Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Japonští boxeři slaví čtyřicítku v plné síle

  12:00aktualizováno  12:00
Plochý motor pod kapotami Subaru slaví čtyřicítku. Není to ale jediné výročí automobilky ze souhvězdí Plejád. Pohon všech kol, to je synonymum pro Subaru právě pětatřicet let.

Boxer Subaru | foto: Subaru

Koncepci plochého motoru s lepší účinností, nižšími vibracemi a kompaktními rozměry, snižujícími celkové těžiště auta, proslavil německý Volkswagen, od něj ji převzalo Porsche, které výrobu "boxerů“ s obrovskou prestiží udržuje dodnes.

Stojí za zmínku, že úplně prvním šestiválcovým boxerem se pyšnil Chevrolet Corvair v roce 1959. Porsche s ním přišlo až o čtyři roky později.

Boxery umějí i v Asii
Zuffenhausenská svatyně však není jediné místo, odkud se ozývá charakteristické bublání. Ideálně uspořádané čtyř- a šestiválce umějí vyrábět i na opačném konci světa.

Koncern Fuji Heavy Industries byl založen v roce 1917 a v roce 1954 začal s výrobou aut značky Subaru. První Subaru neslo dnes již legendární označení P1 a jednalo se o prototyp miniautomobilu, který měl jako první v Japonsku samonosnou karoserii.

O čtyři roky později přišla sériová výroba modelu 360, přezdívaného "levný a ošklivý“. Ten se dočkal exportu do USA (1968), kde si našel kupce především díky prodejní ceně 1 268 $, díky níž zákazníci překousli i dvoutaktní dvouválcový motorek, a to bylo ještě před první velkou ropnou krizí.

EA - první boxery
V roce 1966 přichází další zlom - automobilka vystavila model FF-1 (Star), který se o rok později začal prodávat jako první japonské auto s pohonem předních kol a také první model s plochým čtyřválcem.

Jednalo se o litrový motor OHV konstrukční řady EA, který se v modelu Leone dožil až roku 1994. Vyráběl se ve verzích 1,0, 1,1, 1,3, 1,4, 1,6 a 1,8 l a dožil se i přeplňování a ke konci kariéry i rozvodu SOHC. V roce 1985 se také představil první šestiválec v modelu XT o výkonu 145 koní.

EJ - nástup čtyřventilů
Roku 1989 se v modelu Legacy představil zcela nový čtyřventilový čtyřválec 2,2 l, který se později dočkal i verzí 1,5, 1,6, 1,8, 2,0 a 2,5 l, přičemž poslední z nich byly k dispozici i s přeplňováním.

Motory s tímto kódem se ostatně ve většině modelů vyrábějí dodnes, dostaly variabilní časování sacích ventilů a postupně jsou doplňovány nejmodernějšími jednotkami řady EL.

Za zmínku stojí start modelu Impreza a jeho pozdějších ostrých verzí WRX/STi, stejně jako foresteru, jenž si překvapivě našel desetitisíce spokojených uživatelů po celém světě.

Vstupem do nového segmentu je model B9-Tribeca, jehož aktuální faceliftovaná verze přináší šestiválec 3,6 l, tedy historicky nejobjemnější boxer Subaru.

A co diesel?
Ten už automobilka slibuje pěkných pár let. Ostatně právě jeho absence brání daleko většímu rozšíření masivních automobilů, zejména při dnešní ropné krizi.

Nyní jsme jeho skutečnému uvedení zatím nejblíže, bude se jednat o první vznětový boxer na světě - dvoulitr o výkonu 110 kW a 350 Nm. Dočkáme se ho zřejmě již v roce 2008, do té doby si zájemci o úsporné svezení musí vystačit s továrními přestavbami na sekvenční vstřikování LPG.

Výročí symetrických čtyřkolek
V roce 1972 se představil první zástupce koncepce, pro značku později typické; pohon všech kol, až do roku 1986 pouze samočinně přiřaditelný s možností jeho uzamčení tlačítkem pro lepší trakci.

Teprve později se mu z marketingových důvodů začalo říkat symetrický, což popisuje jeho největší výhodu proti konkurenčním systémům.

Model Justy se musel obejít bez mezinápravového diferenciálu, což mu poněkud komplikovalo jízdní vlastnosti na suchém asfaltu.

V roce 1987 nastal čas stálého pohonu všech kol (Full time AWD) v modelech XT6 a RX, provedeného tím nejjednodušším způsobem. Mezinápravový diferenciál bez viskózní uzávěrky, vyvedený z mechanické převodovky, s možností mechanického uzamčení.

O rok později přišla samočinná převodovka s mezinápravovým diferenciálem, nahrazeným viskózní spojkou s elektronickým přerozdělováním momentu mezi přední a zadní nápravou, v základním stavu v poměru 60/40 mezi přední a zadní nápravou.

A v roce 1989 pak přišla s novou generací legacy viskózní spojka, elektronicky svírající mezinápravový diferenciál. V roce 1995 se Subaru zaměřilo výhradně na pohon všech kol AWD.

2000 přišla automatická převodovka pro modely WRX a H6 se systémem variabilního rozdělení točivého momentu VTD s pomocí planetového soukolí.

Poměr sil je nově stanoven na 45/55 %. A v roce 2003 Subaru dohnalo náskok Mitsubishi šestistupňovou převodovkou s aktivním, uživatelsky nastavitelným mezinápravovým diferenciálem DCCD pro vrcholný sportovní model STi a v roce 2004 zatím nejnovější verze elektronického přerozdělování sil mezi přední a zadní nápravou se tří různých jízdních stylů SI-Drive.

A konečně, pro modelový rok 2008 přináší nová impreza konečně stabilizační systém i pro "čtyřkolky“ s mezinápravovým diferenciálem.

Systém symetrického pohonu všech kol Subaru

Autoři:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.