Honda EV-N Concept

Honda EV-N Concept | foto: Honda

Japonské bláznění: koncepty tokijského autosalonu

  • 8
Letošní tokijský autosalon je méně šílený a více zelený než dříve. Místo supersportů čekají superhybridy, avšak invence nevysychá a rozhodně se je nač koukat. Třeba na nejmenší hybrid na světě Suzuki Swift.

Suzuki Alto Concept
Otazníky a veřejné diskuze zřejmě záměrně vyvolává koncept, o němž automobilka kromě několika fotografií zatím nic dalšího neprozradila. Stávající model, představený loni na pařížském autosalonu, totiž ještě nemá za sebou ani čtvrtinu modelového života.

A tak se nabízí hned několik vysvětlení – to nejpravděpodobnější zní, že designově nápadně podobný, avšak již na první pohled prostornější vůz s nápaditým interiérem pohříchu odlišným od současného alta se v případě kladného přijetí stane dalším z mnoha japonských mikrovanů, tentokrát s ambicemi zabodovat i jinde, než na domácím trhu.

Poněkud méně pravděpodobná je možnost, že se skutečně s velkým předstihem uvidíme první nástřel budoucí formy nástupce – o nové podobě je ale poněkud předčasné hovořit.

Dodejme jen, že stávající alto se vyrábí v Indii s jediným motorem, a sice ekologickým litrovým čtyřventilovým tříválcem 48 kW. A existuje i v odznakové verzi Nissan Pixo.

Suzuki Swift Plug-In Hybrid
Sice zatím jen jako koncept, ale údajně velmi blízký sériové výrobě, se představí zřejmě nejmenší hybrid na světě. Japonská interpretace populárního pohonu přináší řadu zvláštností. Předně lithium-iontové akumulátory, které se přestěhovaly do středové konzoly a nebudou ubírat beztak skromné litry z kufru.

Vůz bude primárně jezdit na energii dobitou z kabelu v zadním nárazníku z veřejné sítě. Proto stačil vedle výkonného 54kW elektromotoru k dobíjení jen malý tříválec typicky japonského objemu 0,66 l (k němu není potřeba ve velkých japonských městech potvrzení o parkovacím místě) o výkonu 40 kW.

Díky jeho skromným rozměrům se vše vešlo pod přední kapotku a není dokonce vyloučeno, že vůz bude pětimístný. Kromě drobných vzhledových retuší svědčí o ekologických ambicích i lehké síťové sedačky obšité kontrastní žlutou nití.

Mitsubishi i-MiEV Cargo Concept
Tři diamanty se mezi prvními vydávají na trnitou cestu dostupných sériových elektromobilů. Jejich používání je v emisemi sužovaném a přelidněném Japonsku daňově bonusováno. A tak se, kromě dalšího představení již vyráběného hatchbacku i-MiEV, dostává i na odvozené verze.

Mitsubishi i-MiEV Cargo

 Po ženevské studii Sport Air přichází na řadu logické pokračování – odvozená mikrododávka Cargo, zatím jen jako koncept. Necelých 3,4 m dlouhý furgonek využívá obestavěnou plochu opravdu důkladně. Svědčí o tom celková výška, výrazně přesahující šířku a ložná ploška pojme bez problémů třeba europaletu.

Synchronní elektromotor s permanentními magnety o výkonu 47 kW a 180 Nm kroutícího momentu pohání zadní kola, teoretický dojezd na tenkých patnáctipalcových kolech činí až 160 km. Ideální přepravník do těsných měst, automobilka však bohužel zatím sériovou výrobu nechystá.

Subaru Hybrid Tourer Concept
Zajímavou nadstavbou tradičního permanentního pohonu všech kol, kterým se proslavilo Subaru, je aplikace plného hybridního pohonu. Ten byl pro tokijský salón vestavěn do sportovně tvarovaného čtyřmístného kupé, svými tvary poněkud připomínajícího alfu romeo.

Subaru Hybrid Tourer

Zajímavostí systému je jeho modularita a nenáročnost na zástavbové rozměry. Je tedy pravděpodobné, že se s ním zanedlouho setkáme i v sériových vozech. Jeho unikátnost spočívá v tom, že nenahrazuje kardanovou hřídel. Bylo tedy možné jej použít opravdu účelně. Při běžné jízdě zabírá nejdříve zadní elektromotor schopný i samostatné práce, poté se připojuje vpředu umístěný zážehový motor. Při potřebě maximálního zrychlení se přidává i přední startérgenerátor mechanicky spojený se spalovací jednotkou, který za běžných okolností slouží k výrobě elektrické energie.

Bez zajímavosti není ani použitý motor. Na rozdíl od jiných ekologicky laděných konceptů či prototypů jde o plnokrevný dvoulitrový boxer s novým přímým vstřikováním a samozřejmě i turbodmychadlem. To slibuje šťavnaté jízdní výkony. A za pozornost stojí i samotné tvary 4,63 m dlouhého konceptu s nahoru výklopnými dveřmi a bez B-sloupku.

Honda Skydeck Concept
Zejména japonskému publiku určený předobraz nového minivanu svými dynamickými tvary aspoň částečně vynahrazuje absenci skutečně sportovního modelu na tokijském stánku Hondy.

Honda Skydeck Concept

Ačkoliv automobilka zatím neuvolnila žádné oficiální informace, je jisté, že technicistně tvarovaný vůz s variabilním interiérem bude poháněn hybridním soustrojím s akumulátory. Ty budou umístěny podle poslední módy uprostřed vozu za středovou konzolí. Inspirace bílými objekty z blízké budoucnosti je zřejmá, v interiéru by se pěkně vyjímal třeba robot Asimo.

Honda EV-N Concept
Přímo symbolem nejnovějšího vývoje je pitoreskní elektromobil nazvaný dalším z mnoha japonských kódů. Kromě ryze městského designu i rozměrů nabízí řadu chytrých nápadů. Například síťovaná sedadla se snadno měnitelným výpletem a zadní lavici, která nahrazuje ve sklopeném stavu zavazadlový prostor.

Nejvíce fascinace ale samozřejmě skrývá elektronika – průsvitkami v masce, připomínajícími filmového robota Wall-E, to jen začíná a solární střechou a minimalistickou palubní deskou s virtuální obrazovkou pokračuje. Největší překvapení se ale skrývá ve dveřích.

V nich je zaparkován funkční mikroskopický gyroskopický jednokolový přepravník, fungující na principu populárního segwaye, avšak nepoměrně menší. S ním se městská mobilita násobí.


Elektromobil