Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Japonci sází na čtyřkolky, ale ne ledajaké

  12:49aktualizováno  12:49
Nezávisle na sobě přišly Mitsubishi a Mazda se zajímavým řešením pohonu 4x4. Zvolili kombinaci klasického, zážehového motoru, který pohání kola přední nápravy a elektromotoru, ten pohání nápravu zadní. Řešení jednoduché a především nenáročné na prostor.

Mazda 2 s architekturou pojmenovanou e-4WD je (bohužel pouze) na japonském trhu k dostání od listopadu. Mitsubishi pak už balí na autosalon v Detroitu studii nového "nadupaného" eclipse s přídomkem Concept-E. Dva diametrálně odlišné vozy tak spojuje snaha inženýrů po vylepšení jízdních vlastností a především pak snížení emisí. Pro japonského řidiče je nákup podobného vozu o to příjemnější, protože ušetří na daních.

Mitsubishi Eclipse Concept-E
Automobilka tří diamantů jej definuje jako sporťák blízké budoucnosti. Přední kola svalnatého sportovce pohání benzinový šestiválec 3,8 litru, který už sám o sobě nabízí více než dostačující výkon 200 kW (268 koní). "Benzíňáku" však bude ještě k tomu na přední nápravě vypomáhat první ze dvou elektromotorů (prozatím neznámého výkonu). Druhý stopadesátikiloWattový elektromotor (204 koní) pak pohání nápravu zadní. Tuto architekturu u Mitsubishi pojmenovali E-Boost. "Šťávu" elektromotory berou z lithium-iontových baterií. Převodovka bude šestistupňová automatická, ovšem i s volbou "manuálního" modu.

Za zmínku stojí i hi-tech lahůdka v interiéru - dva LCD displeje, vytvářející 3D obraz.

Mitsubishi Eclipse Concept-E v číslech:

Délka x šířka x výška (mm)

4320 x 1855 x 1300

Rozvor (mm)

2635

Počet míst

4

Motor

3.8 litru V6 MIVEC

Převodovka

6-stupňová automatická s možností manuálního řazení

Mazda 2
Druhá japonská automobilka bude svou čtyřkolovou "dvojku" prodávat bohužel jen na domácím trhu. Samozřejmě pod svým "japonským" jménem Demio. Základní verzi lze pořídit za 1330 tisíc jenů (cca 330 000 Kč).

Mnoho změn se na malé Mazdě, při přestavbě na "čtyřkolku", neudálo. Vpředu pod kapotou zůstalo téměř vše při starém - ve 4x4 verzi bude na výběr ze známých, zážehových motorů 1,25 a 1,5 litru. "Sahat" konstruktéři nemuseli ani na přední nápravu, nebo převodovku. Pohon všech kol je plně v režii počítače, ten ovládá elektromotor, který přibyl na zadní nápravu. Elektronika jej aktivuje v případě prokluzu kol, při rozjezdu, prudké akceleraci nebo při jízdě do kopce. Po dosažení konstantní rychlosti e-4WD jednotka elektromotor vyřadí z provozu a "jede se" pouze na benzín. Systém je možné kdykoliv vypnout/zapnout zmáčknutím tlačítka na přístrojové desce.

Chytré a (relativně) jednoduché řešení umožnilo zachovat všechny parametry interiéru. Díky elektronice "dvojka/demio" ušetřilo další převodovky a rozvodové hřídele.

Elektroautomobily jsou pro Japonce přitažlivé nejen po technické stránce, ušetří i jejich kapsu. Na všechna 4WD vozidla (čtyřkolky) vyhovující japonským požadavkům na účinnost spalování a spadající do aut s "ultra-nízkými" emisemi, která budou registrována po 31. březnu 2004, bude možno uplatnit odpočet daně ve výši 32 000 jenů - nákup automobilu 15 000 jenů a daň z provozu vozidla 17 000 jenů (100 jenů = 24,80 Kč). Elektřinu požírající 2/Demio požadavky Zelené daně splňuje.

Mitsubishi Eclipse Concept-E

Autoři:


Témata: Mazda, Mitsubishi

Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Čím méně dveří, tím absurdnější cena. To je kupé Range Roveru

Range Rover SV Coupé

Range Rover se vrací ke kořenům. Několika stovkám zákazníků dodá třídveřový model. Právě první generace Range Roveru...

Autofotka týdne: Krásné unikátní kombi Bentley je křížené s mercedesem

Bentley S2 Wendler

Zlatá šedesátá, řeknete si, když si prohlédnete výjimečné kombi Bentley, které na zakázku vytvořila německá karosárna...

Hummer H1 se vrací, je pekelně drahý a výkonný

Hummer H1 Mil-Spec Automotive

Hummery se už dávno neprodávají, ekonomická krize je poslala do automobilového důchodu. Přesto můžete mít takřka...

Najdete na iDNES.cz