Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parádní retro: Nová jawa v předpremiéře na iDNES.cz

Exkluzivně   15:34aktualizováno  15:34
V Lošánkách kousek od Kolína vznikla díky partě nadšenců nová jawa. Žluté retro stojí na základech modelu 125 Travel z nabídky týnecké továrny. Kdo po ní zatouží, stihne ještě letošní start motosezony.

I motorky nejprve vznikají v prototypech. Tohoto žlutého retrokrasavce postavila parta z Matesmotoservisu z použité Jawy 125 Travel. Ve čtvrtek 7. března ho představí na motovýstavě v pražských Holešovicích. Bude to vlastně světová premiéra. Na iDNES.cz můžete Jawu 125 Trail vidět exkluzivně s předstihem.

Ručně stavěná 125 Trail se řadí vedle replik klasických Jaw Californian (250 a 350), které se svolením týnecké fabriky vyrábí Martin Pavlus.

Martin je nadšenec do klasických jaw. Ve své nové dílně s dalšími dvěma nadšenci dělá práci snů. "Hraje" si s tím, co ho baví. Motorky rozebírají, renovují a zase skládají. A klasické jawy (panelky, konopnice, kývačky... ) rozebírali desítky let všichni začínající motorkáři v Česku.

Jawa 125 Trail

Dnes, když už mají svoje odježděno, zatouží mnohdy po klasice, motorce svého mládí. A tak jsou staré jawy zase docela v kurzu. Díky Martinu Pavlusovi mohou mít třeba úplně nového klasického kalifa

Pro novou motosezonu připravili novou specialitu. Na klasický rám, který Jawa využila už v nesčetně podobách, přidali nádrž původem z čezety 477, sem tam něco ubrali a je z toho parádní retro.

Navenek vypadá jako enduro ze sedmdesátých let. Dojem podtrhuje kromě nádrže ještě uzoučký vrchem vedený výfuk a hlavně do "sedmdesátek" pasující maska a blatníky (obojí plastové). Technika je to však moderní: 125 Trail má elektrický startér a vepředu velkou kotoučovou brzdu.

Jawa 125 Trail
Jawa 125 Trail

Na dovádění na poli to nebude, mladým dravcům bude připadat, že "to moc nejede", to kvůli čtyřtaktnímu jednoválci 125 ccm (13 koní výkonu). Podle Pavluse je to motorka hlavně pro začínající motorkáře nebo ty starší, kteří mají rádi jawy. Na sobotní odpolední pohodové výlety na klasické motorce značky, která na české silnice patří, to bude paráda.

Fotogalerie

"Vidlici a brzdy jsme zachovali," vypočítává Pavlus. "V zadní části jsme upravili rám." S jednoválcem vyráběným v Číně spolupracuje pětirychlostní převodovka. Maximálka by měla být jako u travelu 95 km/h.

Martin Pavlus slibuje měsíční dodací lhůtu. A k tomu si může každý naporoučet extra barvu, typ výfuku a řídítek a další speciality. "Dá se postavit ze starší ježděné motorky. Ale klidně i z nové," popisuje. Nová originální Jawa 125 Travel stojí necelých 38 tisíc korun, specialita z dílny z Lošánek stojí necelých padesát tisíc.

Prvního zákazníka už Martin Pavlus má. Po žlutém prototypu tedy vznikne první kousek, který bude stříbrný.





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Indian Roadmaster Classic
Skutečný Pán silnic: indiánskému náčelníkovi se ulice klaní

Na první pohled je tahle mašina jednoduše kolosální. Jedna jediná dominanta Indiana Roadmaster Classic se hledá opravdu těžko.  celý článek

KTM 1290 Super Adventure S
Rozmazluje a ponouká k lumpárnám. Crossover od KTM je univerzál

Proporce dakarského speciálu, obrovská hromada krouťáku a silou přetékající motor. Potřebuje člověk k pořádnému řádění na dvou kolech víc? Ne! Ale spousta...  celý článek

Obrácená přední vidlice upside-down a ostřejší úhel řízení, který spolu s...
Extravagantní divoch se změnil. Drsňák Fat Bob má novou techniku i sílu

Zachoval si svoji charakteristickou siluetu a pořádně tlustou přední pneumatiku. Jinak ale s předchozím modelem nemá prakticky nic společného.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.