že jedinými splodinami, které vůz vytváří, je neškodná voda resp. pára.

Optimistický výhled inženýrů Toyoty tvrdí, že by se vodíkový pohon mohl masověji rozšířit již kolem roku 2010. Velkým problémem ale zřejmě bude samotná výroba vodíkového paliva. Ta je totiž velice energeticky náročná, čímž se snižuje racionalita provozu. Navíc se zhruba 90 procent vodíku vyrábí ze zemního plynu a zásadní problém nevyčerpatelnosti fosilních paliv se tím vůbec neřeší. Řešením tedy může být zefektivnění druhé metody výroby vodíku - elektrolýzy či nalezení jiného efektivnějšího způsobu.