Jaro velí: auta i motorky žádají péči

Jaro odedávna budí v motoristech zvýšený zájem o jejich vozidla. Auta zaslouží péči po náročné zimě, motorky chtějí svoje před startem do hlavní sezony. V článku najdete několik základních rad, nač je třeba myslet především. Očistu totiž potřebuje nejen karosérie a viditelné části vozu, ale i motor, elektrické součásti nebo třeba akumulátor.
AUTOMOBILY

Základem je důkladná očista - nejlépe za pomoci tlakové vody, která vymyje všechna zákoutí od posypové soli či kamínků. Je dobré řádně vystříkat i brzdy. Následovat má kontrola a případná oprava šrámů na spodku vozu i na povrchu karoserie a její konzervace. Někdo přitom vsadí na svépomoc, jiný na služby specializovaných firem. Samozřejmostí je náhrada zimních kol letními, pokud zimní vzorek nekončí a řidič ho nebude "dojíždět" na jaře a v létě. Pozor na správný tlak v pneumatikách.

Motorový prostor i motor zřejmě budou špinavé. Zaslouží si umýt, neboť solanka by dříve či později začala vadit elektrickým kontaktům, hadicím, nenalakovaným dílům a dalšímu. Ještě před mytím přísný pohled odhalí případné úniky kapalin či oleje. Namazat je třeba klouby a táhla, kontrola a dotažení se vyplatí u klínových řemenů a hadic.

Interiér a kufr se sluší vyčistit, a mělo by se zkontrolovat, zda pod koberci či krycími gumami není vlhkost. Pokud ano, vždy je třeba zjistit původ, který může být v lepším případě ve špatném těsnění dveří či víka kufru, ovšem vyloučit nelze ani korozi. Špinavá pravděpodobně budou - i když se v autě nekouří - vnitřní strany skel.

Brzdy potřebují kromě už zmíněného důkladného vymytí při očistě spodku také kontrolu vedení, hadiček a brzdových destiček. U starších aut je na místě promazání táhla ruční brzdy a její seřízení tak, aby zabírala na pátém až šestém zubu.

Pryžovým a těsnícím dílům prospěje ošetření speciálními přípravky.

Akumulátor - pokud v zimě dobře sloužil - nepotřebuje zvláštní péči, nicméně neuškodí kontrola kapacity a případné dobití, doplnění destilované vody a očištění kontaktů.

Oleje a kapaliny (chladicí, brzdová, ostřikovač) vyžadují kontrolu a případně doplnění. Výrobci automobilů doporučují výměnu brzdové kapaliny po dvou a chladicí nejpozději po pěti letech.

Stírače chtějí výměnu gumiček dvakrát do roka, a to nejlépe před zimou a pak nyní, na jaře. Možná bude nezbytné pročištění a případně seřízení trysek ostřikovače.

Světla i další elektrovýzbroj volají po kontrole, důležité je doplnit předepsanou výbavu vozu po případných zimních údržbách a opravách.

MOTOCYKLY

Nedoporučuje se startování hned poté, co jezdec vytlačí stroj z místa jeho zimního spánku. První by měla být očista proudem vody a pak maximálně poctivá kontrola rámu a pneumatik. Důležité je systematické (odpředu dozadu či naopak) dotažení všech šroubů. Každá neodstranitelná chyba je důvodem k odložení první jarní vyjížďky a k vyhledání servisu či opraváře. Pneumatiky nesmějí mít šrámy a trhliny, neměly by být starší pěti let. Před jarem je nezbytná prověrka tlaku v pneumatikách. Vůle ložisek kol se sleduje při odlehčeném kole. Z předních vidlic nesmí unikat olej.

Promazání všude tam, kde to radí příručka ke konkrétnímu stroji, je dalším bodem jarní přípravy motocyklu.

Akumulátor patří do motorky důkladně nabitý a doplněný, při instalaci zaslouží ošetření kontakty.

Karburátor některých motocyklů vyžaduje vyčištění trysek a místa, kde se usazují kaly.

Svíčky mohou být na konci životnosti; je třeba zjistit, zda nenadešel čas jejich výměny.

Plynová rukojeť se musí vracet sama, hladce a bez zadrhnutí, potíže signalizují špatné lanko. Takové zaslouží vyměnit dřív, než praskne a způsobí problémy na cestě.

Seřízení motoru je zvlášť v případě nejmodernějších strojů lepší svěřit servisu či na slovo vzatému odborníkovi.

Oleje i s filtrem by měly být na startu do nové sezony vyměněny, je nezbytné vsadit na výrobky předepsané kvality. Nejpozději každý druhý rok doporučují odborníci u motocyklu výměnu brzdové kapaliny, pozornost zaslouží i kvalita chladicí kapaliny, je-li v konkrétním typu.

Hadicové spoje a hadice chladicího systému někdy po zimním stání vypoví poslušnost, na místě je tedy pečlivá kontrola.

Brzdy žádají kontrolu obložení, které je třeba měnit nejpozději při síle 1,5 milimetru. Pozornost zaslouží kvalita kotoučů. Páčka přední brzdy musí mít nejméně milimetrovou vůli, totéž platí o páčce spojky.

Řetěz žádá přinejmenším promazání speciálním sprejem. Je-li vytahaný, mění se současně i řetězové kolečko a rozeta. Napnutí řetězu je různé podle typu stroje - nejmenší vůli žádá sportovní motorka a naopak největší je u endura.

Světlomety, blinkry a další elektrovýzbroj je třeba zkontrolovat, prověrku a případné doplnění vyžaduje výbava motocyklu.

Auto i na jaře žádá péči