Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jaroslav Svěcený: kufr si přeměřuji metrem

  14:53
Jaroslav Svěcený se bojí krádeže. I proto zvolil japonský vůz Kufr si přeměřuji metrem. Jeden z nejznámějších českých houslistů tráví za volantem spoustu času. Jízdu v autě si krátí nejen poslechem hudby, ale i procvičováním prstů.

Mám takový speciální systém cviků na roztahování prstů a natahování šlach. Při držení houslí je totiž ruka nepřirozeně vytočená a šlachy se pak zkracují. Těmito cviky se to vyrovnává, vysvětluje Jaroslav Svěcený

Jezdil jste s Mazdou 626, nyní Mazda 6. Že by záliba v japonských vozech?
Dřív jsem jezdil německými vozy a japonských značek jsem se bál. Nakonec mě přesvědčil jeden známý, který mi mazdu půjčil na týden, a já zjistil, že bych s ní mohl být spokojený. Nebýt jeho, asi bych sáhl po něčem z Německa, ale teď změny rozhodně nelituji. 

Podle čeho se při výběru rozhodujete?
Především mě zajímají motorické vlastnosti. V mazdě mám dvoulitr, který mi bohatě stačí. Je to střední cesta mezi spotřebou a výkonem. I když to třeba v Německu celkem honím, s průměrnou spotřebou se pohybuji okolo osmi litrů. Když toho najedete tolik jako já, tak je znát, jestli jezdíte za osm, nebo jedenáct litrů.

Pro mě je důležité i to, že se japonská auta méně kradou. Často stojím před kulturními domy a divadly na různých místech po celé republice a pokaždé jsem hrozně rád, když tam auto po vystoupení najdu stát. 

Test Mazdy 6 najdete ZDE.

Jaké máte v autě zabezpečovací prvky?
Můžu si zamknout převodovku a mám i nějaký alarm. Na ten ale moc nesázím. Každou chvíli někde něco houká a lidé už ani nereagují.

Abych se přiznal, tak bych spíš čekal, že budete mít kombíka…
Na to moc nejsem. Poslední roky jezdím s hatchbacky a změnu neplánuji. Je to ideální kombinace praktické stránky s designem. Konkrétně Mazda 6 se mi jeví jako pěkné spojení sportovního a rodinného vozu. Dost často vozím třeba cembalo a potřebuji ho někam složit. Když kupuji nové auto, tak na mě v prodejně koukají jako na blázna, protože si kufr přeměřuji metrem, abych měl jistotu, že se tam vejde. 

Při cestách za koncerty jste procestoval řadu zemí. Co ve vás zanechalo největší dojem?
Řídil jsem leckde. Vrcholný zážitek mám z Indie. Jízda na dvanáctiproudých silnicích v Bombaji byla řidičskou maturitou. Strašný chaos, který řidiče nutí k absolutnímu soustředění. Ale všichni s tím počítají, a proto to funguje. Zážitkem byly i tamní krávy, které jsou pro hinduisty posvátné. Stojí a leží úplně všude. To si pak připadáte jako při slalomu. Je to, jako byste jeli po dálnici na Brno a na okraji, kde nejsou žádná svodidla, by postávaly krávy, které vám kdykoliv mohou vběhnout do cesty. 

Kolik aut vám prošlo rukama?
Aut jsem měl celkem osm. Řidičskou premiéru jsem prožil v autoškole na Škodě 105. Učil mě bývalý automobilový závodník, který své žáky s oblibou mučil tím, že je nutil parkovat ve všech myslitelných škvírách. Tenkrát jsem se zapotil, ale dnes mu za to děkuji. Obzvlášť když vidím, jak řidiči zejména v Praze parkují v řadě aut. Omlátí nárazník a klidně odejdou. 

Je z těch osmi aut nějaké, na které s oblibou vzpomínáte?
Tak to bude to první vlastní, kterým byl žigulík. Najel jsem s ním toho spoustu. Problémy nastávaly jen na sněhu, protože jeho zadek na silnici doslova tancoval. Řešil jsem to tak, že jsem kufr něčím zatížil. 

Zajímáte se o historické housle. Netoužíte třeba po veteránovi na čtyřech kolech?
To by se mi moc líbilo. Žádá si to ale tolik času, že je to pro mě nereálné. Mám kamarády, kterým veterán stojí v garáži a oni tam s ním tráví hodiny a hodiny. No a manželky jim pak nadávají, že si auta všímají víc než vlastní rodiny. 

Jezdíte i automobilové závody osobností. Co vás na nich láká?
Je to relaxace. Během jízdy totiž nemáte čas myslet na nic jiného. Na okruhu jsem řídil Forda Fiestu i porsche. 

Na jakých příčkách končíte?
Nikdy jsem neskončil na chvostu a nikdy jsem nebyl první. Největším úspěchem bylo třetí místo na Nürburgringu. Většinou se pohybuji těsně za medailovými pozicemi. Na těchto setkáních jde především o zábavu. Abych se přiznal, tak mě možná i víc baví závody, kdy se jezdí na co nejmenší spotřebu. Při tom se člověk zase naučí s autem zacházet tak, aby ho zbytečně nerasoval. 

Když se ze závodního okruhu vracíte do normálního provozu, opouštějí vás závodní ambice?
Samozřejmě. Bohužel je tu spousta takových, kteří se na okruhu nesvezou, a tak si to nahrazují na běžných silnicích. Pak to končí těmi neslavnými statistikami. 

Jaký jste spolujezdec?
To je moje slabina. Jsem klasický kibic. Když jedu s mojí paní, tak řadím, brzdím, trousím poznámky typu dávej pozor, tady si najeď, nejezdi tak blízko... Naštěstí je na to zvyklá a já se v pozici spolujezdce ocitám jen nárazově.

Dřív jsem jezdil německými vozy a japonských značek jsem se bál. Nakonec mě přesvědčil jeden známý, který mi mazdu půjčil na týden, a já zjistil, že bych s ní mohl být spokojený.

V mazdě mám dvoulitr, který mi bohatě stačí. Je to střední cesta mezi spotřebou a výkonem.

Poslední roky jezdím s hatchbacky a změnu neplánuji. Je to ideální kombinace praktické stránky s designem.

AUTO MUSÍ HRÁT Houslový virtuos Jaroslav Svěcený automobily hodnotí i podle zvuků, který vydávají. Jak se odněkud začne ozývat podivný hluk, začíná se ve voze cítit divně.

Jsem klasický kibic. Když jedu s mojí paní, tak řadím, brzdím, trousím poznámky typu dávej pozor, tady si najeď, nejezdi tak blízko... Naštěstí je na to zvyklá a já se v pozici spolujezdce ocitám jen nárazově.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...