Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Prodat moskviče? To bych raději žral trávu, říká nadšenec

  17:55aktualizováno  19:02
Zatímco někteří se na vozy Moskvič dívají skrz prsty, pro mnohé nadšence jde o spolehlivé a ve své době velmi kvalitní automobily. A v čele Moskvič klubu ČR stojí Jaroslav Kyselý z Kopřivnice. Také on naprosto vylučuje, že by svého miláčka někdy prodal.

Když ulicemi Kopřivnice jede veterán, je to samosebou hadimrška, tatraplán, šestsettrojka nebo jiná perla místní automobilky. Jenže tady něco nehraje.

Kolem garáží nedaleko tatrováckého polygonu se prohání starý moskvič. "Tatrovky jsou fajn, klaním se jim, ale pro mě je autem číslo jedna jedině moskvič," potvrzuje dvaačtyřicetiletý Jaroslav Kyselý, předseda Moskvič klubu České republiky.

Historie vozů Moskvič

  • Moskevská automobilka vznikla v roce 1929. Původně vyráběla licenční vozy Ford a nákladní automobily, moskviče začala produkovat po 2. světové válce po vzoru Opelu Kadett.
  • Z linky postupně sjížděla auta vlastní vývojové série. Asi nejznámější byly Moskvič 400, 408 a 2 140.
  • Tisíce vozů jezdily i po našich silnicích. Od některých si vysloužily hanlivá označení např. Leninovy sáně, většina majitelů však na ně nedala dopustit.
  • Po změně poměrů se automobilka zadlužovala a v roce 2006 ukončila výrobu. Nyní se v halách montují renaulty.

Do sovětského vozu se zamiloval už jako dítě. Když si otec moskviče pořídil, byla to prý láska na první pohled. "Škodovky i žigulíky jsme běžně předjížděli. Auto bylo pohodlné, krásné, prostě nádhera," zasnil se.

Jenže otec po letech motorového miláčka prodal, což syn obrečel. "A zařekl jsem se, že až budu dospělý, tak si moskviče koupím."

Co slíbil, to splnil. Prvního moskviče si pořídil v roce 1988. Když už byl jeho stav zralý na generální opravu, přihrálo mu štěstí auto, po kterém dlouho pokukoval.

"Jeden starší pán měl krásného Moskviče 2140 z roku 1979, vzorně se o něj staral, byl v bezvadném stavu. Jenže to mělo jeden háček - nechtěl ho prodat."

Několikrát majitele marně přesvědčoval. Až v roce 2003 přišlo to, v co snad už ani nedoufal. "Najednou se ozval, že mi tedy auto nabízí. Byl to okamžik obrovského štěstí," přiznává a hned se na zelený vůz se zalíbením podívá.

Při dotazu, kdy on svého moskviče prodá, se Kyselý zhrozí. "Prodat moskviče? To bych raději žral trávu. To nepřipadá v úvahu."

Posměšky? Lidé neví, o čem hovoří

Rád má ještě staré americké vozy, ale snad potřetí zdůrazňuje, že pravou láskou jsou fakticky moskviče.

Moskvič coby představitel sovětského vozového parku jinak mnoho sympatií nezískal. Spíše naopak. Výjimkou nebyla ani posměšná pojmenování jako například Leninovy sáně. "No jasně. Také třeba nejmenší traktor nebo ruská Amerika. Trochu mě to zlobí, protože ti lidé netuší, o čem hovoří," hájí Kyselý moskviče a nastartuje motor i přednášku jeho předností.

Vyrobeno v SSSR

"Když jsem divočák, tak z auta vytáhnu i sto šedesát, když se s ním jezdí slušně, jedu osm litrů benzinu na sto kilometrů. Pořád je to živé auto, má skvělý rejd."

Na svém voze má vše původní. Tedy takřka vše. Výjimkou je zadní nárazník, který se už nepodařilo nikde sehnat.

"Kdysi do něj zezadu vrazila škodovka. Moskvič měl poničený nárazník a trochu zadní část, kterou šikovný karosář mohl opravit, ale stará škodovka měla své dny už za sebou," usměje se lehce škodolibě.

Mladí řidiči si moskviče oblíbili

Kyselý přiznává, že opečovávání veterána stojí kupu peněz, hlavně při jeho generálce, a hromadu času. Přes týden jezdí dálkově s náklaďákem a víkendy většinou tráví v garáži. "Od partnerky to chce obrovskou trpělivost a velkorysost. Děti nemám," popisuje.

Náhradní díly si vyměňuje s dalšími nadšenci, kteří jsou členy klubu moskvičů. Organizováno je asi čtyřicet lidí, další však mají jiná seskupení. Několikrát ročně mají srazy, a to včetně spanilých jízd, které na své trase vždy vyvolají mimořádný zájem.

"Z jedné věci jsem měl strach. Moskviče měli hlavně starší lidé a já se obával, že po nich už se mladí nechytí. Omyl. Stále více mladých moskviče vlastní. A navíc k nim už nemají žádné předsudky," neodpustí si.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...