Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaro ordinuje autu hlavně očistu

aktualizováno 
- Jestliže moderní osobní vůz bezvýhradně obstál v zimě, která je časem nejtvrdší zkoušky, tak s přicházejícím jarem nepotřebuje kromě náhrady zimních pneumatik letními víc než důkladnou kontrolu a hlavně očistu. Na tom se odborníci shodují, ale různí se v představách o rozsahu zmíněných prací.
Zatímco jedni tvrdí, že postačí návštěva myčky nebo firmy nabízející v cenách od pár stovek do tří tisíc korun kompletní čištění a konzervaci vnitřku i vnějšku karoserie, doporučují jiní celý seznam úkonů. A je pouze na motoristovi, aby sám rozhodl, čím vším se automobilu za zimní službu odvděčí.
V každém případě - rozhodující pozornost zaslouží po zimě karoserie. Byť se traduje, že projížďka po spláchnutých silnicích v pořádném jarním lijáku je pro očistu spodku auta lepší než leckterá myčka, je přece jen jednodušší než čekání na počasí sázka na specializovanou službu. Na takovou, která pracuje s tlakovou vodou a vůz - nejlépe zvednutý na zdviži - zespodu umyje ve všech jeho záhybech i koutech. A co je zvlášť důležité, také v brzdách. "Antikorozní ochrana současných vozidel je sice nesrovnatelně kvalitnější než u automobilů z osmdesátých let, či dokonce ještě starších, ale i tak nejeden výrobce radí každoroční kontrolu a podle potřeby také opravu antikorozního nátěru spodku karoserie. Po dvou až třech letech se doporučuje obnova antikorozní ochrany spodku a dutin karoserie," připomíná Karel Pachman, technik jednoho z největších autoservisů v Plzni. Řidičům, kteří kontrolu a případnou opravu antikorozní ochrany karoserie v minulých letech podcenili, Karel Pachman vzkazuje, že také u starších aut - třeba i sedmi- osmiletých, pokud se jich koroze už nezmocnila - má nová ochrana spodní části i dutin smysl. "Důležité jsou správné postupy v práci i volba materiálů," doplňuje. Karel Pachman rovněž soudí, že je lepší zaplatit (od pár stovek do zhruba tří tisíc korun, to podle rozsahu poškození) odborníkům než amatérské snažení. To postačí u starých, dosud za pomoci dlouhých štětek a laciných nátěrových hmot udržovaných vozidel. Dalším důležitým úkolem motoristického jara je prohlídka a případná oprava laku karoserie, pobité odletujícími kamínky ze silnic či zimního posypu. I mladý automobil, který v zimě hodně jezdil, může být zle poničený, a pokud majitel nechá odraženiny bez péče, zakládá si na značné škody. "Na trhu je spousta tužek, snadno lze podle čísla nebo ročníku výroby auta sehnat ten pravý odstín laku. Tužky ovšem šrámy ošetřují spíš vizuálně než dokonale," soudí technik velké plzeňské autolakovny Václav Král. Ten proto doporučuje volit opravářské metody opět podle kvality automobilu. Mladý a drahý vůz je lepší svěřit odborníkům, kteří odraženiny očistí, speciální barvou zakapou, zabrousí a zaleští nebo případně přelakují podle přísně daných technologických postupů, což opět může stát od pár stovek třeba až do pěti tisíc korun. "Kdo se bude snažit sám, ten by měl poškozené místo dokonale očistit, natřít základní barvou a teprve pak přelakovat, zbrousit a zaleštit," radí Václav Král. Podzimní péči zaslouží také motorový prostor i motor sám, který je dobré umýt a zbavit zbytků solanky. Ta nesvědčí ničemu, zvláště pak elektrickým kontaktům, hadicím, nenalakovaným dílům a podobně. Důležitý je rovněž pohled pod koberce v interiéru i v zavazadlovém prostoru. Pokud je pod nimi vlhkost, je nutné zjistit původ. Může být ve vadném těsnění, v horším případě v korozi. K jaru samozřejmě patří i celková kontrola technického stavu vozidla a správné funkce jeho celé výbavy - brzd, světel, tlumičů, akumulátoru, stíračů... K tomu lze využít nejen volný víkend a svépomoc, ale hlavně nabídku dnů otevřených dveří v servisech či stanicích technické kontroly. Šance je i letos.

(Viz téma)


Jen velký tlak vody smyje zimní nečistoty i z težko přístupných míst.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.