Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Divišově zase stavějí závodní jawy. Posílají je do Ruska i Austrálie

  23:16aktualizováno  23:16
Divišovský výrobce plochodrážních motocyklů Jawa, který má od letošního dubna nového vlastníka, obnovuje výrobu a získal první větší zakázku. V příštích dnech dodá do Ruska 46 motocyklů zhruba za 12 milionů korun. Pracovníci právě v areálu továrny balí stroje do beden, plně naložený kamion by měl k zákazníkům vyrazit v pátek.

Firma D-ANA obnovila výrobu plochodrážních motocyklů Jawa v Divišově. Stroj pro Rusko předvádí zástupce firmy Ota Kmínek. | foto: ČTK

"Je to 46 motorek, z toho 23 ledových a 23 na krátkou dráhu," popisuje zástupce ředitele Ota Kmínek. Ledová plochá dráha je podle něj specialitou Ruska a severských zemí. "Stadionů, které mají umělý led, je minimum, ale třeba v tom Rusku je to národní sport," vysvětluje.

Zakázka pro Rusy podle něj není jedinou letošní výrobou od dubna, kdy továrnu koupila v dražbě společnost D-ANA. Ozývají se jezdci a kluby z celého světa, kterým chybějí náhradní díly. Kromě toho má firma objednávky na jižní polokouli, hlavně z Austrálie, kde začala sezona. Během příštích dvou týdnů tam pošle deset až 15 strojů. "Do konce roku máme určitě co dělat," řekl ředitel podniku Jaroslav Rezler.

Společnost Jawa Divišov se loni na podzim ocitla v úpadku. Věřitelům, mezi nimiž byla například Československá obchodní banka, dlužila desítky milionů korun. Nový vlastník 9. dubna získal továrnu včetně zaměstnanců a movitých i nemovitých věcí, ale bez závazků a pohledávek. "Společnost D-ANA začala po ekonomické stránce s čistým štítem," uvedl Rezler.

Náklady na obnovení výroby byly podle něj značné, problémem bylo i získat zpátky kvalifikované zaměstnance. Nyní v továrně pracuje asi 55 lidí, ale někteří jen na částečný úvazek. "Musíme zvýšit výrobu, abychom dosáhli správných poměrů pro ekonomický provoz," dodal ředitel.

Náklady podle zástupců firmy navyšuje i skutečnost, že se v tuzemsku po zániku Poldi Kladno už nevyrábějí některé speciální ocele. "Materiál teď sháníme po celém světě. Bereme za stonásobnou cenu, než byla v Čechách, ocel z Francie," uvedl Kmínek.

Výhodou pro divišovský podnik je ale skutečnost, že se mohl vrátit k tradiční značce Jawa, kterou používá výrobce motocyklů v Týnci nad Sázavou na Benešovsku vlastněný společností Jihostroj Velešín. Předchozí majitel divišovského závodu musel používat označení JRM (Jawa Racing Motors).

"Hned po nástupu někdy v květnu jsme začali jednat s Jihostrojem Velešín, který je výhradním vlastníkem ochranné známky Jawa. V říjnu jsme rozhovory slavnostně ukončili podpisem smlouvy," uvedl Kmínek. Firma podle něj může používat značku za velmi tvrdých podmínek, pokud jde o kvalitu či reklamu. "Ale jsme rádi, že jsme se vrátili k tradiční značce, kterou zná celý svět," poznamenal.

Zakladatelem Jawy byl motocyklový závodník Jaroslav Simandl, který v roce 1948 přestěhoval svou nástrojařskou dílnu z pohraničí do Divišova. Souběžně s plochodrážními motocykly se v Divišově vyráběly i motocykly pro motokros a silniční závody. V roce 1963 byl divišovský závod zařazen do koncernu Jawa Týnec nad Sázavou. Motocykly byly dále vyráběny pod značkou Jawa. Po listopadu 1989 vystoupil podnik z koncernu Jawa Týnec nad Sázavou a stal se samostatnou akciovou společností. V roce 1994 byl zprivatizován.

Podle Kmínka jde 90 procent produkce plochodrážních motorek na export. "Hlavně Austrálie a Nový Zéland, což je kolébka ploché dráhy, Británie, Německo, skandinávské země, trochu USA. Teď čekáme na dohodu s Polskem," vyjmenoval.

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Harleye nové doby: vousáči v kůži mění směr k elektřině a SUV

Harley-Davidson představuje nápady pro následující roky.

Legendární americký výrobce velkých motocyklů otáčí kormidlem a míří do zpěněné brázdy za lodí Tesla vizionáře Elona...

Před 130 lety se v Krásné Lípě narodil otec nejdelších motocyklů světa

Čechie

Severočeský konstruktér a výrobce motocyklů Albin Hugo Liebisch, který se narodil 26. července 1888, byl podle...

Bojí se zatáček a nerad brzdí. Přesto se na motorce chystá do Iráku

Igor Brezovar

Motorkáři se prý dělí na ty, kteří už spadli, a ty, co teprve spadnou. Je to takový iniciační rituál. A pak je tu ještě...

BMW K 1300 R
BMW K 1300 R

r.v. 2011, naj. 20 000 km, 1. majitel
255 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz