Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Japonský tajfun GT-R nabírá sílu

aktualizováno 
Porsche, ferrari? Kultovní nářadí pro japonského rychlého a zběsilého řidiče se jmenuje jinak: Nissan Skyline GT-R. Nová generace dostává obměněné jméno, ale stejně nekompromisní obsah. Nissan GT-R přijíždí.

Nissan GT-R | foto: Nissan

 

popisek Očima Japonce
GT-R šokuje autosalon

Autosalony Nissanu vyhledávají hlavně milovníci výletů do hor, luk a strání - legendu jménem Patrol zná asi každý. Městský trpaslík micra byl zase vůbec prvním evropským autem roku, pocházejícím z Japonska. Nabídka téhle značky, jejíž úspěch v Evropě nyní stojí na veleúspěšném qashqai, má ale ve světě mnohem zajímavější položky.

Ochutnávka GT-Rka proběhla v roce 2002 konceptem Proto. První setkání naživo probíhají nyní v Tokiu. "R" v názvu by česky mohlo znamenat "rychlost" a taky by to bylo správně, oficiální výklad ale říká, že to je "racing" neboli anglicky závod(ní). A závodní náčiní tenhle čtyřmístný nissan opravdu je.

Pradědeček "GéTé-eRka" vznikl v roce 1989 a jeho vývoj probíhal docela jinak, než je tomu obvyklé v našich končinách. Namísto stavby úplně nového sportovního auta, oblečeného do tomu odpovídajícího kabátu, se vzal obyčejný hranatý model, který byl v právě po ruce.

Zjev postupem času a generací stále více ověšený křídly, výdechy a mřížkami ale klamal tělem, dovnitř se totiž schovala technika hodná závodního speciálu, ať už jde o motor, nebo podvozek.

Nejnovější Nissan GT-R nezůstává svému jménu nic dlužen, vždyť už zajel severní smyčku Nürburgringu za 7:38:54, což je lepší čas než zajelo Bugatti Veyron nebo Lamborghini Murciélago.

Na pohled budí respekt, agresivní tvary mluví za vše. Vcelku vysokou hmotnost 1740 kilogramů a docela konvenční proporce jednoduše přepere síla přeplňovaného šestiválce.

Nutno však přiznat, že aerodynamický koeficient Cx = 0,27 svědčí o dobře odvedené práci ve větrném tunelu.

Délka je 4655 milimetrů, GT-R je široké 1895 a vysoké 1370 mm. Devatenáctipalcové ráfky obouvají pneumatiky 255/40 vpředu a 285/35 vzadu. O zpomalení se starají patnáctipalcové kotouče Brembo.

Přeplňovaný šestiválcový 3,8litr rozjede tuhle raketu na třístovku, přesněji 310 km/h. Z nuly na stovce je za 3,5 sekundy. Maximální výkon je 480 koní (350 kW), mluví se ale také o verzi s výkonem 530 koní.

O přenos 588 newtonmetrů krouticího momentu na všechna čtyři kola se stará šestistupňový dvouspojkový automat. Motor dopují dvě turbodmychadla, každá ze čtyř koncovek výfuku má průměr 120 milimetrů. Velký důraz je kladen na kvalitu. Motory pro GT-Rko se budou montovat ručně.

Na komfortní hlouposti uvnitř zapomeňte, tohle je auto pro opravdové závodníky. Elektronika řidiči přes velký displej na přístrojovce bude dávat informace o úhlu natočení volantu, o tom, jak velké je přetížení, o tlaku v turbodmychadlech, o poloze plynového pedálu nebo tlaku vyvinutém na brzdový pedál... samozřejmostí je stavitelný podvozek od komfortního modu až po ten závodnický. Nastavit se dá také míra netečnosti stabilizačního systému anebo rychlost řazení převodovky.

Myslelo se také na bezpečnost, kromě tradiční nálože airbagů nechybí také kolení a také speciální "vystřelovací" kapota, která se v případě srážky s chodcem nadzvedne, a zmenší tak riziko poranění o tvrdý motor, který je pod ní schován.

Na japonském trhu bude k mání od pondělí 4. listopadu. Speciální barva, kterou má na fotkách, se jmenuje “Ultimate Silver” a je ručně leštěna.

Cena je stanovena na 80 tisíc dolarů, tedy nějakých jeden a půl milionu korun, což je bohužel částka určená pro Ameriku. Pro nákup v Evropě bude třeba připravit mnohem kulatější sumičku.

Autor:






Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Mercedes Třída GL 5,5 63...
Mercedes Třída GL 5,5 63...

r.v. 2014, naj. 38 500 km, benzín
2 359 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.