Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První jízda na Jawě 350 OHC z Číny: mírný pokrok v mezích socialismu

aktualizováno 
Žádná motorka na silnici nepřitahuje tolik zájmu starších generací jako nová Jawa 350 OHC. Češi prostě Jawu stále milují a dotazy na cenu a původ motorky na jezdce po zastavení prší ze všech stran.

Moderní dobu prozrazuje čirý světlomet. | foto: Jan Altner, Motodeník.czpro iDNES.cz

Co na tom, že si týnecká fabrika pouze navrhla vlastní design plastů a v Číně si objednala hotový motocykl s konstrukcí i motorem okopírovaným od Hondy?

Nová Jawa 350 OHC natolik šikovně využívá typické „jawácké“ tvary, že vypadá naprosto autenticky a na jejím původu příliš nezáleží. Po pár stovkách kilometrů v sedle můžu potvrdit, že zdařile navazuje i na jízdní vlastnosti posledních vyráběných dvoutaktních třistapadesátek (model 640) se všemi jejich přednostmi i neduhy.

Velká kola o průměru 19 palců vepředu a 18 palců vzadu podporují obratnost a...

Globalizace je nemilosrdná a na vývoj úplně nového motoru a moderního podvozku už v dnešní době mají know-how a prostředky jen největší značky.

Velký čínský koncern Shineray před pár lety okopíroval japonskou Hondu CB400 a začal ji pod různými značkami a úpravami nabízet ve světě. Například ve Francii identickou motorku koupíte jako Mash, v Polsku jako Romet, v Anglii jako Elstar a dokonce třeba i v Austrálii pod značkou Nemesis.

Společnost Jawa šla o krok dál a u čínského výrobce si objednala povedený design, který zdařile odráží typické znaky z historie českých jawiček. Po vybalení z kontejnerů pak v Týnci už jen nasadí svoje chromované boční kryty nádrže a nová čtyřtaktní „třipadina“ s moderním vstřikováním a povinným ABS podle evropských směrnic je na světě. Shodný konstrukční základ vynikne porovnáním následujících tří snímků.

Jawa 350 OHC

Jawa 350 OHC

Shineray XY400-2

Shineray XY400-2

Honda CB400

Honda CB400

V klasickém stylu předchozích jawiček je kromě charakteristické jasně červené barvy i šroubovací víčko nádrže, příplatková našlapávací páka jako doplněk k elektrickému startéru nebo zadní bubnová brzda. A samozřejmě drátová kola, i to stojí za zmínku v době, kdy jsou u standardem lité ráfky.

Celý stroj působí jako poměrně malá motorka a přitom je ještě o pár centimetrů větší než předchozí dvoutakty 350 z dob socialismu. Důvodem je o něco nižší profil a hlavně fakt, že v osmdesátých letech byla třistapadesátka největší motorka, kterou jste na silnicích mohli potkat. V dnešní době, kdy litry už pomalu patří mezi střední třídu, prostě označení „velká motorka“ už patří jiným strojům.

JAWA 350 OHC v číslech

  • motor: čtyřdobý jednoválec SOHC
  • převodovka: 5 rychlostí
  • rozvor: 1420 mm
  • výška sedla: 760 mm
  • objem nádrže: 12,5 l
  • pneu přední: 100/90 - 19“
  • pneu zadní: 130/70 – 18“
  • odpružení přední: 150 mm
  • odpružení zadní: 80 mm
  • brzda přední: kotoučová 280 mm s ABS
  • brzda zadní: bubnová 160 mm
  • hmotnost bez náplní: 160 kg
  • maximální rychlost : 130 kg
  • prodejní cena: 99 930 Kč

V dnešních trendech LCD přístrojovek potěší klasické dva budíky tachometru a otáčkoměru s decentním digitálním počítadlem kilometrů. Trochu nedotažené jsou jen osazené kontrolky – každá svítí jinak intenzivně a zrovna ta nejsledovanější, kontrolka neutrálu, skoro není vidět.

Také zrcátka na dlouhých tenkých stopkách působí trochu exoticky a stroji by slušely klasické masivnější jawácké. Na moderní dobu ukazuje čirý světlomet i moderní přepínače na řídítkách, naopak uspořádání nebo alespoň přichycení změti kabelů a hadiček k řídítkům výrobce moc péče nevěnoval. Ale celková kvalita zpracování vůbec není špatná. Záleží na úhlu pohledu: v porovnání s moderními evropskými „malorážkami“ neobstojí, ale proti předchozím dvoutaktům Jawa je podstatně lepší.

Start

Doby složitého startování a laborování se sytičem podle okolní teploty už jsou dávno pryč, nový stroj díky elektronickému vstřikování chytá na první zatočení startéru. Ozve se tlumené vrčení a mašina je okamžitě připravená vyrazit. Už na prvních metrech je znát překvapivě lehké ovládání, nová jawa je pocitově lehoučká jak stopětadvacítka a díky velkému rejdu a vysokým a úzkým kolům je kličkování mezi stojícími auty před semafory hračka. V porovnání s předchozími dvoutaktními třistapadesátkami je sedlo o poznání níže a řízení je o něco jistější. Bohužel podobný konstrukční základ se starými jawami, tedy poměrně slabý kolébkový rám, brzy prozradí své limity a ve větších rychlostech přestává stíhat.

