Jawa 660 Sportard: dobrá motorka, špatné jméno

Největší motocyklová továrna české historie, která v dobách dřívějších učila Japonce, jak se dělají motorky, dnes balancuje nad propastí a naživu ji drží export zastaralých třistapadesátek do Ruska a na Kubu. Letos udělala týnecká fabrika první významný krok k záchraně. Představila dlouho očekávanou novinku jménem Jawa 660 Sportard.
Jawa 660 Sportard

Jawa 660 Sportard | foto: Jan Dvořáčekpro iDNES.cz

Před pár lety přišel první impulz k oživení Jawy v podobě modelové řady s motory Rotax 650. Začalo to modelem Clasic, pokračovalo naháčem Style a později jsme se dočkali i cestovního endura Dakar, ze kterého vychází i poslední novinka.

Zatímco modely 650 poháněl motor krmený karburátorem, sportard je osazen novou jednotkou od firmy Minarelli s označením 660. Ten najdeme například v Yamaze XT660. Agregát je léty prověřený, dostatečně výkonný a je tedy jen otázkou, jakou motorku se Jawě podařilo okolo něj postavit.

Design motorky je na jawu docela odvážný, ke tváři spíše klasicky tvarovaných motorek z Týnce nad Sázavou možná tolik nesedí. Příznivci značky by čekali spíše něco klasického, až retro.

Sportard se snaží tvářit sportovním dojmem, jde o jakési cestovní supermoto, tedy kříženec mezi silniční a krosovou motorkou, což dokazují drátěná kola a malá kapotáž před řidičem. Kola jsou obuta do čistě silničních pneumatik a o jízdě v terénu nemůže být řeč, i když po polňačce k chatě, nebo rybníku bez obav dojedete.

Jawa 660 Sportard

Jawa 660 Sportard v číslech

  • Motor: kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec SOHC se čtyřmi ventily, 660 ccm
  • Maximální výkon: 35.3 kW při 6 000 ot./min
  • Max. toč. moment: 57,5 Nm při 5 250 ot./min
  • Řazení nožní pákou, 5 rychlostních stupňů 
  • Sekundární pohon řetězem 
  • Délka × šířka × výška × rozvor:  2 100 × 760 × 1 250 × 1 500 mm
  • Výška sedla: 825 mm 
  • Objem nádrže: 17 litrů 
  • Hmotnost pohotovostní/užitná: 198/170 kg 
  • Základní cena: 168 500 Kč

Dobrá výzbroj

Jawa vsadila na slušné komponenty, ať už jde o brzdy nebo podvozek. Bohužel ale také vyklízí skladové zásoby, při bližším průzkumu tak najdete na moderní motorce za poměrně dost peněz díly z 20 let starého stroje – pod plasty je nádrž z Jawy 350, poznáte taky starou ohavnou zátku brýlí a nedokonalé sváry. To trochu degraduje celkový dojem z motorky.

Po nastartování se ze dvou koncovek line celkem zajímavý zvuk jednoválce. Nechá se ochotně vytáčet a je cítit jeho sportovní charakter. Pozice v sedle sportarda je příjemná, nic nikde netlačí a sedlo je akorát tvrdé, jen řídítka by mohla být o něco širší.

Rozjezd je celkem svižný a není problém dostat jawu na zadní. Geometrie řízení se konstruktérům rovněž povedla, motorka poslouchá na slovo a v malých rychlostech se řídí velice předvídatelně. Ale ani rychlejší jízda není problém. Snesitelná cestovní rychlost se pohybuje okolo 150 km/hod., dál už je motorka hodně nervózní.

Slušně pracují brzdy, nemají extra ostrý nástup, ale motorku vždy bezpečně a rychle zpomalí. Zajímavostí je rozhodně čtyřpístkový brzdič na zadním kole. Tam většina výrobců dává maximálně dvoupístkový třmen. I se čtyřlístkem je ale zadní brzda poměrně slušně dávkovatelná, i když je její účinnost opravdu zbytečně silná.

Jawa 660 Sportard

Jméno mate

Celkový dojem z posledního počinu týnecké továrny je trochu nejednoznačný.  Sportard se snaží konkurovat moderním křížencům mezi silniční a krosovou motorkou (supermoto), na které bohužel nestačí. Motorka se tváří jako supermoto a název sportard to jen podporuje. Bohužel jawa je podstatně těžší, s horším podvozkem než současní zástupci této kategorie. Stroj není koncepčně, ani jízdně špatný, ale je zcela jinak zaměřený. I tak si ale najde řadu příznivců a sází především na sympatie ke značce. Určitě je třeba ocenit vývoj, který továrna udělala.

Autoři:
Témata: Dakar, Jawa, jízdné, Kuba, Rusko
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...