Jawy od indické Mahindry ukázaly kejvačku, forty-two i budoucí Perak

  15:30aktualizováno  15:30
Nová Jawa 300 stojí v přepočtu jen něco málo přes padesát tisíc a oživila nádherné tvary „kejvačky“ z padesátých let s moderní čtyřtaktní konstrukcí a šestistupňovou převodovkou. Verze forty-two ukázala, že i historické tvary lze vkusně modernizovat do oblíbeného café-racer. A představila i koncept budoucího bobberu Perak.

Má to háček: nové Jawy už mají s původním českým výrobcem v Týnci společné jen jméno. Vznikly a budou se vyrábět v Indii, kde koncern Mahindra zakoupil práva na značku Jawa pro indický trh a začne je vyrábět ve své dceřiné společnosti Classic Legends. Můžeme jen doufat, že nový výrobce časem rozhodne novinku homologovat i v Evropě a týnecké Jawě se podaří začít nové modely dovážet i na náš trh.

Fotogalerie

Classic Legends Jawa 300

Hluboké blatníky, doutníkové výfuky, klasický tvar nádrže i boční kastlíky a dokonce i přístrojový budík schovaný v těle světlometu! Všechny charakteristické prvky staré kejvačky jsou tu moc pěkně ztvárněné. Přestože si je indičtí designéři vždy trochu upravili a někdy i hodně přikrášlili dalšími linkami nebo zlacením, základní podoba je jasně zřetelná.

Moderní prvky jako chladič kapalinou chlazeného čtyřválce nebo směrová světla jsou zdařile zakomponované do celku. Z retro nádechu vybočují jen ovladače na řídítkách, kde výrobce použil současné moderní tvary tlačítek. Moderní dobu prozrazuje i přední kotoučová brzda se snímači systému ABS, zadní brzdu se podařilo zachovat bubnovou.

Koncernu Mahindra se podařilo ve spolupráci s italskými designéry zakrytovat moderní jednoválec z asijského sportovního modelu Mojo do tvarů historického motoru, a přitom zachovat jeho velmi slibné výkonové parametry. Jednoválec o zdvihovém objemu 293 cm³ má maximální výkon 27 koní a točivý moment 28 Nm. Vrtání a zdvih je 76 x 65 mm, komprese 11:1, k tomu moderní rozvody DOHC a navrch šestistupňová převodovka. Se slibovanou pohotovostní hmotností 170 kilogramů a kombinací kol 18 palců vepředu a 17 palců vzadu obutými do pneumatik 90/90-18 a 120/80-17 by tak mohlo jít o docela svižné svezení.

Nová JAWA 300
Detail indické JAWY 300

Nová JAWA 300

Jawa forty-two

Druhý předvedený model nabízí modernější rysy se sportovnějšími řídítky, blatníky a jinými světly. Přístrojovka se přestěhovala do samostatného budíku nad světly a ostatní prvky se podřídily stylu café-racer, který je v dnešní době stále více vyhledáván. K tomu patří třeba zrcátka na koncích řídítek, ale i hodně bohatá nabídka barev včetně divoké tyrkysové.

Celkové pojetí modelu forty-two (pojmenovaném podle slavné odpovědi „42“ na univerzální otázku vesmíru a vůbec všeho ze Stopařova průvodce po galaxii) jasně ukazuje, že má jít o konkurenta pro modely hlavního indického rivala Royal-Enfield.

Jawa forty-two

Jawa forty-two

Koncept Jawa Perak

Na tiskové konferenci v Indii se kromě dvou produkčních modelů předvedl ještě další stroj – koncept budoucího modelu Perak. Ten přichází se style bobber a místo zadní části má jen sedlo zavěšené na rámu vycházejícího opticky přímo z nádrže. Zajímavý je jiný motor, který vypadá na větší zdvihový objem.

Koncept Perak už je jen hodně volné pokračování historického péráka, ale na druhou stranu, určitou shodnou základní křivku tam oko po chvíli snažení také najde.

Nová JAWA Perak

Nová JAWA Perak

Autoři:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

V Chile startuje motocyklová olympiáda. Na Šestidenní míří i Češi

Letos startuje už o 93. ročník. Šestidenní se poprvé konala ve Velké Británii v...

Mezinárodní šestidenní motocyklová soutěž ISDE 2018 se do Chile vrací podruhé v historii. Premiéru si tu odbyla před...

Nářadí na šestidenní: souboj dvou a čtyřtaktů

To nejhorší mají za sebou. Češi po pátém dni stále sedmí

Na Mezinárodní motocyklové šestidenní soutěži ISDE se v posledních letech startuje ve stejných hlavních objemových...

Na Šestidenní sbírali Češi tituly s jawami, dnes mají zahraniční stroje

Byla ro nejnáročnější Šestidenní, kterou jsem jel, řekl v cíli Jaromír Romančík

Od roku 1913, do dnešních dnů se technika na Motocyklové šestidenní proměnila stejně výrazně, jak šel během posledního...

Najdete na iDNES.cz