Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jawa se chystá na převrat. Zruší dvoutakty a staví litrovou motorku

  10:41aktualizováno  10:41
Hlavním modelem tuzemské značky Jawa Moto má být zcela nový motocykl s čtyřdobým litrovým motorem vlastní konstrukce, jehož vývoj firma nedávno dokončila. Půjde o první čtyřdobý motor vyráběný firmou Jawa po asi padesáti letech.

Letošní novinka Jawa 660 Sportard má čtyřtaktní motor. Ten se ale v Týnci nad Sázavou nevyrábí, jde o produkt italské firmy Minarelli. | foto: Jan Dvořáčekpro iDNES.cz

Tři částečně zamaskované stroje s litrovými dvouválcovými motory firma testuje na silnicích, další pošle na homologační zkoušky, zjistil týdeník Ekonom. "V Česku chceme do budoucna vyrábět výhradně motocykly luxusní a speciální, tedy policejní či vojenské," řekl Jiří Gerle, generální ředitel společnosti Jihostroj Velešín, která Jawu vlastní.

Prototypy motocyklů s čtyřdobým motorem Jawa dosahují maximální rychlosti kolem 220 kilometrů v hodině. Základní cena nového modelu přesáhne čtvrt milionu korun. Firma by v budoucnu měla nabídnout také model s objemem válců 1,2 litru.

Dobrá motorka, špatné jméno

Letošní novinka Jawy v testu - čtěte zde

Podle Ekonomu Jawa Moto zásadně obmění výrobní program, zhruba do čtyř let zcela ukončí výrobu motocyklů s tradičními dvoudobými motory. Zároveň přestane v Česku montovat veškeré malé motocykly s dováženými motory o objemu pod 600 ccm.

Starší modely značky Jawa možná zcela nezmizí. Vedení firmy totiž jedná s výrobci v Argentině, Rusku a Indii o případném prodeji licence. Motocykly Jawa s tradičními dvoudobými motory se totiž už mohou prodávat jen v zemích s benevolentnějšími ekologickými předpisy. K hlavním trhům firmy tak dnes patří Kuba, Argentina a Panama.

Gerle odhadl, že firma za celý letošní rok prodá 1 400 až 1 600 motocyklů, loni jich bylo necelých 800.

Společnost nedávno zahájila výrobu a prodej motocyklu s čtyřdobým motorem o objemu 660 ccm, který je určen pro evropský trh. Jde o první předzvěst nové orientace českého výrobce na motocykly pro bohaté a zároveň o jediný stroj ze současné nabídky, který se má v Týnci nad Sázavou montovat i za pět let.

Autoři: ,




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Indian Roadmaster Classic
Skutečný Pán silnic: indiánskému náčelníkovi se ulice klaní

Na první pohled je tahle mašina jednoduše kolosální. Jedna jediná dominanta Indiana Roadmaster Classic se hledá opravdu těžko.  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Triumph Bonneville Bobber Black
Temný rytíř a hot rod: prozkoumali jsme novinky Triumphu na příští rok

Tradiční britský výrobce motocyklů Triumph usoudil, že klasiky není prostě nikdy dost a na silnice posílá další dva přírůstky do rodiny Bonneville. Svou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.