Svět Jawa
Sledovat další díly na iDNES.tvNejvětší historické úspěchy v silničních závodech motocyklů zaznamenal dvouválcový čtyřdobý model 350 2xOHC. František Šťastný právě s tímto motocyklem skončil v roce 1961 druhý v mistrovství světa třídy 350. Na titul mu tehdy scházely pouhé dva body. Hned za ním byl celkově třetí další tovární jezdec pankrácké továrny Gustav Havel.
Čtyřdobá Jawa 250 a poté i 350 2xOHC se vyráběla od konce padesátých let až do roku 1964. Za tu dobu se ale hodně proměnila, motory se sice změnily jen málo, motocykl ale dostal jiný rám, nádrž i zadní krovku. Konstruktérem byl Jan Křivka. „Tehdy měl docela dobrý nápad a udělal mašinu, která byla bytelná, přitom výkonná a velmi úspěšná,“ zhodnotil motocykl Arnošt Nezmeškal z Národního technického muzea.
Ve druhé polovině šedesátých let už ale začínaly vládnout světové silnici kromě italské MV Agusty hlavně dvoudobé stroje. Nemělo by se ovšem zapomínat, že tou dobou ve strakonické Čezetě vyrobili špičkový čtyřdobý čtyřválec. Jenže hotový motocykl nakonec skončil zatlučený v bedně a vývoj dál nepokračoval. Strakonická zbrojovka se nadále věnovala motokrosu, který však zase ztrácel svou budoucnost v Jawě.
Sovětská CKB byla převlečená Jawa
Dvouválcové modely 250 a 350 2xOHC se téměř v totožné podobě vyráběly i v Sovětském svazu. V Rusku závodní motocykly chyběly, Jawa a ČZ se s nimi tedy spojily a v Serpuchovu vznikaly podle jawských výkresů obdobné stroje pod značkou CKB.
Rozdíly byly minimální. Motorka se svého času dostala i do Československa a závodila na ní například velká domácí silničářská hvězda Miroslav Čada.
Plochá dráhaSnad nejvíc světových primátu Jawy zaznamenala divišovská továrna, dříve patřící Simandlově značce ESO, a jejím plochodrážním motocyklům na krátkou, dlouhou a ledovou plochou dráhu. Nepočítaně světových titulů pro největší jezdecké hvězdy už jsou bohužel jen historií, stojí však za vzpomínku hned v následujícím díle našeho seriálu. Sledujte ho příští úterý 30. listopadu na iDNES.cz. |
Šťastného návrat na ostrov Man
Na půjčeném jawském modelu 350 2xOHC, přestavěném Milanem Chalupníkem, se český motocyklový závodník století Franta Šťastný zúčastnil veteránské Tourist Trophy na ostrově Man ještě v roce 1981.
Dodnes na kapotě tohoto stroje najdete nálepku tehdejšího ročníku tohoto legendárního závodu.
Nejrychlejší na světě
V roce 1967 už Jawa definitivně vsadila na dvoutakty. Vrcholem se stal slavný čtyřválec typ 673 konstruktéra Zdeňka Tichého. Třistapadesátka se stala nejrychlejším motocyklem své třídy na světě. Pod kapotou bylo 80 koní a dokázala se rozjet na 267 km/h. Jenže stroj měl také své mouchy.
V Československu scházel kvalitní materiál, motor se ve vysokých otáčkách často během okamžiku zadíral. Podle pamětníků se zadní kolo zastavilo dřív, než jezdec vymáčkl spojku. Stalo se to v roce 1969 osudné jawskému továrními jezdci, mistru světa třídy 125 z roku 1967, Britu Billymu Ivymu, který se na motorce zabil během tréninku na východoněmeckém Sachsenringu. Motocykl sedlali i další známí závodníci, vedle Františka Šťastného to byl například Ital Silvio Grassetti nebo Australan Jack Findley, kterého na této motorce také potkala ošklivá havárie.
Průnik do světové silničářské špičky se už Jawě znovu nepovedl. Posledním konkurenceschopnějším modelem se tak v roce 1977 stala dvěstěpadesátka, typ 672 s asymetrickým rozvodem sání.