Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Japonské tunerské legendy se vrací, nově i s elektromotorem

aktualizováno 
Mezi tunery patří dlouhodobě mezi nejpopulárnější japonské sporťáky Honda CRX a Toyota Celica. Bohužel, už dlouho se nevyrábí a zdroje ojetin vhodných pro úpravu nebezpečně vysychají. Naštěstí Honda i Toyota plánují návrat legend, i když pod jinými jmény.

Honda CR-Z | foto: Honda

Málokterá auta jsou u tunerů - profesionálních i hobby úpravců - tak populární, jako Honda CRX a Toyota Celica. Potkat na silnici neupravenou celicu nebo CRXko je skoro nemožné. Nebudeme teď hodnotit konkrétní úpravy, které jsou v některých případech nejen rychlé a zběsilé, ale i šílené. V každém případě obě auta splňují základní parametry správných sporťáků. Dobře vypadají a v některých variantách i dobře jezdí.

Jenže Honda svůj model CRX přestala vyrábět v poslední generaci v roce 1997 včetně verze VTi s legendární atmosférickou 1,6 se 160koňovým motorem. A klasickou hranatou generaci již v roce 1991. Původní CRXka jsou tak dnes už solidními důchodci. Celica sedmé generace se přestala vyrábět před třemi lety, velmi populární pátá generace s výklopnými světlomety byla vyráběna na začátku devadesátých let minulého století.

Toyota FT-86 Concept

Honda místo modelu CRX produkovala od roku 1999 atraktivní roadster S2000, který sice patří mezi nejlepší sportovní vozy posledních let, ale jeho linie se pro tunerské kreace moc nehodí, navíc je to otevřený vůz. I Honda S2000 ale má svá léta sečtená a její produkce je u konce. Celica pak nástupce nedostala a v současné nabídce Toyoty žádný ryzí sporťák nenajdeme.

Toyota FT-86

Nástupce celicy pojmenovala Toyota FT-86 a zatím se jedná jen o koncept, i když podle všech indicií velmi blízko sériové produkci, která by měla být zahájena za rok. Překvapením jsou kompaktní rozměry sporťáku, který má na délku jen 4,16 metru. V Toyotě se pravděpodobně rozhodli trefit dvě mouchy jednou ranou a novinka tak zacelí vedle celicy i mezeru po dalším kultovním sporťáku, modelu MR2.

Toyota koncept FT-86 vybavila plochým čtyřválcovým boxerem. To dává tušit, že na vývoji spolupracovala se Subaru. To se podepsalo i na podvozku, který ale překvapivě má jen zadní poháněnou nápravu. Subaru přitom dělá jen čtyřkolky a naopak poslední generace celicy byly předokolky. Ale na druhou stranu, sporťák s poháněnou zadní nápravou je dobré a atraktivní řešení. Spolu s lehkou konstrukcí by to mohlo být opravdu ostré auto a milovníci driftů se již teď jistě těší.

Hybridní honda chce být zábavná

Honda CR-Z

Konkurenční Honda připravila model CR-Z. Ten je blíže sériové produkce než sporťák od Toyoty, ale výrobce je na informace minimálně stejně skoupý. Honda CR-Z by se měla začít prodávat na japonském trhu již v první polovině příštího roku. Design jasně odkazuje na původní hranaté CRX, což se fanouškům jistě bude líbit. Agresivní malé kupátko se v konceptu představilo se zářivě modře svítícími světly a pořádně velkými koly.

Co už fanoušky CRX potěší méně, je ekologická nota, na kterou CR-Z hraje. Bude to totiž hybrid s kombinací spalovacího a elektromotoru. Benzín bude spalovat 1,5 litrový motor, o detailech elektrického agregátu zatím výrobce mlčí. Sportovní ambice prozrazuje alespoň manuální šestistupňová převodovka, místo CVT automatu u hybridního insightu, který se prodává i u nás. Přes - na sportovní vůz velmi neortodoxní koncepci - slibuje výrobce výbornou dynamiku a řidičské zážitky.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Suzuki Jimny přijíždí po 20 letech v novém: je to parádní retro na rámu

Suzuki Jimny

Suzuki v předpremiéře ukázalo první obrázky nové generace teréňáku Jimny, který je nejmenším a nejdostupnějším...

Hummer H1 se vrací, je pekelně drahý a výkonný

Hummer H1 Mil-Spec Automotive

Hummery se už dávno neprodávají, ekonomická krize je poslala do automobilového důchodu. Přesto můžete mít takřka...

Toyota má nový královský sedan, který neznáte. Teprve třetí za 50 let

Toyota Century

Se značkou Toyota si v Evropě málokdo spojuje luxusní limuzíny s velkými motory. Pro nás je to značka s dobrým poměrem...

Najdete na iDNES.cz