Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaroslav Svěcený: kufr si přeměřuji metrem

  14:53aktualizováno  14:53
Jaroslav Svěcený se bojí krádeže. I proto zvolil japonský vůz Kufr si přeměřuji metrem. Jeden z nejznámějších českých houslistů tráví za volantem spoustu času. Jízdu v autě si krátí nejen poslechem hudby, ale i procvičováním prstů.

Mám takový speciální systém cviků na roztahování prstů a natahování šlach. Při držení houslí je totiž ruka nepřirozeně vytočená a šlachy se pak zkracují. Těmito cviky se to vyrovnává, vysvětluje Jaroslav Svěcený

Jezdil jste s Mazdou 626, nyní Mazda 6. Že by záliba v japonských vozech?
Dřív jsem jezdil německými vozy a japonských značek jsem se bál. Nakonec mě přesvědčil jeden známý, který mi mazdu půjčil na týden, a já zjistil, že bych s ní mohl být spokojený. Nebýt jeho, asi bych sáhl po něčem z Německa, ale teď změny rozhodně nelituji. 

Podle čeho se při výběru rozhodujete?
Především mě zajímají motorické vlastnosti. V mazdě mám dvoulitr, který mi bohatě stačí. Je to střední cesta mezi spotřebou a výkonem. I když to třeba v Německu celkem honím, s průměrnou spotřebou se pohybuji okolo osmi litrů. Když toho najedete tolik jako já, tak je znát, jestli jezdíte za osm, nebo jedenáct litrů.

Pro mě je důležité i to, že se japonská auta méně kradou. Často stojím před kulturními domy a divadly na různých místech po celé republice a pokaždé jsem hrozně rád, když tam auto po vystoupení najdu stát. 

Test Mazdy 6 najdete ZDE.

Jaké máte v autě zabezpečovací prvky?
Můžu si zamknout převodovku a mám i nějaký alarm. Na ten ale moc nesázím. Každou chvíli někde něco houká a lidé už ani nereagují.

Abych se přiznal, tak bych spíš čekal, že budete mít kombíka…
Na to moc nejsem. Poslední roky jezdím s hatchbacky a změnu neplánuji. Je to ideální kombinace praktické stránky s designem. Konkrétně Mazda 6 se mi jeví jako pěkné spojení sportovního a rodinného vozu. Dost často vozím třeba cembalo a potřebuji ho někam složit. Když kupuji nové auto, tak na mě v prodejně koukají jako na blázna, protože si kufr přeměřuji metrem, abych měl jistotu, že se tam vejde. 

Při cestách za koncerty jste procestoval řadu zemí. Co ve vás zanechalo největší dojem?
Řídil jsem leckde. Vrcholný zážitek mám z Indie. Jízda na dvanáctiproudých silnicích v Bombaji byla řidičskou maturitou. Strašný chaos, který řidiče nutí k absolutnímu soustředění. Ale všichni s tím počítají, a proto to funguje. Zážitkem byly i tamní krávy, které jsou pro hinduisty posvátné. Stojí a leží úplně všude. To si pak připadáte jako při slalomu. Je to, jako byste jeli po dálnici na Brno a na okraji, kde nejsou žádná svodidla, by postávaly krávy, které vám kdykoliv mohou vběhnout do cesty. 

Kolik aut vám prošlo rukama?
Aut jsem měl celkem osm. Řidičskou premiéru jsem prožil v autoškole na Škodě 105. Učil mě bývalý automobilový závodník, který své žáky s oblibou mučil tím, že je nutil parkovat ve všech myslitelných škvírách. Tenkrát jsem se zapotil, ale dnes mu za to děkuji. Obzvlášť když vidím, jak řidiči zejména v Praze parkují v řadě aut. Omlátí nárazník a klidně odejdou. 

Je z těch osmi aut nějaké, na které s oblibou vzpomínáte?
Tak to bude to první vlastní, kterým byl žigulík. Najel jsem s ním toho spoustu. Problémy nastávaly jen na sněhu, protože jeho zadek na silnici doslova tancoval. Řešil jsem to tak, že jsem kufr něčím zatížil. 

Zajímáte se o historické housle. Netoužíte třeba po veteránovi na čtyřech kolech?
To by se mi moc líbilo. Žádá si to ale tolik času, že je to pro mě nereálné. Mám kamarády, kterým veterán stojí v garáži a oni tam s ním tráví hodiny a hodiny. No a manželky jim pak nadávají, že si auta všímají víc než vlastní rodiny. 

Jezdíte i automobilové závody osobností. Co vás na nich láká?
Je to relaxace. Během jízdy totiž nemáte čas myslet na nic jiného. Na okruhu jsem řídil Forda Fiestu i porsche. 

Na jakých příčkách končíte?
Nikdy jsem neskončil na chvostu a nikdy jsem nebyl první. Největším úspěchem bylo třetí místo na Nürburgringu. Většinou se pohybuji těsně za medailovými pozicemi. Na těchto setkáních jde především o zábavu. Abych se přiznal, tak mě možná i víc baví závody, kdy se jezdí na co nejmenší spotřebu. Při tom se člověk zase naučí s autem zacházet tak, aby ho zbytečně nerasoval. 

Když se ze závodního okruhu vracíte do normálního provozu, opouštějí vás závodní ambice?
Samozřejmě. Bohužel je tu spousta takových, kteří se na okruhu nesvezou, a tak si to nahrazují na běžných silnicích. Pak to končí těmi neslavnými statistikami. 

Jaký jste spolujezdec?
To je moje slabina. Jsem klasický kibic. Když jedu s mojí paní, tak řadím, brzdím, trousím poznámky typu dávej pozor, tady si najeď, nejezdi tak blízko... Naštěstí je na to zvyklá a já se v pozici spolujezdce ocitám jen nárazově.

Dřív jsem jezdil německými vozy a japonských značek jsem se bál. Nakonec mě přesvědčil jeden známý, který mi mazdu půjčil na týden, a já zjistil, že bych s ní mohl být spokojený.

V mazdě mám dvoulitr, který mi bohatě stačí. Je to střední cesta mezi spotřebou a výkonem.

Poslední roky jezdím s hatchbacky a změnu neplánuji. Je to ideální kombinace praktické stránky s designem.

AUTO MUSÍ HRÁT Houslový virtuos Jaroslav Svěcený automobily hodnotí i podle zvuků, který vydávají. Jak se odněkud začne ozývat podivný hluk, začíná se ve voze cítit divně.

Jsem klasický kibic. Když jedu s mojí paní, tak řadím, brzdím, trousím poznámky typu dávej pozor, tady si najeď, nejezdi tak blízko... Naštěstí je na to zvyklá a já se v pozici spolujezdce ocitám jen nárazově.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.