V Divišově zase stavějí závodní jawy. Posílají je do Ruska i Austrálie

  23:16aktualizováno  23:16
Divišovský výrobce plochodrážních motocyklů Jawa, který má od letošního dubna nového vlastníka, obnovuje výrobu a získal první větší zakázku. V příštích dnech dodá do Ruska 46 motocyklů zhruba za 12 milionů korun. Pracovníci právě v areálu továrny balí stroje do beden, plně naložený kamion by měl k zákazníkům vyrazit v pátek.

Firma D-ANA obnovila výrobu plochodrážních motocyklů Jawa v Divišově. Stroj pro Rusko předvádí zástupce firmy Ota Kmínek. | foto: ČTK

"Je to 46 motorek, z toho 23 ledových a 23 na krátkou dráhu," popisuje zástupce ředitele Ota Kmínek. Ledová plochá dráha je podle něj specialitou Ruska a severských zemí. "Stadionů, které mají umělý led, je minimum, ale třeba v tom Rusku je to národní sport," vysvětluje.

Zakázka pro Rusy podle něj není jedinou letošní výrobou od dubna, kdy továrnu koupila v dražbě společnost D-ANA. Ozývají se jezdci a kluby z celého světa, kterým chybějí náhradní díly. Kromě toho má firma objednávky na jižní polokouli, hlavně z Austrálie, kde začala sezona. Během příštích dvou týdnů tam pošle deset až 15 strojů. "Do konce roku máme určitě co dělat," řekl ředitel podniku Jaroslav Rezler.

Společnost Jawa Divišov se loni na podzim ocitla v úpadku. Věřitelům, mezi nimiž byla například Československá obchodní banka, dlužila desítky milionů korun. Nový vlastník 9. dubna získal továrnu včetně zaměstnanců a movitých i nemovitých věcí, ale bez závazků a pohledávek. "Společnost D-ANA začala po ekonomické stránce s čistým štítem," uvedl Rezler.

Náklady na obnovení výroby byly podle něj značné, problémem bylo i získat zpátky kvalifikované zaměstnance. Nyní v továrně pracuje asi 55 lidí, ale někteří jen na částečný úvazek. "Musíme zvýšit výrobu, abychom dosáhli správných poměrů pro ekonomický provoz," dodal ředitel.

Náklady podle zástupců firmy navyšuje i skutečnost, že se v tuzemsku po zániku Poldi Kladno už nevyrábějí některé speciální ocele. "Materiál teď sháníme po celém světě. Bereme za stonásobnou cenu, než byla v Čechách, ocel z Francie," uvedl Kmínek.

Výhodou pro divišovský podnik je ale skutečnost, že se mohl vrátit k tradiční značce Jawa, kterou používá výrobce motocyklů v Týnci nad Sázavou na Benešovsku vlastněný společností Jihostroj Velešín. Předchozí majitel divišovského závodu musel používat označení JRM (Jawa Racing Motors).

"Hned po nástupu někdy v květnu jsme začali jednat s Jihostrojem Velešín, který je výhradním vlastníkem ochranné známky Jawa. V říjnu jsme rozhovory slavnostně ukončili podpisem smlouvy," uvedl Kmínek. Firma podle něj může používat značku za velmi tvrdých podmínek, pokud jde o kvalitu či reklamu. "Ale jsme rádi, že jsme se vrátili k tradiční značce, kterou zná celý svět," poznamenal.

Zakladatelem Jawy byl motocyklový závodník Jaroslav Simandl, který v roce 1948 přestěhoval svou nástrojařskou dílnu z pohraničí do Divišova. Souběžně s plochodrážními motocykly se v Divišově vyráběly i motocykly pro motokros a silniční závody. V roce 1963 byl divišovský závod zařazen do koncernu Jawa Týnec nad Sázavou. Motocykly byly dále vyráběny pod značkou Jawa. Po listopadu 1989 vystoupil podnik z koncernu Jawa Týnec nad Sázavou a stal se samostatnou akciovou společností. V roce 1994 byl zprivatizován.

Podle Kmínka jde 90 procent produkce plochodrážních motorek na export. "Hlavně Austrálie a Nový Zéland, což je kolébka ploché dráhy, Británie, Německo, skandinávské země, trochu USA. Teď čekáme na dohodu s Polskem," vyjmenoval.

Autor:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Nejslavnější československý motocykl vznikl ilegálně a předběhl celý svět

Jawa 250 Pérák na dobovém prospektu

Ač tomu dnes nic nenasvědčuje, tak Československo bývalo svého času motocyklovou velmocí. A za náš nejslavnější...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

BMW Grand America: křižník s šestiválcem je kolos pro pořádné chlapy

Oko potěší hluboký lak s ručně malovanými linkami na přechodech mezi zlatými a...

Motocyklové trendy se vyvíjejí a některé modely procházejí nečekanou proměnou. Když jsme poprvé testovali luxusní...

Nové Jawě vyvinuli motor Italové, je to maskovaný Ind

Představený kapalinou chlazený jednoválec DOHC o zdvihovém objemu 293 ccm.

Krásné tvary „jawáckého“ motoru a logo, to je to jediné, co bude spojovat připravovaný motocykl s původní českou...

Kotrmelce z kopce a samé bahno. Sledujte extrémní závod v Chýnově

Chýnovský kopec

Motorky a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. To je závod do strmého vrchu v...



Najdete na iDNES.cz