Označení OHC tu bylo naposledy před skoro 60 lety.
Motor svoji dráhu začal ve strojích Honda CB400 respektive XBR400.
Hlavní designový prvek s charakteristickými tvary je nádrž s chromovaným bočním...

Celá motorka za jízdy působí dojmem, že do stopětadvacítkového rámu původní konstruktér namontoval velký čtyřstovkový jednoválec a tu a tam něco málo vyztužil. Při proplétání ve městě se lehoučká konstrukce a obratnost hodí, ale za městem nad 100 km/h už řízení není tak jisté a v zatáčkách se motorka mírně kroutí a nechá se rozhodit nerovnostmi. Vlastně stejně jako předchozí dvoutaktní modely vyráběné po revoluci. Odpružení je přitom výborně dimenzované na české silnice, obstojí i na polní cestě, kdy s lehkostí přeplave i větší výmoly. Než za sebe posadíte spolujezdce, je nutné přitáhnout předpětí zadních pružin, jinak se na větších dírách ozvou dorazy.

Vzduchem chlazené srdce má dvoutaktní hlas

Čtyřstovkový jednoválec má maximální výkon 27,5 koní při 6 500 ot/min a točivý moment 30,6 Nm, tedy hodnoty zhruba srovnatelné s předchozími dvoutaktními třistapadesátkami (23 koní a 32 Nm). Ale pocitově má nesrovnatelně více síly ve středních otáčkách. Zatímco dvoutakty uměly zatáhnout až po vytočení motoru, nový čtyřtakt umí pořádně zabrat už uprostřed.

Japonské a evropské značky sice v dnešní době dokážou ze sportovně laděných jednoválců tohoto objemu vyždímat klidně i 44 koní, ovšem při použití kapalinového chlazení. Vzduchem chlazený motor v Jawě 350 OHC je o něco starší konstrukce a to nejlepší ze sebe vydává v rozmezí 5 - 6 tisíc otáček, kdy dokáže mohutně zatáhnout a s lehkou motorkou svižně předjet courající se auta. A světe div se, z výfuku při přidání plného plynu najednou jde hodně podobný bručivý zvuk jako na předchozích dvoutaktech.

Na dálnici umí motor vyhnat ručičku otáčkoměru na solidní stotřicítku, ale to už je motor pocitově dost přetočený a o slovo se přihlásí vibrace do rukou a do stupaček. Také řízení už je trochu nejisté a motorka si to šněruje ze strany na stranu.

Mnohem rozumnější je sjet na okresky a užívat si rychlosti kolem stovky, na které jsou také dimenzovanané rám, řízení a vlastně i pětistupňová převodovka. Ta má sice trochu delší chod řadičky, ale jinak je přesná a dobře odstupňovaná, přestože nalovit neutrál chce trochu cviku. Přesně jako u předchozích generací.

Škrtnout si stupačkou v náklonu o silnici jsme si na nejistém odpružení prostě...

Škrtnout si stupačkou v náklonu o silnici jsme si na nejistém odpružení prostě netroufli.

Evropské normy od letoška pro větší motorky vyžadují ABS na předním kole. Proto má nová jawa systém ABS pouze vepředu, na zadním kole zůstala bubnová brzda. Ta má bohužel dost ostrý nástup a zadek jde hodně brzy do smyku a poslouží spíše při jízdě se spolujezdcem. Naopak přední dvoupístkový brzdič na kotoučové brzdě má dostatečně razantní účinek i čitelný nástup a budí důvěru, že i bez spolupráce se zadní brzdou zvládne každou situaci.

Obuté pneumatiky Kenda Cruiser s poměrně úzkým profilem 100/90 na 19“ vepředu a 130/70 na 18 vzadu patří ke slabšímu průměru. Na běžné ježdění stačí, ale ke sportovní jízdě zrovna moc nelákají. Toto je ovšem mašina spíš na praktické ježdění, jak naznačuje i nosič zavazadel za sedlem.

Cena těsně pod sto tisíc

Když se na novou Jawu 350 OHC podíváme jako na vrchol toho, co dokázala týnecká značka 28 let po konci socialismu a desítkách nejrůznějších dotačních programů a investic poslat na trh, není to úplně veselý pohled. Ale když odhlédneme od všech očekávání kladených na značku, samotná Jawa 350 OHC je za svoji cenu výborná motorka. Jawě se totiž podařilo udržet cenu těsně pod hranicí 100 tisíc, prakticky stejný model se přitom pod jinými značkami v Evropě prodává podstatně dráž.

Fotogalerie

Nová čtyřtaktní jawička v dnešní době představuje stylovou mašinu do města a na trhu v podstatě nemá konkurenci. Jawa je poslední vzducháč, byť za cenu nižšího výkonu a nevzhledných těles katalyzátorů na výfukových svodech.

Ostatní výrobci vzdali boj s emisními normami a přešli na podstatně složitější a také dražší vodou chlazené motory. A že je vyráběná v Číně na konstrukčním základě nějakého vzoru ze západního světa? To samé se pravděpodobně dá říci i o počítači nebo mobilu, na kterém si čtete tento článek.

Autoři:




Nejčtenější

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Prague Harley Days 2017
VIDEO: Harleyáři obsadili Prahu

Centrem Prahy dnes projela kolona motocyklů značky Harley-Davidson. Jejich majitelé se do metropole sjeli na akce Prague Harley Days, která se letos koná...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.