Nová Jawa 350 v plné parádě. Retro pod sto tisíc

  16:34aktualizováno  16:34
Týnecká Jawa oficiálně představila dva nové retro modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage s čtyřdobými jednoválci a řadou moderních prvků jako ABS. Na veřejnosti se představí již na začátku března na jarních motocyklových výstavách v Praze a zaujme i lákavou cenou, která se u Jawy 350 dostala pod sto tisíc korun.

Oba nové modely si vzaly za vzor hranaté tvary a chromy z populárního modelu Jawa 350 typ 634 ze sedmdesátých let. To byla vlastně poslední Jawa, která byla na úrovni své doby a držela krok i se světovou konkurencí.

Fotogalerie

Dnes představené novinky se inspirovaly hlavně tvarem nádrže a bočních plastů, nezaměnitelně jawácký je ale také třeba přední blatník. Naopak design musel kvůli čtyřtaktním motorům opustit doutníkový tvar výfuků, místo nich se retro stroje inspirovaly u výfuků Jawy OHC.

Jawa 350 OHC

Nová Jawa 350 konstrukčně vychází z čínského modelu Shineray 400 s jednoválcem o zdvihovém objemu 397,2. Jawa si u čínského výrobce navrhla povedený design, který opravdu pěkně odráží typické znaky z historie českých strojů. Jinak ale jde o moderní stroj splňující normu Euro 4, platnou od letošního roku. Stejně tak je motocykl vybavený systémem ABS, který je v EU od letoška povinný pro všechny motocykly nad 120 ccm.

Jawa 350 OHC
Jawa 350 OHC

JAWA 350 OHC v číslech

  • motor: čtyřdobý jednoválec SOHC, 397,2 ccm
  • maximální výkon: 20,4 kW/6500 ot. min
  • maximální kroutící moment: 30,6 Nm/5000 ot. min
  • převodovka: 5 rychlostí
  • rozvor: 1420 mm
  • výška sedla: 760 mm
  • objem nádrže: 12,5 l
  • pneumatiky: přední 100/90 - 19“, zadní 130/70 – 18“
  • odpružení přední: 150 mm
  • odpružení zadní: 80 mm
  • brzda přední: kotoučová 280 mm s ABS
  • brzda zadní: bubnová 160 mm
  • hmotnost bez náplní: 160 kg
  • maximální rychlost: 130 km/h
  • cena: 99 930 Kč

Zajímavostí je zadní bubnová brzda, která není napojená na ABS. Maximální výkon 27,7 koně o třetinu převyšuje poslední generace dvoutaktních třistapadesátek vyráběných v Týnci a umí motocykl rozjet na 130 km/h.

Naopak točivý moment 30,6 Nm je o maličko nižší než u dvoutaktů 350, to ovšem bohatě vyrovnává udávaná spotřeba, pohybující se lehce přes tři litry benzinu na 100 km. Suchá váha 160 kg slibuje docela lákavé svezení i pro začínající jezdce či subtilnější postavy, stejně jako poměrně nízko položené sedlo 76 cm nad zemí.

Motocykl bude možné si objednat se zadním nosičem, ale za příplatek můžete získat třeba i startovací páku a kromě elektrického startéru si mašinu našlápnout pěkně stylově po vzoru historických 350. Nejzajímavějším parametrem je asi prodejní cena, kterou se podařilo stlačit pod sto tisíc - cena za základní provedení je 99 930 Kč. V nabídce je model v černé nebo červené barvě.

JAWA 660 Vintage v číslech

  • motor: čtyřdobý jednoválec chlazený kapalinou, 660 ccm
  • maximální výkon: 36 kW/ 6000 ot. min
  • max. kroutící moment: 57,5 Nm/ 5500 ot. min
  • převodovka: 5 rychlostí
  • rozvor: 1500 mm
  • výška sedla: 825 mm
  • objem nádrže: 15 l
  • pneumatiky: přední 100(110)/90(80), zadní 140(150)/80(70)
  • odpružení přední: teleskopická vidlice 150 mm
  • odpružení zadní: centrální jednotka 170 mm
  • brzda přední: kotoučová 2 x 305 mm
  • brzda zadní: kotoučová 220 mm
  • hmotnost bez náplní: 198 kg
  • maximální rychlost: 160 km/h

Jawa 660 Vintage

Na tomto modelu už Jawa několik let pracovala a neoficiálně ukázala několik prototypů. Původně mělo jít o designového nástupce hranatého modelu Californian, nakonec ale i zde zvítězil vzor 634.

Konstrukce převzatá z loňského modelu JAWA 660 Sportard dostala název Vintage a zvednuté výfuky ve stylu dnešních Scramblerů. Oficiálně jde o novou verzi modelu 660, takže se může prodávat v rámci výjimky a nemusí ještě splňovat emisní normu Euro4.

Tento motocykl se stále vyrábí v týnecké Jawě. Do rámu vlastní konstrukce je osazený čtyřdobý jednoválec SOHC kupovaný od výrobce Minarelli s elektronickým vstřikováním. S výkonem 49 koní umí motocykl rozpohybovat až na 160 km/h.

Jawa 660 Vintage

Dva kotouče přední brzdy a dvoupístkové brzdiče slibují slušný účinek, chybí zde ovšem systém ABS. Jawa 660 Vintage se bude prodávat za 179 830 Kč v černé nebo červené barvě.

Autoři:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

K úspěchu na Šestidenní je klíčem také chytrá hlava manažera

I po čtvrtém dni je v Chile náš Trophy tým na sedmé pozici

V Chile se tento týden jede motocyklová olympiáda. Na slavné Šestidenní, ve které patří české týmy mezi nejúspěšnější...

VIDEO: Sedmdesát let stará čezeta šlape jako hodinky

ČZ 125 A

Svezení na sedmdesátileté motorce vyžaduje fištrón a úctu: žádný kvalt, hezky s rozvahou. Kochací jízda zapomenutými...

Nářadí na šestidenní: souboj dvou a čtyřtaktů

To nejhorší mají za sebou. Češi po pátém dni stále sedmí

Na Mezinárodní motocyklové šestidenní soutěži ISDE se v posledních letech startuje ve stejných hlavních objemových...

Najdete na iDNES.cz