Mazda MX-5

Mazda MX-5 | foto: Mazda

Japonské značky řadí v Evropě zpátečku dřív, než vypukne krize

  • 29
Japonské automobilky Isuzu, Mitsubishi a Mazda se snaží vycouvat z partnerství s evropskými výrobci kvůli slabé poptávce na evropském trhu. Informoval o tom podle agentury DPA japonský podnikatelský list Nikkei bez uvedení zdrojů.

Isuzu prý hodlá ukončit společný vývoj motorů s německou automobilkou Opel a zkoumá možnosti, jak vystoupit z polského společného podniku s americkou General Motors, kde vyrábí motory pro modely Meriva a Astra od roku 1999. Isuzu, jehož spolupráce s GM trvá od roku 1971, se ke zprávě odmítla vyjádřit.

Mitsubishi již podle listu Nikkei zastavila dodávky elektromobilů pro francouzskou společnost Peugeot patřící do koncernu PSA a přestala od ní odebírat naftové motory. Společný podnik těchto firem v Rusku by ale měl pokračovat.

Elektromobil iON, což je vlastně Mitsubishi i-MIEV s logem Peugeotu, není rozhodně stěžejním modelem žádné ze značek. Pro francouzskou značku je to hlavně imageová záležitost, může se pochlubit elektromobilem v nabídce. Podle informací iDNES.cz nejde v případě elektroaut PSA (Peugeotu iON a Citroënu C-Zero) o klasickou spolupráci, spíše je to "obyčejný" obchod. Společnosti měly uzavřít dohodu, ve které se Mitsubishi zavázalo k dodávce několika tisíc hotových elektroaut značkám Peugeot a Citroën. Je možné, že za zastavením dodávek stojí malý zájem o elektromobily obecně.

Peugeot iON

Spolupráce ale stále probíhá v jiných oblastech. Letos uvedl Peugeot na trh nový model 4008, což je překabátěné Mitsubishi ASX. SUVčky zásobuje Mitsubishi Peugeot už pravidelně. Peugeot 4007, který je v nabídce od roku 2007, zase stojí na základech Mitsubishi Outlander.

Naftové motory podle listu přestane od Peugeotu odebírat také Mazda. Hirošimská automobilka se ale partnerstvím s evropskými výrobci podle všeho úplně vyhýbat nechce. Mazda totiž letos oznámila zahájení spolupráce s Fiatem na výrobě dvoumístných roadsterů. O dohodě čtěte zde.

Opatrnost japonských automobilek může být reakcí na potíže, se kterými se evropský autoprůmysl začíná potýkat. Právě PSA jako výrobce Peugeotů a Opel jsou nyní asi nejzranitelnějšími evropskými výrobci. Více čtěte v článku: Evropský autoprůmysl míří do záhuby.

Prodej automobilů v Evropské unii se podle údajů Evropského sdružení výrobců automobilů v letošním prvním pololetí snížil o téměř sedm procent na 6,6 milionu vozů.

V Japonsku prodej naopak stoupl o více než polovinu na 2,95 milionu vozů. Loni byl japonský automobilový sektor těžce zasažen zemětřesením, které narušilo výrobu i poptávku.

,

Elektromobil